Recenze: Brennerová je trochu přeceněná a hodně vtipná

Nakladatelství Host vydalo v těchto dnech detektivní román Brennerová. Jde o osmý příběh jehož ústřední postavou je detektiv Simon Brenner. Wolf Haas vytvořil nejen tuhle svéráznou a originální postavu. On vytvořil i poměrně svébytný styl vyprávění a vlastní slang, kterým sochá humorný příběh plný napětí.Recenze: Brennerová

Wolf Haas je vším, čí si jen přál. Vystudoval germanistiku, psychologii, lingvistiku i poezii. Je však především úspěšným autorem detektivek o Simonu Brennerovi. Pokud jste se s jeho postavou doposud nesetkali, dovolte mi ji trochu představit. Simon byl devatenáct let u policie a dnes je soukromým detektivem. Na krku má šedesátku a Hertu. To je jeho přítelkyně. Inteligentní, intuitivní osobnost, která si za všech okolností ví rady s případem i se Simonem. A všechno a všichni by mu mohli dát pokoj, ale nedají. On je nakonec stejně ten jediný, kdo může případ rozlousknout.

Na internetu hledal jen sex na jednu noc a způsob, jak se nenechat napálit. A než se stihl nadechnout, už byl v Moskvě na cestě za kráskou z webu. Také ho zmlátily děti a oženil se. Vůbec neví, co je horší. Možná to, že je na stopě mafii, která hrozně ráda seká ruce a ta je právě na stopě Simonovi. Co by ale neudělal pro jednu krásku v nesnázích. Navíc by mu Herta nedala pokoj, takže se nakonec na tuhle proklatě nebezpečnou charitu vydá. Ať chce nebo nechce.Brennerová

Příběh má od začátku poměrně svižné tempo, kterému rozhodně pomáhá neotřelý vypravěčský způsob. Nechybí mu břitký humor, ironie a poměrné svérázný slang, kterým si čtenáře velmi rychle získá.

I přestože je vtipnými obraty a odskoky příběh doslova prošpikován, nikdy si neodskakuje příliš daleko, aby čtenáře ponechal na pospas nudě. Té se vyhýbá i častou změnou prostředí a náhlými zvraty.

No a jsme u toho. Nečekaný obrat v ději je vždy přínosem pro každý román. Nesmí to ale házet čtenářstvem ode zdi ke zdi. A to se tady děje. Dramatické obraty jsou navíc na hraně uvěřitelnosti….. ne, jsou za hranou uvěřitelnosti. Do mysli se tak vkrádá dojem, že víc než o detektivní zápletku a umě vystavěnou zápletku jde o to pobavit.

Host

Momentů, které akcelerují detektivku, je tady totiž tolik, že přechází zrak. Vídeňská mafie, ruská mafie, mongolští teroristé, šamanismus, pěkná holka versus „starej klaďas“…. Toho je na jeden život moc natož na jednu knihu. Autor, vědom si tohoto přepestrého eintopfu, z něho udělal přednost. Alespoň se tedy uklidňuji myšlenkou, že si je toho vědom. Nevíte s čím počítat? Počítejte se vším! Vzhledem k tomu, že jde o osmý příběh Simona Brennera, usuzuji, že své čtenáře rozhodně našel.

Mám ráda humor a hravou nadsázku v detektivce víc, než když se průměrný detektiv opájí vidinou své dokonalosti a indicie rostou jak houby po dešti za každým smrkem. Koneckonců i useknutá ruka má v sobě humorné aspekty zvlášť, když jsou dvě. Tak proč se nepobavit. Brilantních detektivních mozků jsou v knihovnách zástupy. Román Brennerová oprávněně vyčnívá mezi ostatními detektivkami.

Čtenář neuvyklý stylu Wolfa Haase může být lehce rozladěn tímhle detektivním mišmašem. Nebude li se však vzpouzet, snadno si ho získá humorné vyprávění s poměrně překvapivou pointou. Než do slibného konce dojde, autor si s ním skutečně pohraje a otestuje jeho trpělivost. Naštěstí nejde o dílo nikterak rozsáhlé a snadno se nechá na vlnách břitkého humoru přenést do dalšího děje, aniž by příliš řešil, co to „sakra“ zase je. Světový věhlas detektivních románů Wolfa Haase bych tak spíš přičítala nedostatku vtipných autorů  a všeobecnému hladu po humoru ve světe krimi než objektivnímu hodnocení jeho tvorby.

Brennerová, Wolf Haas, Host 2016

7
recenze-brennerova-je-trochu-precenena-a-hodne-vtipnaNikde se neumírá vtipněji než v detektivkách Wolfa Haase.