Recenze: Boží mágové přínáší poselství z minulosti

Graham Hancock je britský novinář a spisovatel, který se ve svých knihách zaměřuje na dávné civilizace a jejich odkaz, starověké mýty, přezkoumává  archeologické a astrologické údaje z mnulosti. Jedna z jeho mnoha teorií předpokládá propojení s  mateřskou kulturou, ze které vzešly všechny civilizace. Jeho kniha Otisky Božích prstů se stala bestsellerem a vyvolal bouřlivou diskuzi.  Kontroverzní myšlenky předkládá i ve své nejnovější knize Boží mágové, kterou čtenářům přináší nakladatelství Metafora.

Výsledek obrázku pro hancock graham

Graham Hancock našel v historické literatuře i archeologických nálezech dostatek argumentů pro své přesvědčení o dávné vyspělé civilizaci. Ta měla být zničena při dopadu komety před více jak 12 000 lety. Nositelé této dávné moudrosti po katastrofě cestovali po celém světě a pokoušeli se vzkřísit zaniklou civilizaci. Usadili se na klíčových místech – v Göbekli Tepe v Turecku, v Baalbeku v Libanonu, v egyptské Gíze, ve starověkém Sumeru, v Mexiku, Peru a  v Indonésii. Všude po nich zůstaly monumentální stavby, do kterých se pokusili zašifrovat informace pro následující generace. Své vzpomínky a poselství. Jeden úlomek zkázonosné komety putuje vesmírem a možná se znovu setká se Zemí…Obálka titulu Boží mágové

Graham Hancock rozhodně není oblíbencem moderních archeologů. Právě naopak. A netají se svým pohrdáním vůči jejich závěrům. To je patrné na mnoha místech knihy, kde o vědeckých závěrech a hypotézách hovoří značně ironicky a troufám si říct i pohrdavě. Zesměšňuje jejich bádání a výsledky, které prezentují coby fakta. Proti nim sebevědomě klade své domněnky, aniž by byť na okamžik připustil slepou uličku nebo nechal otázku otevřenou bez odpovědi. Ostře prezentuje svou teorii a nedává prostor čtenáři, aby sám posoudil předkládaná fakta. Klade otázky a neponechává nic náhodě. Dává rovnou odpovědi.

Metafora

Autor sleduje důkazy a stopy po celém světě. Následuje dávné mágy do všech koutů, kam i je zavedly cesty. Umí čtenáře získat a nenechá ho nudit se nebo chviličku pochybovat. Čtenáře jistě potěší poměrně velké množství barevných fotografií dokreslující výklad. Stejně tak obsáhlá závěrečná poznámková část svědčí o poctivosti postupu Grahama Hancocka při pátrání po důkazech podporujících jeho teorii.

Rozhodně nevaří z vody. Množství argumentů skutečně zapadá do děravých archeologických teorií a temných míst legend. Čtenář, který je stoupencem těchto myšlenek, bude při čtení souhlasně přikyvovat. Ten, který se však zdráhá skočit autorovi na špek s každým slovem, bude se cítit místy násilně tlačen ke zdi. Graham Hancock nepřipouští odpor, nebo ještě hůř….že by na některou z otázek neznal odpověď. Urputná snaha o zesměšnění vědeckých poznatků je naprosto zbytečná. Naopak by prospělo popustit uzdu čtenářově fantazii. Nechť si pod tíhou faktů přemýšlí a konspiruje dle libosti sám.

Kniha jistě potěší všechny stoupence teorie o dávných vyspělých civilizací a jejich odkazu. Nabízí mnoho nových důkazů a zajímavých souvislostí, které ještě nebyly publikovány. Díky tomu je zajímavá i pro ty, kteří se o alternativní archeologické teorie zajímají. Autor si jde tvrdě za svým a svou tezi staví na solidních základech. Snad až příliš. Autor nehledá důkazy pro nalezení pravdy, ale pro svou teorii.

Boží mágové, Graham Hancock, Metafora, 2016

7
recenze-bozi-magove-prinasi-poselstvi-z-minulostiBoží mágové putovali světem a dělali vše, co bylo v jejich silách, aby uchovali a rozdmýchali jiskru uhaslé civilizace.