Recenze: Bezpečný výlet do středu tornáda

Dva páry studentů na večerní projížďce. Bouře a silný déšť je donutí zastavit. Jeden z chlapců vystupuje z auta a natáčí na mobil jiskry vysokého napětí dopadající na silnici pár desítek metrů před nimi. Než si všichni uvědomí, že silná bouře je jen předzvěstí přicházejícího tornáda, je už pozdě. Pokouší se ujet, ale ničivý živel je strhává. Je vidět jen mihotání světel a slyšet zvuk tříštícího se skla a lidského děsu. Po pár vteřinách následuje tma a ticho.

Strhující úvodní scéna filmu prozrazuje, o co tvůrcům šlo: pohrát si s nervy diváka a dostat ho přímo doprostřed tornáda. Film nešetří záběry ničivých větrných vírů a jejich zpracování působí velmi realisticky. Stejně tak velmi věrohodně působivé záběry následného díla zkázy. Jenže koukat se hodinu a půl na tornáda jak ničí jednu budovu, jedno auto, druhou budovu, druhé auto, pak stodolu a letadlo a druhé letadlo je jako počítání oveček před spaním. Aby udrželi pozornost diváka, bylo potřeba vymyslet nějaký příběh, který diváka více vtáhne do děje. Kdy přestává být jen pozorovatelem, ale ztotožňuje s jednotlivými postavami a ohrožení tak pocítí na vlastní kůži. A tady film naráží na rozpor toho, co tvůrci skutečně natočit chtěli a toho, co natočit museli, aby získali alespoň standardní stopáž celovečerního filmu.

Příběh je zasazen do malého města Silverton, kam přijíždí skupinka lovců tornád. Jejich prací je natočit tornádo a prodat coVOT 06 možná nejlepší záběry.  Vůdcem skupiny Pete je ochoten pro dobrý záběr i zemřít. Spolu s ním skupinu lovců tvoří dva kameramani a mladá meteoroložka Allison, jejíž funkcí v týmu je sledovat stav počasí a předpovídat, kde by se tornádo mohlo objevit. Na místa, odkud v daný moment všichni prchají, přijíždějí ve svém obrněném vozidle a jsou připraveni postavit se tornádu do cesty. Jenže tornádo, které sledují tentokrát, je mnohem větší, než si kdo kdy dokázal představit. I pro zkušeného lovce tornád Peta se stává větším soustem, než by kdy připustil a nakonec je on i jeho skupina nucena spojit své síly se s obyvateli Silvertonu. Především s odvážným Garym, který pátrá po svém synovi. Ten je na schůzce s dívkou ve staré továrně, která stojí v dráze smrtícího větrného víru. Mladý pár nejsou ovšem jediný, kdo bude potřebovat zachránit. Další na řadě je několik stovek vyděšených obyvatel, ukrývajíc se v budově střední školy. Ta má sice vybudovaný protibouřkový kryt, ale nikdo z nich netuší, že na tohle tornádo rozhodně nestačí.

VOT 03Momenty, ve kterých tornáda ničí vše, co se mu postaví do cesty, jsou skutečně působivé a divák se mnohdy přistihne, že takřka nedýchá. Zbytek filmu jsou jen výplně, které krátí čas při čekání od jednoho tornáda na druhé. Dialogy jsou plytké, charakter postav jen načrtnutý, stejně tak soukromé příběhy hrdinů. Divák nedostává prostor se s nimi sžít, mnohdy nerozumí jejich jednání a díky tomu jim nevěří. Filmu chybí nadhled a pocit bezradnosti tvůrců umocňuje použití hollywoodských klišé (zase ta Americká vlajka hrdě se tyčící nad troskami města) jen umocňuje bezradnost tvůrců dát filmu něco navíc.

Jistě se najde více diváků, kteří by chtěli vidět film plný akce, napětí a zároveň dokonale propracované charaktery postav a myšlenky, které nás nutí přehodnotit vlastní životní postoje, ale na druhou stranu nic takového tvůrci filmu neslibovali. Ani v názvu, ani v plakátu ani v oficiální anotaci k filmu. V oku tornáda je film o přírodní katastrofě, která by se mohla stát, ale především podívanou, kterou by si alespoň většina z nás v reálu chtěla nechat ujít. Díky filmu tak máme alespoň trochu možnost dostat se bezpečně přímo do oka tornáda. Nic víc, nic míň.

Into the Storm
Akční / Thriller / Katastrofický USA, 2014, 90 min
Režie: Steven Quale