Recenze: Bára Hrzánová je Vinnetou naší doby

V této knize jsem si ji zamilovala a donutilo mě se ji vyhledat i jako umělkyni, herečku a najít její úžasné talenty, které mají tu čest obdivovat ponejvíc milovníci divadelních prken. Ona je ale i úžasnou ženou. O kom je řeč?

Bára Hrzánová je opravdu Vinnetou naší doby

Ženská musí být tak trochu chlap, to je ta pocitová informace, která mi zůstala jako příjemný dozvuk z potěšení duše, ale i analytické mysli po dočtení. Trošku životopis, trošku rozhovor, trošku niterná zpověď a návod na to, jak v dnešní době být Vinnetou. Odvaha žít, odvaha konat, odvaha říct svůj názor, to vše snoubené s radostí ze života, z chuti jít i jinými cestami, než které pro nás připravili jiní, nebo i my sami, a hlavně to vše v souladu se srdcem. Bára Hrzánová má obrovské herecké a divadelní srdce.

Dělíme se tu nejen o její vlastní zážitky, ale i o zážitky s lidmi, které má ráda a kteří její život ovlivnili. Mozaika divadelního světa, osobitého talentu Báry Hrzánové, a vůně prachu z divadelních šaten. Chvílemi jsem měla pocit, že ta vůně se musí vznášet i v domovech herců, protože tohle – to je kus člověka, který na těch prknech zůstává kouskem svého srdce, i když zrovna na chalupě seká trávu. Třeba.

Nejsilnější pro mne bylo vyprávění z dob, které jsem sama prožívala jako mladá, nahuštěná vzedmutá energie devadesátých let, nadšení, naděje, Bářina setkání s Dalajlamou, s buddhismem, s chvílemi, ve kterých se musela překvapena krutostí osudu zase zvednout na nohy a jít dál.

KOUKNI SE  Recenze: Smrt před branami

A vzpomínky na dětství…

„Seděla jsem na odpadkovým koši pod litinovým dvoudřezem v kuchyňce do tří hodin do rána a poslouchala řeči dospělých. Mohlo mi být tak sedm osm let a měla jsem takhle obrovský uši, abych všechno zachytila.“ Jsem ráda, že autor připomíná úžasné role, ve kterých je vtělena do malých holčiček, umí jejich intonaci, pasuje do role přemoudřelých dítek, které odposlechnuté umí nastolit úplně stejně a doslovně, ale přesto s úplně jiným významem.

Dětské oči do dospěláckého světa.  Nejen Hrdý Budžes v divadle, ale třeba i rozhlasové zpracování Pipi Dlouhé Punčochy.

Z dětství zabrousíme i do karambolů, lásek a bolů milostného života a vám dojde, že kolik lidí je na světě, tolik příběhů lze zažít. Tolik lidí potkat a…samozřejmě i její tatínek, Jiří Hrzán je se všemi poctami svého talentu na mnoha stranách i fotografiích zmíněn.  Talent otce podtrhla laskavost a krása maminky a na světě je… dcera Bára.

Hezká koláž vyprávění, příběhů i fotografií je lahodou pro divadelní milovníky. A pro obdivovatele a hledače lidských osudů je pak tato kniha návodem k odvaze žít a vzít si od života to, co se nám nabízí.

A úplně stranou nechám fakt, jak nádherně kniha voní a to z toho celého zachumlaného čtení dělá zážitek jako stvořený pro zimní večery.

„O autorech:

Bára Hrzánová (1964) Absolventka DAMU, divadelní, filmová a rozhlasová herečka, muzikantka. Hrála na scénách Národního divadla, Divadla v Řeznické, Divadla Na zábradlí, Divadla Na Jezerce. Dnes ji můžeme vidět v Praze v Divadle Kalich a ve Viole. Vystupovala ve filmech Requiem pro panenku, Spiklenci vlasti, Už a v dalších. S inscenací Hrdý Budžes podle bestselleru Ireny Douskové objíždí již šestnáctým rokem republiku. Na vysoké škole založila kapelu Condurango, pro kterou skládá, píše texty, hraje s ní a zpívá. S hercem Radkem Holubem mají syna Tondu a fenku Pepinu.

KOUKNI SE  5 klasických knih, které byste měli přečíst, kdyby nic jiného

Richard Erml (1961) absolvent FAMU, divadelní publicista, kritik, dramaturg a autor šesti knih z prostředí Tibetu, Indie a pražské Libně (Zuzanka a tibetské velehory, Jidášovi bratři, Můj muž, má žena a další). Dlouholetý redaktor čtrnáctideníku Divadelní noviny, externista týdeníku Reflex. V nakladatelství Eminent vydal knihy Panker a já v hustým Ladaku a Tibetské nebe, peklo, ráj. S tibetoložkou Zuzanou Ondomišiovou mají syna Tashiho a pejska Berryho.

Vydalo nakladatelství Eminent, 2018, www.eminent.cz