RECENZE: Autorka Upířích deníků je zpět se Zakázanou Hrou

Autorka bestselerové série Upíří deníky L. J. Smith přichází na český trh s další Young Adult řadou Zakázaná Hra. První díl dostal podtitul Lovec a inspiruje se hned několika světovými mytologiemi.

Hned na začátek musím podotknout, že se nejedná o žádnou novinku. První kniha této série vyšla již v roce 1994, tedy před dávnými dvaceti lety. Troufám si tvrdit, že většina dnešních potenciálních čtenářů ještě nebyla na světě. Přesto ani po letech neztratila na zajímavosti a naopak se objevila v ten pravý čas. Současný literární trend jí předurčuje možnost uchycení.

Nyní již k samotnému ději. Studentka Jenny připravuje narozeninovou párty. Její večírky jsou proslulé svou originalitou, ale tentokrát nemůže najít ten správný nápad. Při svých toulkách ulicemi narazí na podivuhodný obchod. U neuvěřitelně přitažlivého prodavače zakoupí záhadnou hru s bílou krabicí. Od začátku ji ke HŘE něco silně přitahuje.

O něco později začíná partička přátel hrát hru, která bude velice nebezpečná. Prodavač z obchodu byl “princ stínů“, který se zamiloval do překrásné Jenny. Neváhá podrobit několik lidí mučení a nebezpečí, aby si ji získal. Přátelé budou muset společně čelit svým nočním můrám. Podaří se jim postavit nepředstavitelnému děsu i nemilosrdnému stínu?

Upíří deníky od svého vydání rozdělují lidi na dvě skupiny. Jedni je milují a druzí ze srdce nenávidí. Jestliže patříte do první skupiny, určitě vás zaujme i tato nová série. Nebojte se, tentokrát se nejedná o žádné upíry. Přesto mají tyto knihy hned několik společných znaků. Těmi nejzásadnějšími jsou milostná vzplanutí a nadpřirozeno.

Již v úvodních větách zdůrazňuji, že děj je motivován několika mytologiemi. Jedná se samozřejmě o oblíbenou severskou, ale v tomto případě i řeckou nebo germánskou. Můžete se těšit na runy, které jsou poslední dobou velice populární.

Přestože se opravdu jedná o značně odlišný příběh oproti předchozím knihám, autorka samozřejmě nezapomíná na lásku a milostné avantýry. Dokonce jsou jedním z nejhlavnějších témat. Jenny má sice svého přítele Toma, ale musí čelit pokušení od pozdějšího úhlavního nepřítele Juliana („princ stínů“). V průběhu celé HRY bojuje s jeho neodolatelným charismatem, ale zároveň i zapochybuje o své současné lásce.15089-b-smith_zakazana.hra.lovec [DVD (PAL)]

Velice zajímavá zápletka je postavena na hraní hry, která přenese partu kamarádů do jiného světa. V něm se musí postavit svým nejhorším nočním můrám, které zvěčnili na papír před začátkem hraní. Tato část je o hodně poutavější, než chvílemi otravná milostná přetahovaná. Autorka dokázala výborně vykreslit strašidelné prostředí a při utváření jednotlivých děsivých scén se opravdu vyřádila. Intenzita hrůzy se navíc stupňuje a vrcholí těsně před koncem.

Další kladnou věcí je množství a zajímavost jednotlivých postav. Ústřední figurku Jenny jsem již představil. Po jejím boku věrně stojí frajer Tom, její přítel. Samozřejmě nemůže chybět hned několik kamarádek. Drsňačka Dee dokáže vyřešit všechny problémy a ničeho se nebojí. Téměř. Audrey je svědomitá a inteligentní, ale nemá se s Dee ráda. Summer je křehká květinka, kterou se Jenny snaží chránit a opatrovat. A to je jen zlomek těch nejdůležitějších charakterů. Zajímavostí je i rozdílnost povah jednotlivých postav, díky kterým se vytváří kompletní partička.

Rozhodně nejsem velkým příznivcem již několikrát zmíněných příběhů o upírech, které tato spisovatelka zplodila. Tato řada sice nabízí několik shodných prvků se svou úspěšnější sestrou, ale přináší daleko poutavější děj. Při představě některých okamžiků vám mohou stoupat chlupy hrůzou. Kniha je poměrně útlá, proto ji budete mít velice rychle přečtenou. Myslím, že jí to jen prospívá, protože se prakticky vyhnete hluchým a nudným místům. Takže vykročte do říše děsuplných snů.

L. J. Smith – Zakázaná hra – Lovec, 2015. Nakladatelství Fragment. 224 stran.

LUKÁŠ LOUŽECKÝ

8