Recenze: Argo

Argo

Go f..k Yourself!

„Založeno na skutečných událostech“. Věta, která poukazuje na snahu zachytit realitu, ozvláštněnou schopností vypravěče. Postupem času se ale mnozí producenti chytili tohoto strohého sdělení jako magické formule, která zaručuje úspěch. Kalkulují s tím, že skutečné události zasahují srdce (a peněženky) diváka stále intenzivněji. Je to tak i s novým projektem Bena Afflecka?

Je. Ale jen částečně. Rád vám uvedu proč. Začněme ale trochu jinak. Ben Affleck patří k lidem, kteří rádi vidí svět ze dvou pohledů. Rozdělil bych je na pohled před kamerou a pohled za kamerou. Oba mají podobný účel, kýženého výsledku ale často dosahují zcela jinými prostředky. Jsou herci, kteří se pro objektivy kamery zkrátka narodili a je jim souzeno dobýt svět hlavními rolemi uprostřed světel a zájmu davů. Ben Affleck mezi ně kdysi také patřil.

Poté se ale – i přes svůj relativně mladý věk – rozhodl podívat se na svět skrze objektivy kamer. Debutoval v roce 2007 snímkem Gone Baby Gone a výsledkem byl pochvalný obdiv mnoha kritiků. Objevovaly se však i názory, že se jedná o výjimečnou shodu náhod a tak musel Affleck své kvality potvrdit. A udělal to opět tím nejlepším způsobem – následovalo atmosférické drama Město. Affleck pečlivě vybudoval snímek na silném scénáři a zasadil jej opět do kulis svého rodného Bostonu, který mu propůjčil sychravé kontury reality. Předchozí souhlasné projevy uznalosti se postupně měnily v ceny kritiků a Affleckova režisérská hvězda pozvolna stoupala.

KOUKNI SE  REFLEXE: Guru – Kotek jako vůdce sekty: zločinec nebo spasitel?

Dva roky si mladý režisér vybíral vhodný materiál pro svůj další snímek. Našel jej v odtajněných materiálech americké tajné služby, které znovu přivedl na světlo světa prezident Clinton. Situace, kterou většina médií popisuje pod názvem „Íránská zajatecká krize“ nyní vynáší na povrch mnohá tajemství. Záchranná mise šesti rukojmích, kteří se ukrývají v samém centru nepřátelského státu, dostává reálné kontury. Za bezejmennou akcí vidíme příběh odvahy jednoho muže. Příběh o rozhodnutích, za které musíme nést následky v případě, když selžeme, ale již se nedočkáme ovací tehdy, když je potřebujeme.

Ben Affleck si vyměřil stopáž filmu na bez minuty dvě hodiny, což mu umožnilo poněkud hlubší a trvalejší sondu do situace na obou stranách. V graficky povedeném úvodu, který přípomíná Bergovo Království, nezasvěceného diváka seznamuje s palčivými poměry v Iránu a dramatickým státním převratem. Affleck využívá dostupných autentických materiálů, čímž stupňuje dobovou atmosféru a diváka tím vtahuje doprostřed svého vyprávění. Affleckovy snímky v tomto ohledu působí velmi sympaticky. Od začátku pracuje s emocemi, u kterých ale prvoplánově nežádá divákovy slzy. Prostě dokončí svůj příběh a s nenucenou pauzou čeká na odezvu.

Obojí je ale dvousečné. Dvouhodinová stopáž přeci jen žádá větší pole působnosti pro hlavní aktéry. Tomu se ale kýžený prostor nedostává, a divák tak nemá čas ani potřebu se s postavami hlouběji identifikovat. Z hereckého ansámblu lze vyzdvihnout výkon samotného Bena Afflecka v hlavní roli, jenž působí lidsky nedokonale a tím pádem uvěřitelně. V první polovině filmu dostává větší prostor zejména dvojice Alan Arkin – John Goodman, což se ukazuje jako velmi prospěšné. Postavy dvou hollywoodských figurek dodávají filmu charisma smísené s osobitým humorem, většinou namířeným proti „Továrně na sny“ jako takové. Affleckovo umění se prokazuje také v dialozích. Humorná vsuvka či satirická poznámka zaznívá přesně ve vhodnou chvíli, na druhou stranu ale režisér neopomíná zvýraznit silné momenty chvílí beze slov, což můžeme ocenit především v závěrečné části.

KOUKNI SE  Recenze: Too Hot To Handle Brazílie

Úměrně tomu, jak se lokace Affleckových filmů rozšířily z okrajových čtvrtí Bostonu do globálních rozměrů, narůstá také silný pocit patriotismu. Hra s mocí v rukou černobíle jasných postav dnešní společnosti již příliš neimponuje, přesto z Affleckova díla dýchá více než jasně. Nazvěte to stereotypy, chcete-li. Americká (a kanadská) kritika nadšena být prostě musí, neboť se zmiňovaný příběh přímo dotýká samotných základů západní kultury. Možná, že chtěl Affleck pouze vzdát poctu americké historii. Možná chtěl odrýt závoj s nálepkou „Top Secret“, který zahaloval tváře skutečných hrdinů, stojících za odvážným činem. Anebo chtěl pouze vytyčit hranice lidské schopnosti bojovat s bezprávím v neumírající naději. A možná, že Hollywood zkrátka našel další velkou osobnost, která vidí svět ne z jednoho, ale hned z několika úhlů…

 

Argo
Drama / Thriller / Historický
USA, 2012, 120 min
Režie: Ben Affleck
Hudba: Alexandre Desplat
Hrají: Bryan Cranston, Ben Affleck, John Goodman, Taylor Schilling, Kyle Chandler, Alan Arkin, Tate Donovan, Clea DuVall, Adrienne Barbeau, Rory Cochrane, Kerry Bishé, Richard Kind, Victor Garber, Titus Welliver, Michael Parks, Željko Ivanek, Chris Messina, Michael Cassidy, Keith Szarabajka, Scoot McNairy, Tom Lenk, Scott Elrod a další

 

 

Charlie Brown

Předchozí článekKNIHA: Doreen Virtue: V zajetí jídla
Následující článekNové televizní seriály v roce 2013

Komentuj

Vlož komentář
Vaše jméno

20 − sixteen =