Recenze: Americký zabiják zapomněl, o čem vlastně je. A já taky.

Do kin zamířil nový akční thriller Americký zabiják s Dylanem O´Brienem (Deepwater Horizon: Moře v plamenech, Labyrint) a Michaelem Keatonem v hlavních rolích. Režie se ujal Michael Cuesta, který se proslavil dramatem L.I.E.

Nový akční thriller se točí kolem Mitche, kterému kdysi zemřela přítelkyně při teroristickém útoku na pláži na Ibize. Nyní je Mitch na své cestě za pomstou jako chladnokrevný zabiják CIA, kterého cvičí veterán ze studené války (Michael Keaton).

Hned v první scéně dochází k velké přestřelce, při které zemře Mitchova přítelkyně. Už tehdy vám dojde, že akční scény v Americkém zabijákovi nepřispívají do kinematografie ničím novým a někdy vypadají až vtipně. Ve zkratce by se celá scéna dala popsat asi takhle. Začne se střílet. Mitch utíká pryč. Pak ho střelí do nohy. Plazí se na druhou stranu. Na druhé straně ho volá jeho přítelkyně. Najednou ji někdo střelí. Přesně v ten moment se Mitch zázračně připlazí k ní z úplně jiné strany, než z jaké se plazil předtím. Terorista se rozhodne Mitche ušetřit a odchází pryč. A to trvá asi deset minut. Všechny akční scény působí jednotvárně. Vždy se několik postav sejde na jednom místě, začne se střílet a po nějaké době se zase střílet přestane.

Navíc se tvůrcům v jedné akční scéně povedl slušný fail. Mitch se pere s jedním ze záporáků, který má v ruce nůž. Záporák má díky noži převahu, a tak vyčerpaného Mitche přitlačí ke zdi. Ale místo toho, aby ho bodl nebo pořezal, do něj začne bušit pěstmi. Divil jsem se, že si při tom nepořezal ruku. Pak se Mitch ze sevření dostane a záporák zase nůž začne používat.

KOUKNI SE  Recenze: Zaklínač - Reno Raines zasahuje v pohádkovém světě

Až na amatérský vzhled akčních scén měla první část filmu nakročeno na dobrý akční trhák. Příběh zlomeného člověka, kterému teroristé vzali všechno, a on pak dostane šanci na spravedlnost skrze drsný výcvik CIA? A k tomu Michael Keaton, aby nalákal diváky do kin? Sice aktuálnost s teroristy z ISIS je ve filmu někdy až nepříjemně okatá, ale proč ne. To tu ještě nebylo. Ale nepochopím, čí to byl nápad do první části filmu motat další dějovou linku o krádeži plutonia v Polsku, když ještě není ani vyřešená dějová linka s teroristy, ani rozvedený příběh hlavní postavy ve výcviku CIA. A proč do toho plést potenciální jadernou válku v Izraeli? A proč to kombinovat ještě víc a vložit do toho další dějovou linku o pomstě mezi bývalým agentem CIA a jeho bývalým velitelem? Po slušném rozjezdu je dějová linka o boji s terorismem odsunuta do pozadí a čeká vás rutinní stopování bomb s minimem akce. Ale zato s hromadou dějových linek, které do sebe nijak nezapadají, a ani jedna není tak důkladně promyšlená na to, aby mohla utáhnout jednu epizodu Zákonu a pořádku, natož celovečerní film.

Největší nevýhodou Amerického zabijáka jsou nesympatické hlavní postavy. Mitche se na začátku ředitelka oddělení CIA zeptá, jestli mu přijde extrémní zabít všechny teroristy kvůli osobní pomstě. Mitch sebevědomě odvětí, že mu to extrémní vůbec nepřijde. Tak jak se liší od teroristů, kteří bezhlavě masakrují neznámé lidi na pláži kvůli osobní pomstě? Navíc je Mitch vykreslen jako velmi arogantní a žádná jiná vlastnost pro něho není tak typická. Takže jeho rozhodnutí jsou celý film jednotvárná. Pokaždé se rozhodne neuposlechnout rozkaz a jít za svým vlastním egem. Navíc se od svého výroku o zabíjení teroristů jeho postava za celý film nikam neposune. A Stan (Michael Keaton) je pokrytec, který káže o tom, ať si nikdo neřeší osobní problémy na misích, ale sám si vyřizuje účty na každé své misi ve filmu. Jak můžu fandit klaďasům, kterým leží na bedrech bezpečnost celé Ameriky, když nejsou schopni uvažovat jinak než s mozkem zatemněným osobními problémy a touhou po krvavé pomstě?

KOUKNI SE  Recenze: 3 série seriálu Ozark přináší solidní dramatickou podívanou

Dalším problémem je nedomyšlená morálka hrdinů. Ani o jednom záporákovi se nedozvíte, proč chce vyvolat jadernou válku. Pak je na začátku jedna scéna, ve které Mitch naprosto odmítá jakoukoliv spolupráci s CIA nebo jinou vládní organizací a dobře své rozhodnutí argumentuje. Jenže za dvě scény už se spokojeně veze autem na svůj první výcvik. Buď jsem v kině usnul a něco mi uniklo, nebo je něco špatně s nastavením morálky hlavní postavy.

Za všechny tyto problémy může špatně napsaný scénář. Možná je problém v tom, že spisovatelé byli čtyři, a každý z nich chtěl něco jiného. Každopádně nechápu, jak někdo mohl vložit tolik úsilí do tak mizerného scénáře s dialogy typu: “Když se usměješ, rozestoupí se Rudé moře.” “Funguje to i se Středozemním.” Rozumíte těm větám někdo?

Celkově je Americký zabiják jen další tuctový akčňák, ze kterého si Michael Keaton bude pamatovat maximálně výšku honoráře a my cenu za lístek do kina. Ačkoli má na začátku slušný potenciál, nakonec je to zcela zbytečný pokus o úspěch Jasona Bourna nebo Ethana Hunta z Mission Impossible, po kterém ani pes neštěkne.

Odkaz na trailer zde

Pavel Melotík