Recenze: Aliance plná barev na DVD a Blu-ray

Aliance, třetí díl postapokalyptické série podle knižní předlohy Veronicy Roth, právě vychází na DVD a Blu-ray. Takže, co čeká naše hrdiny za bránou?

Divergence, Rezistence a teď Aliance. Tam za branou čeká podle tajemného videa nový svět. Válkou zmítané město je rozděleno na tábory těch, kteří chtějí zůstat a těch, kteří jsou připraveni odejít. Pro některé tu už ale není bezpečno a odejít musí. Tris, Caleb, Tobias a další z Neohrožených vyráží za hranice všeho, co kdy znali, a jsou připraveni zjistit 'The Divergent Series: Allegiant'pravdu. Je venkovní svět opravdu tak přátelské místo, jak jim tvrdí? Nebylo nakonec za zdmi bezpečněji?

Tak nějak by se dal popsat děj, a to nejen v kostce, ale celkově. Víc motivů se totiž v dějové linii neobjeví. Není žádnou výjimkou, že se v dlouhých sériích po prvním nadupaném díle objeví další, které jsou jakousi vycpávkou před velkým finále. Série Divergence na tom není jinak. Samotná Divergence byla jako otevírací film velmi slušným pokusem, Rezistence jeho slabým odvarem a Aliance, byť z dílny režiséra Schwentkeho, který zpracovával i Rezistenci, už jen odvarem odvaru. Tolik asi k ději, který díky osnově knižní předlohy překvapit ani nemůže.

n01806_3d-hAliance však oproti druhému dílu skrývá netušený vizuální potenciál, který tvůrci chytili takzvaně za pačesy a ždímají
z něj, co jde. Polorozpadlé Chicago? To jsme tu už měli dvakrát, ale rudá krajina za zdmi města je vítanou novinkou. Nádherné, jasné barvy, temně šarlatové potůčky a mihotavé odlesky na hladinách louží… to je jenom začátek. Jakmile totiž skupinka hrdinů projde neviditelnou stěnou, přichází jedno překvapení za druhým. Průsvitné bubliny, vznášedla, futuristické město ve tvaru trilobita a další vymoženosti vyspělé civilizace úspěšně odvádí divácké oko od slabého děje a hlavního páru. Osvěžující jsou také nové tváře, takže okoukaní hrdinové dostávají oddech.

Zajímavý posun prodělala kamera. Florian Ballhaus pracoval, stejně jako režisér Schwentke, i na Rezistenci, zde však trošku experimentuje, a tak můžeme nové město sledovat z nejprapodivnějších úhlů pohledu. Velmi nápaditý je
například pohled od Čtyřkových nohou vzhůru, anebo výsek postav z perspektivy horního rohu výtahu. Vizuální hrátky později vylepšuje také „čtverečkovaný“ obraz, kdy sledujeme počínání našich hrdinů skrz sledovací zařízení
hlavního padoucha. Díky tomu se nenudíme ani u scén, které jsou sice nutné, ale jinak nezajímavé. Na poli počítačového zpracování Aliance v sérii jednoznačně vede. Celou snahu však snižuje krutá pravda, že všechny tyto grafické kejkle sledujeme jenom díky vysokému rozpočtu a nezáživnému ději.

A teď už k hereckým výkonům. Příjemným překvapením je projev mužské části hereckého ansámblu. Dívky, kromě allegiant2Shailene Woodley (Tris), nemají k dispozici tolik prostoru, a když už jsou u kormidla, není to žádná sláva. Naproti tomu Theo James, představitel Tobiase, zvládá prvotřídně všechny akční scény a přes trestuhodnou plochost své postavy ukazuje, že hrát umí. Z nových tváří stojí za to především hlavní padouch David v podání ostříleného herce Jeffa Danielse a projevově výrazný Bill Skarsgård jako jeho pravá ruka. Ansel Elgort (Caleb) a Miles Teller (Peter) zde mají funkci pouze jako figurky, které ve správnou chvíli posunou děj kupředu.

Navíc musím s potěšením dodat, že se film v některých chvílích úplně přestává brát vážně (hlavně v momentech, kdy divák očekává napětí a místo toho přichází humor). Takových záblesků je totiž v soudobé heroicky pojaté tvorbě pro mládež jako šafránu.Magic box

Největší slabinu filmu (krom příběhu na slabých padesát minut) vidím ve velkém počtu nelogičností a chyb. Když allegiantpomineme bitky, v nichž jsou postavy nerozbitné a jediná dvojice během pár minut vystřílí celou budovu školených strážců, anebo fakt, že tvrdě trénovaní Neohrožení v boji s Tris a její partou najednou vůbec neumí mířit, objevíme celou řadu do očí bijících záseků.

Jedním z nejhorších je zapeklitá vsuvka s Trisinou matkou. Na to, že se vlastně jedná o klíčový moment, díky kterému Tris definitivně uvěří Davidově výkladu, je celá myšlenka velmi chatrná a navíc popírá předchozí děj. Natálie nebyla Neohrožená? Neměla obřad volby? Potom je hned prvních pět minut prvního dílu lež.

Další kiks představují moderní technologie. Davidovi lidé mají o 200 let vyspělejší techniku než vojáci v Chicagu, ale všichni spí pohromadě na patrových postelích a Trisiny genetické informace jsou pro ně záhadou?

A co ta periferie? Proč tam je a kdo tam je?

6359583532508715781880947953_allegiantZpracovávání knih je vždycky ošidné, jelikož je třeba provést pečlivý výběr informací, které film předá. Vybrat co je důležité a co ne. Ten Alianci bohužel chybí. Přestože se v ní dohromady moc neděje, v celém průběhu nás pronásledují nezodpovězené otázky a ke konci už jenom zmateně sledujeme nabušené efekty. A to je málo.

Celkově se Aliance nehodnotí snadno. Problematické postavení mezi druhým a čtvrtým dílem jí už od začátku podstatně snižuje šance na dobré hodnocení a zpracování samotné odpovídá průměrné oddechovce, takže u toho také zůstanu. Aliance je prostě nenáročný dvouhodinový film, který vás sice nezvedne z křesla, ale zabaví.

Snímek můžete v případě zájmu koupit zde.

Jitka Vorálková