RECENZE: Abraham Lincoln – hrdina nebo zrádce?

Steve Berry již dlouhá léta patří k velice oblíbeným americkým autorům. Jeho aktuální kniha Lincolnův mýtus zavede čtenáře k počátkům Spojených států amerických. Cotton Malone se vrací, aby zabránil neštěstí celosvětového charakteru.

Dan Brown spustil se svou Šifrou mistra Leonarda obrovský zájem o podobně zaměřené knihy i filmy. Samozřejmě již dříve bylo mnoho thrillerů spojených s nějakou historickou záhadou či mýtem, ale toto dílo si získalo přízeň miliónů fanoušků po celém světě. Právě těmto lidem (i ostatním) bych rád představil zatím poslední knihu Lincolnův mýtus od amerického autora Steva Berryho. Tento spisovatel se zařadil kvalitou i počtem fanoušků hned vedle zmiňovaného Dana Browna. Především v rodných Spojených státech má obrovskou podporu, ale ani v Evropě rozhodně není neznámý.

Jeho prvním a nejdůležitějším dílem bylo Templářské dědictví, které se dočkalo i své filmové verze. Od té doby se hlavní hrdina Cotton Malone i samotný autor těší nebývalé přízni. Již dávno nepíše jen o templářských rytířích, ale zajímá se o různé úseky dějin celého světa. Nyní je zpět s již devátým románem o charismatickém detektivovi.

Tentokrát se Berry rozhodl zůstat na domácí půdě a zaměřit se na jednoho z největších amerických velikánů – Abrahama Lincolna. Mohl tento prezident podepsat dokument, který by zničil Spojené státy americké?

Náboženský fanatik unesl agenta zvláštní služby, a proto Stephanie zavolá Cottonovi a prosí ho o pomoc. Tento akt by mohl souviset se senátorem Utahu, který poslední dobou začíná vystrkovat drápky. Rozhodl se bojovat s Bílým domem a prosadit naprosto neuvěřitelnou myšlenku. V sázce je osud celé země a životy několika lidí. Lincoln možná udělal rozhodnutí, za kterého ho jeho budoucí generace rozhodně nepochválí.

Lincolnuv mýtusOficiální anotace ani můj popis zdaleka nevystihuje tok událostí, kterých bude v této knize svědky. Tentokrát se autor zaměřil na dějiny své rodné země a vložil do příběhu trochu toho vlastenectví. Všem odpůrcům této země knihu nedoporučuji. Mohli by chytit výše zmíněnou „nemoc“. Ale všem ostatním a především fanouškům Steva Berryho mohu s klidem říct, že je zpět v nejlepší formě.

Abraham Lincoln byl opravdu jedním z nejzajímavějších prezidentů, proto se nemůžeme divit jeho zařazení. Tentokrát s ním přichází i dávné tajemství, které mu zrovna neslouží ke cti. Nechybí ani několik náboženských fanatiků a jedna velká pobožná organizace. Bez nich by to v podobně zaměřených románech už ani nebylo možné. Všechny tyto věci společně vytvářejí velice akční a napínavý thriller, který pokračuje v Berryho nastavené laťce.

Hlavní představitel Cotton Malone bude muset opět opustit svůj antikvariát, aby bojoval proti zloduchům. Ani tentokrát to nebude mít vůbec jednoduché. Navíc bude muset vyřešit důležitou otázku týkající se jeho současné vztahu. Opravdu je daná žena ta pravá? Právě ona se totiž bude osobně podílet na tomto případu. Radost mu neudělá ani parťák Luke, který je dost sebevědomým frajírkem. Ale bývalý vynikající agent si bude muset poradit.

Láska tedy sehraje velice důležitou roli. Ale nejen ta k ženám, ale i vlasti. Velká část příběhu je založena na skutečných rozhovorech, událostech i místech. Dodává to ději realističnost, přestože hlavní myšlenka by asi nebyla uskutečnitelná. Nebo snad ano?

Vedle mnoha akčních scén mají důležitou funkci i jednotlivé historické souvislosti či několik vtipných hlášek. Autor se nesnaží své čtenáře zavalit pouze hordou faktů, přestože jich nalezneme poměrně dost. Nejdůležitější je výborně šlapající děj a propojení všech jeho součástí.

Velice zajímavou vložkou je několik „historických“ rozhovorů či dokumentů, které jsou v knize napsané psacím písmem. Čtenář se díky tomu více zaměří na text, který je příjemně oddělen od ostatního.

Lincolnův mýtus je další z mnoha podobných thrillerů, ale je sepsán s opravdovou vášní. Nabízí kvalitní příběh sepsaný velice populárním autorem, který tak trochu ulétl na historii. Samozřejmě můžete očekávat velkou porci napětí, vzrušení a pořádného vyvrcholení. Historické záhady a události budou zřejmě navždy fascinovat spousty lidí po celém světě. Jedná se tudíž o velice vděčná téma pro jakýkoliv příběh. Steve Berry se ho zhostil na výbornou a pravidelně zásobuje své čtenáře těmi nejzajímavějšími otazníky minulosti.

Steve Berry: Lincolnův mýtus, 2015, Domino, 520 stran.

LUKÁŠ LOUŽECKÝ

8
recenze-abraham-lincoln-hrdina-nebo-zradceLincolnův mýtus je další z mnoha podobných thrillerů, ale je sepsán s opravdovou vášní. Nabízí kvalitní příběh sepsaný velice populárním autorem, který tak trochu ulétl na historii.