První recenze: První člověk oskarového Damiena Chazella

Oskarový režisér Damien Chazelle sklidil úspěch za hudební filmy Whiplash a La La Land. Tentokrát se vydal do hlubin jiného žánru a uvidíme film o Neilu Armstrongovi a první lidské posádce, která se vydala na Měsíc. Film První člověk má stanovenou premiéru na 12. října.

Již proběhla novinářská předpremiéra, a tak jsou na světě první recenze k tomuto filmu. A reakce jsou smíšené…

Server The Guardian ve své recenzi píše: „Film se pochopitelně soustředí hlavně na samotnou událost přistání na Měsíci. Armstrongův život na Zemi, jeho osobnost a ostatní postavy jdou na druhou kolej. Film První člověk oslavuje jedno malé vítězství „západu“ nad sovětskými snahami dostat se na Měsíc dříve. Ale samozřejmě, že se ve filmu dozvídáme spoustu zajímavých věcí o Armstrongovi a jeho osobnosti. Často ne skrze slova, ale obrazy. Například vidíme, že Armstrong je poměrně chladný muž, který nedává najevo své emoce. Pravděpodobným důvodem může být nečekaná smrt jeho dcery na rakovinu, když jí byly tři roky. Jeho zvláštní osobnost jde vidět třeba v momentě, kdy jeho žena chce, aby strávil večer před odletem s ní a jejich dětmi. Armstrong se k nim zachová, jako kdyby byl na konferenci s NASA a zeptá se, jestli má někdo nějaké další dotazy. Film taky diváka vezme na strastiplnou pouť organziace NASA za úspěchem. Uvidíme sérii neúspěšných startů, frustraci, pohřby astronautů, kteří zahynuli během nepovedených misí nebo neustále se opakující počítačové testy, které ukazují, že některé výpočty jsou stále špatně. První člověk je film o touze dokázat něco velkého, překročit hranice známého. Chazelle divákům naservíroval další zábavný film a výborně si poradil s nehudebním žánrem.“

Server Screenrush o filmu napsal: „20. července roku 1969 se Neil Armstrong stal prvním člověkem, který vstoupil na povrch Měsíce. Damien Chazelle o této události natočil skvělý životopisný film, který popisuje všechny zásadní události v životě Armstronga i v organizaci NASA, které vedly k tomuto velkému kroku pro lidstvo. Ale Chazelle nedává divákovi jediný důvod, proč by se o tento příběh měl zajímat. Film už od začátku počítá s tím, že diváci o události něco ví a zajímají se o ni. Chazelle selhává v tom, aby divákovi ukázal, jak velkolepá a úchvatná musela být cesta na Měsíc a do vesmíru, ačkoli se o to pokouší a některé záběry jsou vcelku povedené.“

Server Variety o filmu napsal: „Chazellovi se ve filmu povedla celá řada věcí, a proto je tomuto snímku dáno osudem, aby se stal velkým úspěchem co se týče pozitivních ohlasů kritiků a cen. Velmi trefně zachytil Armstrongův život a Gosling astronauta velmi zajímavě ztvárnil. Film v sobě nese poselství o tom, proč je tato událost tak důležitá pro americkou historii a pro lidstvo celkově. Má i spoustu zajímavých myšlenek, skvělou kameru i efekty. Zajímavé je i zpracování samotného přistání na Měsíc, které se stupňuje a s ním i divákovo nadšení. Nejdříve uvidíme Měsíc skrze okno vesmírné kapsule. Poté uvidíme záběr na povrch Měsíce. A nakonec přijde samotný první krok Neila Armstronga se slavným citátem.“

Pavel Melotík

KOUKNI SE  Trailer: Tiché místo: První den mimozemské invaze