Je káva skutečně tak zdraví škodlivá?

Káva je nepochybně celosvětovým fenoménem. O tom svědčí nejen její gigantická spotřeba, ale i podniky, které vznikají na každém kroku, jen aby mohly tuto drogu prodávat moderní společnosti. Stala se naším nepostradatelným pomocníkem, bez kterého si už kdekdo nedokáže představit ani den. Navíc se na ni neuvěřitelně snadno navyká. Z jedné jsou najednou dvě, z té pak tři, a nakonec dopadnete jako francouzský spisovatel Honoré de Balzac, který vypil až šedesát šálků kávy denně. Co je ale na kávě tak špatného? Ubližuje nebo prospívá?

Pozor na kofein

Mezi hlavní složky kávy patří její aromatické substance. Dávají jí specifickou příchuť a vůni – může se jednat o sladce ovocnou, nebo temně čokoládovou s karamelovým dozvukem. Jednou z těchto substancí, které se při přípravě kávy rozpouštějí, je bohužel i kofein. Jedná se o alkaloid stimulující centrální nervovou soustavu a srdeční činnost. Díky němu se cítíte právě tak nabuzení a supersilní. Jaká jsou jeho negativa?

Závislost

Existuje mnoho studií, které “nepopiratelně“ prokazují, nebo naopak vyvrací závislost na kofeinu. Mnoho dlouhodobých uživatelů kávy vám ale prozradí, že po nějaké době sami začnou pociťovat abstinenční příznaky, například bolesti a motání hlavy, nebo nezvladatelnou únavu. Je to záhada.

Předávkování

Nejedná se o mýtus. Pokud do svého těla dostanete více než 250 gramů kofeinu (až pět šálků espressa), můžete si zadělat na nemalé potíže. Předávkování se projevuje bušením srdce, přecitlivělostí nebo nevolností. Přílišná stimulace organismu způsobuje tiky a roztržitost, což může být zvláště nepříjemné, pohybujete-li se mezi lidmi. U slabších povah může také vyvolat panickou ataku, nebo dokonce infarkt.

Vliv na spánek

Vylučování kofeinu je ryze individuální. Zpravidla vám však z předešlého dne v těle zůstane zhruba 50% z celkového přijatého množství. Byť kofein nejvýrazněji účinkuje jen několik minut (hodin) po konzumaci, ovlivňuje kvalitu vašeho spánku. Důsledkem toho se můžete cítit nevyspalí, a na to samozřejmě pomůže jedině káva (a nejlépe více kávy). Pěstujete si tak návyk, kterého se špatně zbavuje.

KOUKNI SE  Připravte si sirup z meduňky pro klidný spánek

Záleží na přípravě

Na světě najdete miliony způsobů přípravy kávy. Každá druhá země na to má svou vlastní recepturu. Určitě neváhejte a ochutnejte tradiční kávu řeckou, vídeňskou nebo vietnamskou. Jedná se o nezapomenutelný zážitek.

U přípravy záleží především na době extrakce. Měla by se pohybovat mezi 20 až 30 sekundami. Po této době se do kávy začínají louhovat i škodlivé látky, například celulóza nebo větší množství kofeinu. Ten se projevuje zvláštně nahořklou chutí. Dá se tedy konstatovat, že čím je káva hořčejší, tím více obsahuje kofeinu (není to však pravidlem). Káva tak nechutná po pralinkách ani po oříškách. Neucítíte švestky ani vanilku. Je prostě jenom hořká.

Správný čas extrakce splňuje jen a pouze espresso. Konzistenčně se podobá emulzi. V poměru obsahuje minimum kofeinu, zároveň téměř všechny aromatické oleje a některé antioxidanty. Espresso má tedy nejvýraznější chuť. To vyhovuje především znalcům, kteří rádi naslouchají příběhu svého nápoje a prozkoumávají jeho tělo a sílu. Na trhu se samozřejmě hemží spousta dalších vynálezů, jako je například moka konvička, frenchpress nebo chemex. Každý si pro sebe může vybrat to nejlepší a zjistit, co je jeho zdraví skutečně nežádoucí.

Zdroj informací:
Petra Davies Veselá – Velká kniha o kávě (2018)
Kávologie: Historie nejoblíbenějšího nápoje na světě (2018)

Autorka:
Barbara M.

Komentuj

Vlož komentář
Vaše jméno

sixteen + 20 =