KNIHA: Daniel Kehlmann: Já a Kaminski

Já a Kaminski

Daniel Kehlmann

 

Chceme-li se dozvědět, jak v dnešní době vypadá mladá německá a rakouská literární tvorba, stojí určitě za přečtení román Daniela Kehlmanna Já a Kaminski (knihu si můžete koupit na knihcentrum.cz  zde).

Autor se narodil v roce 1975 v Mnichově, vystudoval filozofii a germanistiku v Berlíně a ve Vídni a stal se veleúspěšným autorem řady zajímavých děl – např. románů Beerholmova představa, Nejvzdálenější místo, Já a Kaminski a globálního bestselleru Vyměřování světa (přeložen do 45 jazyků).

Román Já a Kaminski je ironický román, vyprávěný ich formou protagonistou Sebastianem Zöllnerem. Ten se po studiu kunsthistorie živí jako příležitostný novinář. Žádné úspěchy se nedostavují, finanční situace je neutěšená a tak se rozhodne, že napíše monografii dosud žijícího malíře Kaminského, kterého kdysi objevili Piccaso a Mattise. Malíř má něco, co se bulvárním plátkům zamlouvá – je totiž slepý. To by mohlo znamenat pro autora monografie velkou ránu – vstoupil by ve známost a vydělal by slušné peníze. Zöllner se vypraví za starým malířem, který žije v ústraní. S okolním světem nekomunikuje, novináři se zdá nemohoucí a bezbranný a tak se zcela bez skrupulí pustí do objevování tajných malířových komnat. Podaří se mu Kaminského téměř unést (záminkou je návštěva staré malířovy lásky). Cesta je dobrodružná a hlavně bláznivá, Kaminski a Zöllner zažijí řadu vtipných situací. Při nich žurnalista postupně zjistí, že Kaminski není tak bezmocný, jak to na první pohled vypadá.Co se zpočátku jeví jako náhoda, další sled událostí odhalí jako příčinnou souvislost. Zöllner zjistí, že nemá situaci pod kontrolou tak, jak se zpočátku domníval, a děj se začne vyvíjet směrem téměř detektivním. Jeho soukromý život se rozpadá, partnerka ho opustí, ztrácí půdu pod nohama a nakonec se sám dostane do vleku událostí, aniž by je mohl nějak zásadně ovlivnit. Zcela odhalí svůj pokřivený charakter a ukáže se jako politováníhodný „hrdina“.

KOUKNI SE  Kaja Andrea Otto: Síla rodu

Jak to dopadne s malířem Kaminskim a novinářem Zöllnerem je překvapivé, pro čtenáře nečekané, děj ho udržuje v napětí až do poslední stránky. Kehlmannova kniha je napsaná nejen jako skvělý příběh, je vyprávěna s lehkostí, vtipem, ironií a nadhledem. Je to také groteskní příběh o tom, co je umění, jaký je umělec a co má v životě cenu.

V českém literárním prostředí chybí autor, který by podobně jako Kehlmann dokázal ve svých románech tak bravurně mísit realitu s fikcí a na malém prostoru rozehrát bohatý příběh s příjemným krédem Kaminského : „Důležitost není důležitá“.

 

Bombeska

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno

one × two =