Pro:
- Filmy Darrena Aronofského: v Černé labuti nalezneme patologickou obsesi a závislost (Requiem za sen), touhu po dokonalosti a důraz na estetickou stránku filmu (Fontána), i identifikaci hrdiny s jeho povoláním (Wrestler).
- Obrazový thriller: umělecké prostředí špičkového baletu jako obsesivní estetická slupka dokonalosti, v níž se objevují trhliny nedokonalosti hlavní představitelky. Obrazově působivý proces metamorfózy. Napětí ve směsi zvrhlosti a dokonalosti.
- Natalie Portman: dětská tvář, andělská křehkost, křečovitý projev= získání Zlatého glóbu a nominace na Oskara.
Proti:
- Psychologická povrchnost: až úsměvná schématičnost osobnosti hlavní hrdinky a jejího vztahu s matkou (pro využití obdobných motivů nelze nesrovnávat s psychologicky daleko autentičtějším dramatem Pianistka od Michaela Hanekeho) a šablonovité vedlejší postavy působící jako kulisy = předvídatelnost děje filmu.
Kubin