Belles Lettres – o psaní, čtení a poslouchání

belles-fb-coverRady, tipy a nápady pro opravdové booklovery

Kdo jsou bookloveři? A kdo je tahle Kateřina?

Pro někoho bibliofilové, pro jiného milovníci knih nebo fanoušci příběhů. Každopádně pro knižní nadšence, kteří na toto oslovení slyší, se konal v polovině června v prostorách pražské kavárny Era svět knižní festival Belles Lettres.  Vytknul si nemalé cíle: Zmapovat cestu úspěšného knižního titulu od procesu psaní po stav rovnající se nirváně, tedy označení knihy za bestseller.

Za celým podnikem, který měl navíc charitativní cíle, stojí Kateřina Borovanská z agentury Freya. Dokázala pro svůj nápad získat zajímavé přednášející, nakladatelství, která věnovala knihy a audioknihy do dobročinného marketu, dodavatele rozličných laskomin, neboť nejen písmenky je člověk živ, a především to správné bookloverské publikum.

Středa 11. 6. 2014

Michelle Losekoot a Kateřina Borovanská
Organizátorky Kateřina Borovanská a Michelle Loskoot nenechaly nikoho na pochybách, že knihám a příběhům fandí a pro krásná slova by se třeba rozkrájely. Archiv Belles Lettres

Jak se čte? Stále 30 minut denně. To na televizi se díváme rok od roku víc, nyní 135 minut denně.

Víkendovému programu předcházela tisková konference, kde se představila aktuální čísla o čtení, čtení elektronických knih a poslouchání audio knih.

Jiří Trávníček z Ústavu pro českou literaturu AV ČR se dopočítal,  že v České republice narůstá čas strávený sledováním televize, jsme ochotni u ní sedět  až dvě a čtvrt hodiny. Naproti tomu čtení posledních sedm let stagnuje na průměrné půlhodině denně. Velice překvapivé je, že u internetu strávíme času méně, a to 79 minut, z čehož přibližně 24 minut tvoří sociální sítě. Od roku 2007 se navýšil podíl nakoupených knih o 8 %, o které se ovšem snížil zájem o veřejné knihovny.

Poměr audioknih k celkovému objemu knižního trhu je zatím stále zanedbatelný, nicméně dynamicky roste. Se zpožděním tedy kopíruje postupné prosazování elektronických knih, které si již své čtenáře našly. U mluvených knih se prodej za rok zdvojnásobil. V roce 2012 se jen přes on-line službu Audiotéka.cz prodalo 25 000 kusů audioknih, v roce 2013 to bylo už 50 000 kusů a letos se odhaduje opět dvojnásobek.

Petr Ludwig napsal úspěšnou knihu o prokrastinaci a teď úspěšně vysvětluje, co tím myslel. Autor Klára Smolíková
Petr Ludwig napsal úspěšnou knihu o prokrastinaci a teď úspěšně vysvětluje, co tím myslel. Autor Klára Smolíková

Sobota 14. 6. 2014

Tento den se v metru od rána opakovalo upozornění, že v Praze proběhne muzejní noc, a všude jste potkávali dámy v intenzivně růžových trikotech mířících na Avon pochod. Přesto se sešlo už na dopolední blok přednášek početné publikum bookloverů. Vyzbrojeni notýsky zasedli do prvních řad budoucí bestselleristé, s fotoaparáty se dostavili zkušení bloggeři, v zadních řadách se uvelebili recenzenti a redaktoři.

Programem provázela Michelle Losekoot. Kdo ji neznáte, tak stačí, když si vzpomenete na úžasně hravé akce na internetovém knihkupectví Martinus.  A Michelle nekompromisně povolala prvního přednášejícího Petra Ludwiga, autora titulu „Konec prokrastinace“, bez ohledu na to, že spíš ještě spal, než byl vzhůru. Všichni napjatě čekali, co se dozví od autora knihy, jejíž třítisícový náklad se do měsíce vyprodal a po několika dotiscích se nyní překládá do šesti jazyků.

KOUKNI SE  Kam se vydat v červnu za knihami

Rady, jak psát a se psaním uspět:

  • Neprokrastinujte.
  • Nevymlouvejte se, že úkoly odkládáte kvůli facebooku a jiným metlám dnešní doby. Typickým představitelem prokrastinace je totiž Hamlet a slovo „prokrastinus – patřící zítřku“ se nejvíce používalo roku 1820.
  • Na ten facebook si ale pozor dejte. Dopamin, který přijde po obdržení lajku na facebooku, je jako dávka kokainu. Takže si při psaní sociální sítě zablokujte.
  • Najděte si rituál začátku, vytvořte si mind mapy hlavních témat, snažte se dostat do stavu plynulosti, kdy jde psaní samo.
  • Přestaňte psát, dokud vás to ještě baví, abyste měli chuť se k psaní vrátit.
  • Radujte se z malých krůčků. Hurá, napsal jsem dva odstavce!
  • Text si čtěte nahlas nebo si ho nechte přečíst softwarem Acapela-box.

V dalším příspěvku se přestavila sama Michelle Losekoot a sekundoval jí sám Fjodor Michajlovič Dostojevskij, což byl zakuklený Karel Mindless Novotný. Účastníci si v jeho podání uvědomili, že nekompromisní a vznětlivý Dostojevskij by se dnes prosazoval asi těžko. Zvlášť pokud by místo psaní trávil čas horlivými diskusemi a postováním fotek na facebooku či twitteru.

Rady Idiota, jak se sebeprezentovat na sociálních sítích:

  • Spisovatel by měl být konzistentní, sdílný a profesionální.
  • Spisovatel by neměl pomlouvat konkurenci, pokud se s tím neumí vypořádat: Nikdy nezraňuj nic, co neumíš zabít!
  • Spisovatel by měl mít dobré vztahy s médii. Najmout si PR agenturu, pokud vztahy s redaktory a médii nezvládá sám: Spisovatel 21. století nenosí špinavé manšestráky!
  • Nestačí knihu jen napsat, je třeba se orientovat i v praktických věcech, aby se talent zpeněžil. Autor musí rozumět smlouvám, daním i autorskému právu.
  • Spisovatel musí být vidět, musí vzbuzovat očekávání. To je ten nejlepší spisovatelský brand.

Sotva účastníci strávili podněty a oběd, nastoupila Olga Biernátová, z generace dravých a akčních knihovníků, kteří už dávno nesedí utrápeně mezi regály, ale loví čtenáře ve službách nakladatelů a knihkupectví.

Marketingové fígle pro knihy, autory a nakladatele:  

  • Vytvářejte booktrailery a nepleťte si je s prezentací, kde se k anotaci přilepí několik ilustračních obrázků.
  • Točte knižní teasery, ve kterých se sehraje scéna z knihy. Inspirujte se filmovým průmyslem.
  • Jako autoři čtěte úryvky z knihy a natáčejte to.
  • Než kniha vyjde, nepodceňte přípravnou kampaň a zahrňte do ní sociální sítě.
  • Foťte selfie s knížkou, zapojte fanoušky, spolupracujte s bloggery,najděte cestu ke svým knihkupcům.

Bookloverské publikum ani nedutalo, ale doufalo, že nic není tak horké, jak se to uvaří. Určitě stačí napsat knihu a to ostatní se nějak skoulí. Jenže nastoupil další řečník, Filip Doušek, spisovatel, který sice napsal pouze knihu jednu, „Hejno bez ptáků“, navíc ji psal dvanáct let a pro nezájem nakladatelů si ji i sám vydal, ale ten všechny předchozí rady potvrdil.

KOUKNI SE  Autogramiáda nové knihy Jana Krause

Jak si knihu sám napsat, vydat a získat za ni Magnesiu Literu:

  • Místo komunikace s nakladatelem komunikujte s potenciálními čtenáři.
  • Když jako muž nevíte, jak psát ženské postavy, zkuste uvažovat o ženě jako o člověku.
  • Nejočekávanější kniha roku může být debut, váš debut.
  • Když nechcete, aby vám knihu ukradli piráti, udělejte papírové vydání tak výtvarně zajímavé, že mu elektronická kniha, nemůže konkurovat.
  • Při volbě mezi psaním a ženou, volte psaní. Při volbě mezi psaním a prací, volte psaní. Při volbě mezi psaním a penězi, volte psaní. Pak můžete uspět.

Bookloveři se otřásli, když natvrdo slyšeli, že být autorem a svým vlastním nakladatelem je nekompromisní životní volba. Mnozí tedy pookřáli, když se ujal slova nakladatel Joachim Dvořák, který předestřel výhody spolupráce s nakladatelem. Tedy v případě, že máte to štěstí a jako začínající autor se k jednání s nakladatelem probojujete.

Tipy, jak zaujmout nakladatele:

  • Nepište zadarmo, jednejte s nakladatelem.
  • Prostudujte, co nakladatelství vydává, a nerozesílejte své nabídky naslepo.
  • Napsat knihu je jen polovina práce.
  • Pro nakladatele je spisovatel, který chce vydat jednu knihu a je s tím spokojený, zbytečná investice. Debuty se většinou nakladateli nevyplatí.
  • Je jedno, jak vypadáte.
  • Vkus spisovatele není nadřazen vkusu nakladatelského grafika.

Jiří Vlček, zakladatel Palmknihy.cz, nastoupil, aby upravil některé všeobecně rozšířené představy, které lidé o elektronických publikacích mají. Tím prvním byla domněnka, že Palmknihy jsou nakladatelstvím. Nejsou, jsou knihkupectvím.

Co byste měli vědět o vydávání elektronických knih:

  • Kniha vždy potřebuje editora a korektora. Bez spolupráce s redaktorem se nikdo neobejde.
  • Trh s e-knihami tvoří jeden a půl procenta knižního trhu, nelze tedy počítat s tím, že by do vydání e-knihy někdo investoval podobně, jako nakladatel investuje do vydání papírové knihy.
  • Elektronické knihy jsou čím dál oblíbenější, zájem o ně roste skokově. Velmi pomohly severské detektivky.
  • Dětské knihy se v elektronické podobě téměř neprodávají.
  • E-knihy mají nepřátele zvané „čichače“, kteří nevynechají jedinou příležitost, aby neřekli, že e-knize chybí vůně papírové knihy.  
Jiří Walker Procházka z audio vydavatelství Walker&Volf hájil mluvené slovo s velkým nasazením. Také se vůči případným námitkám dobře vyzbrojil. Autor Klára Smolíková
Jiří Walker Procházka z audio vydavatelství Walker&Volf hájil mluvené slovo s velkým nasazením. Také se vůči případným námitkám dobře vyzbrojil. Autor Klára Smolíková

Na e-knihy plynule navázalo povídání o a-knihách, kterého se ujal Jiří Walker Procházka. Spisovatel sci-fi a fantasy se totiž pustil do sci-fi podniku, pro který bude potřebovat hodně čar a kouzel, a to je vydávání audioknih. A to nekrácených audio verzí knih českých autorů z žánru sci-fi a fantasy.

KOUKNI SE  Hra o trůny chystá prequel

Zlá kouzla, která musí nakladatel audioknih překonat:

  • Proč bych měl vůbec poslouchat audioknihu, když jsem četl knížku? A co když je poslech audioknihy zážitkem, který se od čtení liší?
  • Nemám čas poslouchat. Poslouchat se dá v situacích pro čtení nevhodných – při řízení, vaření, venčení psa nebo natírání plotu.
  • Čtu rád. To neznamená, že si občas nemůžete poslechnout audioknihu.
  • Mám oči v pořádku. A co vaši rodiče, přátelé, vy za pár let? Mluvené slovo je pro část publika jedinou cestou ke knize.
  • Děti musí hlavně číst. A co když nechtějí? Co jim cestou na dovolenou pustit v autě Švejka?

Sobotní přednáškový blok uzavřel René Nekuda, učitel tvůrčího psaní, který publiku předestřel téma vpravdě jednohubkové, tedy jak psát a jak se psaním živit.  

Co byste měli mít na paměti, než se pustíte do psaní?

  • Uvědomte si, že napsat knihu chce skoro každý.
  • Téměř nikdo se u nás psaním neuživí.
  • Český knižní trh je knihami zahlcen.
  • Ročně vychází 17 000 knižních titulů, ale snižují se náklady, ve kterých jsou jednotlivé tituly vydávány, tedy i autorský honorář.

Den se přehoupl do večera a na booklovery už nečekala žádná práce. Přednášky vystřídala autorská čtení. Mohli si tedy tváří v tvář zavedeným a úspěšným autorům, jakou je třeba Radka Denemarková, přemýšlet, jak moc trnitá je cesta ke spisovatelskému úspěchu. Co všechno jsou ochotni mu podřídit a obětovat.  Domů si odnesli nejen rady a zážitky, ale i knihy a audioknihy z dobročinného marketu.

Dobročinný knižní market nabízel po dobu trvání festivalu za snížené ceny knihy a audioknihy, které věnovala nakladatelství Baronet, Euromedia, Host, Jan Melvil, Jota, Labyrint, Martinus, Metafora, Paseka, Slovart, Smart press a Walker&Volf. Výtěžek byl věnován Nadaci Olgy Havlové do Fondu vzdělání. Archiv Belles Lettres

Neděle 15. 6. 2014

Druhý den byl program komornější. Přednášky se ujal Kamil Bernášek, comicsový fanoušek a sběratel, zakladatel webu mdscomics.net, který vyprávěl o vazbách mezi komiksem a filmem. Souběžně probíhaly knihvazačské workshopy a další autorská čtení.

A kolik se vybralo?

Pro Nadaci Olgy Havlové se do Fondu vzdělání vybralo krásných 8300 Kč. Díky festivalu zároveň Nadace obdrží knihy v hodnotě 63 333 Kč. Radost mají všichni. Účastníci, které baví psaní a lámou si hlavu, jak se od bloggů, facebookových statusů a psaní „do šuplíků“ posunout dál, dostali od přednášejících zajímavé impulzy a rady. Lektoři a autoři, kteří bez nároku na honorář vystoupili, podpořili dobrou věc a zároveň se setkali s inspirativním publikem.

Přijďte určitě na příští ročník! Kateřina Borovanská první Belles Lettres přežila a už spřádá plány, čím booklovery překvapí napřesrok.

KLÁRA SMOLÍKOVÁ

belles-loga_02

 

 

 

Komentuj

Vlož komentář
Vaše jméno

10 + 12 =