Korejský režisér Chan-wook Park si pro svůj anglicky mluvený debut vybral film Stoker, strašidelný příběh ze soběstačného světa rodiny Stokerů. Jejich tichý rodinný život naruší tragédie, které odkryje temnou rodinnou historii. V neobvyklých rolích se v tomhle psychologickém thrilleru představí Nicole Kidman, Mia Wasikowska a Matthew Goode.
Pane režisére, jaké jsou vaše zážitky z Hollywoodu? A viděl jste už film svého krajana Ji-un Kima Konečná?
Chan-wook Park: Zatím jsem ho neviděl. V Korey předtím ještě nebyl v kinech, a potom jsem odjel do Ameriky propagovat Stokera a neměl jsem na to čas. Nejnáročnější věc na natáčení v Hollywoodu je dvakrát míň času na natáčení. Doma strávím spoustu času zkoumáním každého záběru a diskuzí s herci. Také provádím proces zvaný samo-kompletace, protože si kreslím storyboard celého filmu ještě před přípravnou fází filmu. Umožňuje to ukázat mou představu hercům kdykoliv na place a stříhat přímo při natáčení záběry do sekvencí. A mně to umožňuje každý záběr zhodnotit v rámci scény. Takže nejen že probírám s herci záběry, ale také scény sestřihané na place. Musel jsem se přizpůsobit tomu, že žádné diskuze s herci ani střihání sekvencí na place není.
Matthew, Nicole a Mio, co vás na vašich postavách zaujalo?
Nicole Kidman: Pro mě to především bylo herecké obsazení a jméno režiséra. Znala jsem jeho filmy a chtěla s ním pracovat. Věřila jsem, že spojením scénáře s jeho vedením vznikne něco neobyčejného. Výsledek jsem viděla na Sundance a byla jsem z toho nadšená.
Matthew Goode: No, já měl úplně jinou zkušenost. Mojí roli měl hrát někdo jiný, takže jsem měl štěstí, že mě nakonec obsadili. Ale taky jsem samozřejmě chtěl pracovat s Parkem a s těmihle dvěma dámami. Moje role je psychologicky hodně zajímavá, musel jsem na ni zapracovat. Bylo to náročné, zajímavé a úžasné. Klidně bych natáčel dvakrát tak dlouho. Proč netočíme filmy v Korey?
Mia Wasikowska: Já jsem taky chtěla pracovat s režisérem Parkem a s těmihle herci. Moje postava je jiná než všechny, co jsem hrála předtím. Takže to bylo vzrušující. 
Když mluví herci jiným jazykem než režisér, mluví univerzální filmový jazyk sám za sebe? Vznikne z toho zajímavější dílo?
Goode: Jeden z prvních filmů, které jsem natáčel, byl ve španělštině. Je těžké točit film v jazyce, kterým nemluvíte. Ale když máte jen poslouchat, je to snadné. Měl jsem s Parkem skoro hodinový rozhovor po Skypu. A jakmile jsme začali natáčet, bylo to snadné. Vůbec jsem na to nemyslel, protože mezi záběry je spoustu času.
Kidman: Občas si musíte ujasnit, o čem je řeč, protože některá slova mají víc významů. V překladu se toho může dost ztratit. Takže jsem se snažila být v komunikaci hodně konkrétní.
Park: Herci jsou profesionálové, kteří pracují s lidskými emocemi a myšlenkami. Takže práce s tímhle inteligentním obsazením byla úžasná. Někdy stačilo říct jedno slovo a oni hned pochopili, co mají zahrát. Opravdu, komunikace nebyla problém.
Jaký byl váš první pocit ze scénáře, který napsal Wentworth Miller? Je rozdíl mezi scénářem, který napsal herec, od toho, který napsal scénárista?
Wasikowska: Dobrý scénář je prostě dobrý scénář. Na první přečtení to bylo skvělé, hned mě to vtáhlo do příběhu díky celistvosti postav a tajemství mezi nimi.
Kidman: Musela jsem si to přečíst několikrát, abych tomu porozuměla, protože to mělo spoustu vrstev a skrytého smyslu. Musela jsem vstřebat pocit, který to celé vyvolávalo. Myslím, že síla Parkovy režie je v atmosféře. Tvoří neuvěřitelnou atmosféru a scénář hovoří stejným jazykem, jako obraz. Není tam moc dialogů, takže filmový jazyk musí být o to mocnější. Když jsme se s Parkem bavili před natáčením, ohromilo mě, jak jasný a detailní názor má na to, co chce vyjádřit, barvami, zvukem a dalšími způsoby. To není náhodné. Musí to být už ve scénáři.
Jaký konkrétní moment z natáčení se vám zaryl do paměti?
Kidman: Já zbožňuju ty scény u večeře. Je v nich humor, moc mě bavily. Nemyslím, že Evie je zlá. Spíš nepochopená. Touží po lásce a má dítě, se kterým si nerozumí. Když jsme se s Parkem poprvé setkali, řekl mi: „Od první chvíle, co jste své dítě pochovala, vám bylo jasné, že nechce být chováno.” To je úžasný popis vztahu matky a dítěte, protože je pro matku strašný pocit, že o ni její dítě nestojí. A ona se přesto snaží se s ním nějak propojit. Roky a roky se to nedaří a India má mnohem pevnější pouto s otcem. Chodí spolu lovit a Evie nesnáší lov. To mě fascinovalo. Taky jsem přišla s vlastním nápadem, že je hladová po lásce, a nakonec vznikla celistvá postava, která touží po doteku. Ale není zlá.
Wasikowska: India taky ne.
Goode: Byla radost to točit, ale bylo to místy i smutné. To, co mi nedalo spát, byla jedna scéna, kterou jsme nemohli natočit podle sebe kvůli nedostatku financí. Byla to scéna u jezera, kde jsme měli pohřbívat mého mladšího bratra. Režisér to nakonec vyřešil skvěle, když scénu přemístil na zadní dvorek vedle pískoviště, což bylo nakonec ještě lepší. Bylo to tak temné a rychle udělané. Já v té scéně nejsem, je tam mé mladší já, ale se mnou tam je moje dcera ve stejném věku, jako já. To byl moment, který dokázal Parkovu genialitu.
Wasikowska: Režisér řekl, že je to film o zlé krvi, což je podle mě hodně zajímavý způsob popisu toho příběhu. 
Park: Ano, zlá krev. Taky to tenhle aspekt obsahuje. Chci, aby příběh mohl být vykládán co nejvíce způsoby. Není to jen o dědičné povaze zla. Zlo je nakažlivé a každý v sobě má trochu zla. Když vás v tom někdo zkušeně podporuje, můžete se stát hodně zlým člověkem.
Matthew, vaše postava je symbolicky spjatá s pavoukem a v televizi běží pořad o predátorech. Přemýšlel jste o zvířatech a hmyzu, když jste tvořil svou postavu?
Goode: Určitě je tam element dravce, ale spíš jsem myslel na tučňáka. Spousta herců se inspiruje zvířaty. A nesmějte se mi. Chtěl jsem mít pohyby jako tučňák. V jedné scéně tančíme s Nicole. Chtěl jsem, aby to bylo plíživé. Co se týče jeho pomalého mrkání, to jsem spíš dělala automaticky. Někdy to vznikne tím, jak vás zabírá kamera. Ale určitě je lepší mít oči co nejvíc otevřené.
Kidman: Tučňák?
Goode: To je taky predátor. Loví ryby.
Mio a Matthew, když hrajete postavy, které dělají něco zlého, musíte se s tím smířit, porozumět tomu a pochopit svou postavu? Pokud ano, jak to děláte?
Wasikowska: Zdá se mi, že čím je film vážnější, tím srandovnější je natáčení. Musíte tím vyvažovat intenzitu scén. V tom jsme byli dost dobří.
Goode: Poznávání postav je psychologický průzkum, protože jinak by to nemělo smysl. V tomhle filmu jsou postavy tak mimo reálný svět, že je těžké určit dobu, ve které se to odehrává. Bylo fascinující odhalovat postupně vrstvy postavy. Charlie je jako kokon, kterému trvá hodně dlouho, než se vylíhne, protože může svou práci nechat být na jak dlouho chce. Chtěl jsem ho ztvárnit jako pokřiveného Petera Pana. Je jako dítě, o kterém vypráví. Byla výzva dát to všechno dohromady a udělat z toho trojrozměrnou postavu.
Jaký pocit jste z filmu po prvním zhlédnutí měli? Dá se přirovnat k jiným filmům tohoto žánru?
Kidman: Nevím, do jakého žánru spadá. To jde těžko definovat. Byla jsem okouzlená při natáčení. Tenhle styl filmařiny se často nevidí. Film má hodně vrstev a metafor. Takové detailní natáčení je těžké, nesmí to nevypadat jako přehrávání. Učili jsme se, že filmový jazyk by měl vyprávět příběh i bez dialogů. A to Park umí.
Goode: Vždycky je dobré znát filmový jazyk. Když vidíte někoho hrát na nástroj, řeknete si, že na to určitě nehraje. Ale ve střižně můžete ukázat, že opravdu hraje. Je to vlastně lhaní divákům. Hodně se mluví o chemii mezi herci, ale nikdy nevíte, jestli to na place bude fungovat. Nezáleží na režii ani na scénáři. Proto jsem vděčný za Miu a Nicole.
Wasikowska: Hudba je element, který při natáčení nemáte. Je to jako malovat na čisté plátno. Kolem vás stojí 25 lidí, kamery a mikrofony. Je těžké si představit atmosféru, která má ve filmu být. Ale když slyšíte hudbu přímo na scéně, jako když jsme hráli na piano, je mnohem snazší vcítit se do pocitů a naladit se na tón, který má scéna mít.
Kidman: Skvělé bylo, že jsme měli opravdové piano v opravdovém domě, netočili jsme v kulisách.
Park: Na DVD uvidíte, že Matthew a Mia skutečně zahráli většinu té hry na klavír. A navíc se při tom soustředili na své postavy, nejen na své prsty. 
Goode: Díky, šéfe.
Nicole, zahrála jste si Grace Kelly a vaše nejlepší kamarádka Naomi Watts si zahrála princeznu Dianu. Navíc oba filmy půjdou do kin ve stejnou dobu. Co na to říkáte?
Kidman: Myslím, že nepůjdou ve stejnou dobu. Navíc to jsou úplně jiné filmy, ale uvidíme. Obě nás to bavilo a měly jsme štěstí, že jste dostaly takové role.
Zdroj: www.collider.com
Klára Scholzová













































