Top nejlepší evropské pornoherečky všech dob

Top nejlepší evropské pornoherečky všech dob: Tohle je můj osobní žebříček. Herečky, ke kterým se vždy rád vracím. Evropanky jsou obecně krásnější a lepší pornoherečky než Američanky. Protože jsou daleko přirozenější, nejsou afektované a nejsou celé nafouklé a z plastu. A samozřejmě nechybí ani několik Češek, které do 9 nejlepších pornohereček určitě patří.

9Alyson Ray – andělská tvář, tvrdé role

Alyson Ray patří mezi nejvýraznější východoevropské pornoherečky poloviny 2000s. Pochází z Kyjeva a do evropské produkce vstoupila kolem roku 2005 v době, kdy východní scéna zažívala obrovský boom. Producenti si ji okamžitě všimli: její jemný, až andělský obličej a drobné rysy působily na první pohled nevinně, což vytvářelo silný kontrast s velmi intenzivním stylem, který dokázala před kamerou. Právě tenhle kontrast se stal jejím „podpisem“ a důvodem, proč se stala jednou z nejobsazovanějších hereček své generace.

Alyson Ray pracovala pro největší evropská studia – LegalPorno, 21Sextury, DDF, Danubefilms a další významné produkce, které tehdy určovaly rytmus celého trhu. Byla známá svou profesionalitou, spolehlivostí a schopností zvládat i fyzicky náročné scény, což z ní dělalo ideální volbu pro tvrdší evropský styl, který se v té době stal trendem. Castingoví režiséři o ní mluvili jako o herečce, která „udělá perfektní scénu napoprvé“, a to byl v éře rychlých produkcí mimořádně cenný atribut.

Mezi její nejznámější filmy patří tituly jako Anal Lessons, Euro Girls Never Say No, Legal Porno – Hard Sessions a řada dalších scén, kde byla tváří plakátu a hlavním tahákem produkce. Její fotogenický vzhled se skvěle vyjímal na obalech DVD i v digitálních náhledech, a proto byla často využívána jako hlavní „poster girl“ celé série. V době, kdy se pornografie už silně přesouvala na internet, měla Alyson jeden z nejvyšších „click rates“ mezi evropskými herečkami své kategorie.

Její styl byl postavený na kombinaci něžného vzhledu a velmi intenzivního projevu před kamerou. Diváci oceňovali její výraz, spontánnost, kontrolu těla a schopnost pracovat s kamerou i partnerem naprosto přirozeně. V recenzích byla často popisována jako „holka od vedle, která dokáže všechno“ – a přesně tím se odlišovala od ostatních dívek, které se opíraly spíše o glamour nebo dramatický make-up.

Za svou kariéru natočila přibližně 80–100 filmů, což je na relativně krátké období působení velmi vysoké číslo. Alyson Ray byla výrazným jménem na evropské scéně a její výkon byl oceňovaný jak fanoušky, tak produkcí. Silný vizuál, kontrastní styl a profesionální přístup z ní udělaly jednu z nejvíce zapamatovatelných hereček té doby.

8Lea De Mae – český talent, který zářil jen krátce

Lea De Mae byla ten typ ženy, u které člověk po prvních pěti vteřinách pochopí, že není „jen další hezká tvář“. Měla aristokratický vzhled, čisté rysy, sportovní tělo a charisma, které kameru nutilo chovat se jako uhrančivý pes – kamkoli se podívala, ta čočka ji následovala.
Byla to jedna z mála Češek, která dokázala prorazit nejen doma, ale stát se skutečnou evropskou ikonou.

Pocházela z Prahy, původně byla sportovní gymnastka a modelka, což vysvětluje její fotogenii i způsob pohybu před kamerou. Do evropské produkce vstoupila kolem roku 2000 a prakticky okamžitě si ji přetahovala nejlepší studia: Private, Hustler, Marc Dorcel, Legend Video, Holland Erotic, a další velcí hráči, kteří Evropě tehdy dominovali.

Její kariéra byla sice krátká, ale nabitá – Lea natočila přibližně 40–50 filmů, a to jen během tří let. V evropských žebříčcích popularity lámala rekordy, protože kombinovala něco, co se téměř nevyskytuje:
elegantní, vysoce estetickou krásu + výraznou osobnost + absolutní přirozenost před kamerou.

K jejím nejznámějším filmům patří:
Millionaire (Private Gold) – titul, který z ní udělal superstar v celé Evropě
High Heels (Hustler) – film, který dodnes fanoušci označují za její „signature look“
Pirates: Private Stories a další projekty Private, kde byla označována jako „nový klenot z Prahy“.

Lea navíc nebyla typ, který by se nechal vtáhnout do bulváru nebo chaosu zákulisí. Naopak – působila velmi disciplinovaně, profesionálně, tichým způsobem sebevědomě. Byla spíš introvert, který na place odvedl maximum, a mimo plac si držel důstojnost a odstup.
Právě proto si ji režiséři zbožňovali: věděli, že před kamerou podá krásu i výkon bez zbytečných scén.

Když začala mít zdravotní problémy, nepoložila to na sociální sítě, neudělala z toho show. Lea dostala diagnózu nádoru na mozku a z branže odešla tak tiše, jak tam přišla. Bojovala statečně a až do poslední chvíle byla obklopena rodinou a nejbližšími přáteli. Zemřela v roce 2004, pouhých 27 let.
Pro evropský pornoprůmysl to byl šok — Lea byla v té době na cestě stát se jednou z vůbec největších hvězd Evropy. A není to fráze. Ona skutečně měla kapacitu „přeskočit“ obor a prorazit i mimo něj.

Dodnes se o ní mluví jako o jedné z nejkrásnějších Češek, které kdy v erotickém průmyslu pracovaly. Ne kvůli extrému nebo skandálu, ale kvůli vizuálnímu dojmu, inteligenci, osobnosti a výjimečné fotogeničnosti, kterou měla snad už od narození.
Lea De Mae nebyla „další pornoherečka“.

7Karen Lancaume –pařížská melancholie

Karen Lancaume byla přesně ta herečka, kterou nebylo možné přehlédnout. Marocko-francouzský původ, hluboké oči, typická pařížská melancholie ve výrazu, elegance i surovost v jednom. Patřila do generace, která změnila francouzskou erotiku 90. let – a zároveň byla jednou z mála, u kterých byl úspěch spojený s bolestí, tlakem a nakonec i tragédií.

KOUKNI SE  Afrodiziaka: Pravda, nebo jen staré pověry?

Narodila se v roce 1973 ve Villeurbanne u Lyonu, v rodině, která kombinovala přísnější marockou kulturu s francouzským prostředím. Tohle dvojí ukotvení se promítalo i do její osobnosti: působila uzavřeně, nesmírně citlivě a zároveň měla v sobě výjimečnou přitažlivost, která kameru přitahovala automaticky. Na place nikdy nepůsobila jako klasická „pornohvězda“ – spíš jako herečka, která se ocitla ve světě, který ji nerespektuje, ale neumí z něj vystoupit.

Do pornoprůmyslu ji nepřivedly ambice, ale dluhy a finanční problémy s tehdejším partnerem. Začátkem 90. let se objevila v produkcích Marc Dorcel, Blue One, Colmax, a postupně se stala jednou z nejelegantnějších žen francouzské erotiky. Točila estetické, vizuálně krásné filmy, které tehdy definovaly francouzský styl – rafinovaný, měkký, komerční. Byla hvězdou titulů La Cambrioleuse, Casino, Exhib, a objevila se i v ikonických softcore projektech, které běžely v televizi i na kabelovkách.

Celkem natočila kolem 40–50 filmů. Nebyla „masová“ hvězda jako americké pornohvězdy té doby. Byla spíš exkluzivní tvář, kterou režiséři používali tam, kde potřebovali styl, eleganci a skutečnou hereckou přítomnost.

A pak přišel rok 2000 – film Baise-moi. Tahleta kontroverzní francouzská kultovka kombinovala hraný film se skutečnými pornografickými scénami, brutálním násilím a feministicky laděným nihilismem. A Karen v něm nehrála pornoherečku, ale postavu, která se stane vražedkyní po sérii traumat.

Film udělal z Karen kultovní ikonu. Poprvé ji bral vážně i mainstream. Ale realita byla jiná: natáčení ji psychicky zlomilo. Sama později říkala, že jí celý svět najednou připomněl její vlastní bolest, kterou do té postavy vložila. Po Baise-moi se stáhla z branže. Byla unavená, sebezničující, zraněná. Nešlo o skandál – šlo o skutečný kolaps. Vyprávěla přátelům, že už nemůže pokračovat, že natáčení ji ničilo, že porno nikdy nebyla její volba. Měla sklony k depresím a izolaci, což tehdy v branži nikdo neřešil.
Karen se snažila začít znovu, ale tlak, minulost a psychická zátěž byly silnější.

V lednu 2005 spáchala sebevraždu. Bylo jí pouhých 32 let. Její smrt otřásla celou francouzskou scénou. Najednou bylo vidět, že elegance, melancholie a tajemný pohled, který diváky tak přitahoval, nebyly stylizací – ale skutečným odrazem ženy, která byla uvnitř křehká a nedokázala unést svět, který se kolem ní točil.

6Julia Channel – francouzsko-malijská ikona 90s

Julia Channel se narodila v roce 1973 v Paříži francouzsko-malijské rodině. Její míšený původ byl od začátku jedním z hlavních důvodů, proč si jí všimla francouzská erotická scéna devadesátých let. V době, kdy většina hereček odpovídala stereotypu evropské blond krásy, přišla Julia s úplně jiným typem ženskosti – tmavší pleť, výrazné oči, jemná, ale přirozeně smyslná energie. Právě její vzhled a fotogenie jí velmi rychle otevřely dveře k největším francouzským produkcím.

Do erotického průmyslu vstoupila začátkem devadesátých let a velmi brzy začala točit pro Marc Dorcel, Colmax a Blue One, tedy tři nejvýznamnější značky tehdejší evropské erotiky. Francouzská produkce byla v té době známá tím, že kladla důraz na vizuál, atmosféru a estetiku, ne jen na samotnou akci — a právě do tohoto stylu Julia dokonale zapadla. Měla přirozený kamerový výraz a působila uvěřitelně i v hranějších scénách, což ji odlišovalo od mnoha hereček té doby.

Mezi její nejznámější filmy patří tituly jako Black Beauty, Villa Aphrodite, Étoile Noire a řada projektů Dorcelu, které kombinovaly erotiku s filmovým ztvárněním. Julia Channel během své kariéry natočila přibližně 100 až 120 filmů. Ačkoli to není „masivní“ počet ve srovnání s americkými hvězdami, v rámci francouzské produkce to znamená stabilní a velmi respektované místo. Byla obsazována často, ale většinou do výraznějších ženských rolí, ne do rychlých anonymních scén.

Osobní život si vždy držela mimo branži. Je známo, že měla dítě ještě během své erotické kariéry; sama o mateřství později říkala, že ji motivovalo odejít z porna včas a najít stabilnější život. Její přechod mimo erotický průmysl byl neobvykle hladký. Julia nikdy nepatřila mezi herečky spojené se závislostmi, skandály nebo problémy — její pověst byla spíše profesionální a zodpovědná, což jí umožnilo plynule navázat další kariéru.

Po odchodu z erotiky se začala věnovat hudbě. V Paříži se zapojila do hiphopové a R&B scény, založila vlastní hudební label a pracovala s několika francouzskými rapovými jmény. Objevovala se také v televizních pořadech, moderovala a byla součástí několika módních a mediálních projektů. Svou minulost nikdy netajila, ale zároveň z ní netvoří svůj hlavní obraz — prezentuje se jako umělkyně, podnikatelka a mediální osobnost.

5Lisa Del Siera – francouzská krev a mlíko

Lisa Del Sierra se narodila v roce 1981 ve francouzském Royanu a patří mezi nejznámější francouzské pornoherečky první dekády 21. století. Do branže vstoupila kolem roku 2003 a rychle se prosadila díky kombinaci přirozené krásy, výrazných rysů a profesionálního projevu. Její styl nebyl přehnaný ani teatrální; působila civilně, sebevědomě a měla schopnost pracovat s kamerou způsobem, který působil přirozeněji než u mnoha jejích současnic.

Točila pro největší evropská studia včetně Marc Dorcel, Private, DDF a 21Sextury. Výjimečné je, že pronikla i na americký trh, kde spolupracovala například s Jules Jordan a Reality Kings – to se francouzským herečkám dařilo jen zřídka. Za svou kariéru natočila přibližně 200 až 250 filmů, což ji řadí mezi nejproduktivnější francouzské performerky své generace.

Patřily k ní výrazné projekty jako Casino Nocturne pro Dorcel nebo řada titulů Private z poloviny 2000s. Její popularita stála na tom, že působila „normálně“: bez přehnané stylizace, bez plastických úprav, bez diva manýrů. Byla přesně ten typ herečky, který přitahoval přirozenou ženskostí.

KOUKNI SE  Mezi nejvyhledávanější klíčová slova ženami na pornoserverech patří tzv. Scissoring. Co je to za polohu a jak funguje?

Po ukončení kariéry zůstala ve Francii, věnuje se běžnému životu, několik let pracovala i v zákulisí erotické produkce a příležitostně se objevila jako modelka či tanečnice. Drží si velmi umírněný veřejný obraz, nevystupuje v bulváru ani na erotických eventech a nevrací se před kameru, protože svou kariéru považuje za uzavřenou kapitolu.

4Silvia Saint – česká legenda světové erotiky

Silvia Saint (Silvie Tomčalová) se narodila v roce 1976 v Kyjově. Do branže vstoupila kolem roku 1996, a ten nástup nebyl normální — ona doslova explodovala. Ne proto, že by byla jen krásná blondýna. Ale proto, že měla specifický typ krásy, který do té doby v Evropě prakticky nikdo neměl: dokonale symetrický obličej, velké modré oči, úsměv typu „holka odvedle“ a tělo, které působilo přirozeně, ne plastově. To byl pro evropský trh jackpot.

Silvia měla přesně ten efekt, kdy obrázek stačil k tomu, aby člověk věděl, že půjde o top kvalitu. A to je něco, co udělá jen minimum hereček — mít tvář, která sama prodává film.

V devadesátých letech se okamžitě dostala k Private Media Group, Marc Dorcelovi a dalším velkým producentům. Private ji využíval jako jednu z hlavních tváří své zlaté éry — tehdy vycházely megafilmy jako Private Gold: Tatiana, World Sex Tour, Sex City, Project Sex. Silvia nebyla „jedna z mnoha“. Byla to hlavní role, žena, kterou si lidé chtěli pamatovat.

Její styl nebyl agresivní ani přehnaný. Byla elegantní, měla velmi kontrolovaný projev a působila přirozeně i v situacích, kde jiné herečky přehrávaly. Fanoušci oceňovali hlavně to, že působila čistě — a že kamera ji milovala. Nebylo tam nic nuceného, nic křečovitého. A proto se stala takovou ikonou.

Za svou kariéru natočila přibližně 200 až 250 filmů. Ne stovky tisíc rychlých scén, ale skutečné projekty, kde se pracovalo na vizuálu, na příběhu, na hereckém dojmu. Silvia byla typ herečky, kterou producenti stavěli do filmů, ne jenom do klipů. A zároveň byla schopná natáčet jak evropský glamour, tak americký styl, což nebylo běžné — většina Evropanek v Americe zapadla. Ona ne.

Osobně byla vždy profesionální a dost uzavřená. Nepatřila mezi hvězdy, které žily na večírcích, nedělala skandály, netahala soukromí ven. Je známé, že měla dlouhodobý vztah, později se vdala a postupně se stáhla z branže kolem roku 2001–2002, i když některé scény a materiály vyšly ještě později. Sama několikrát naznačila, že chce normální život a dítě — a přesně to udělala.

Silvia Saint oficiálně odešla z branže, ale v následujících letech se objevilo pár masturbačních solovideí, které nejsou součástí žádné velké produkce. Nešlo o comeback, spíš o dílčí projekty, které některé stránky vydávaly později. Každopádně Silvia není aktivní herečka v pravém slova smyslu. Neúčastní se eventů, netočí nové scény, neobjevuje se v médiích.

3Rita Faltoyano – maďarský mix krásy a výkonu

Rita Faltoyano (nar. 1982, Budapešť) byla jednou z nejvýraznějších tváří evropského porna začátku 2000s. Její síla byla v tom, že měla naprosto unikátní kombinaci čisté krásy a intenzivního výkonu. Vypadala jako modelka – jemný obličej, symetrické rysy, velké tmavé oči, dlouhé vlasy, štíhlé, ale tvarované tělo – a zároveň měla energii, kterou tehdejší východoevropská scéna uměla využít na maximum.

Fanoušci o ní často říkali, že má „nejlépe čitelný obličej ve scéně“ – kamera na ni reagovala okamžitě. Byla extrémně fotogenická. V každém záběru působila čistě, i když šla do fyzicky náročných věcí. Tohle se nedá naučit; je to vlastnost, kterou buď máš, nebo nemáš.

Rita začínala v maďarských a českých produkcích, ale velmi rychle si ji všimla Private Media Group. Private tehdy hledal ženy, které zvládnou glamour i tvrdší výkon – a Rita do toho zapadla přesně. Castingy jí otevíraly dveře do velkých evropských projektů, a proto ji Dorcel i Private obsazovali do rolí, které nebyly jen o výkonu, ale o tom, aby herečka nesla film vizuálně.

Její nejvýraznější období přišlo mezi lety 2002 a 2006. Točila filmy jako Rita Faltoyano’s Private Life, Sex Icons, různé Private Gold projekty, a také hodně scén pro DDF a 21Sextury, kde byla jednou z hlavních tváří. V USA pronikla k Evil Angel, což je známka toho, že její výkon byl na mezinárodní úrovni – Američané nebrali Evropanky automaticky. Rita musela přesvědčit vzhledem i energií, a to dokázala.

Její styl je plynulý, jistý, přirozený, jako kdyby se před kamerou narodila. Na place působila klidně, ale jakmile se zapnulo světlo, měla v sobě přesně tu jiskru, která odděluje hvězdy od průměru. Byla typ herečky, která „vyplní rám“ – záběr s ní nikdy nepůsobil prázdně.

Rita natočila přibližně 300 filmů, což je obrovské číslo, ale nepůsobí masově. Její filmografie je plná projektů, kde byla hlavní postava nebo jedna z ústředních tváří. Byla natolik oblíbená, že mnoho evropských magazínů tehdy používalo její fotografii jako tvář celé generace.

V osobním životě byla spojená s Manuelem Ferrarou, se kterým měla dlouhodobý vztah i výraznou chemii na place. Po rozchodu ještě natáčela, ale její chuť postupně klesala. Nebyla to herečka, která by se držela zuby nehty. Když cítila, že toho má dost, prostě odešla.

KOUKNI SE  Jak funguje sexuální poloha do trojky s názvem Eiffelovka (Eiffel Tower)?

Kolem roku 2008 se stáhla z branže úplně, bez ohlášení a bez návratů. Žije mimo veřejný prostor, pravděpodobně v Evropě. Její kult ale zůstává silný – Rita měla ten typ kombinace krásy a výkonu, který se už v dnešním pornu téměř nevidí.

2Cindy Dollar – bruneta, která dobyla světová studia

Cindy Dollar se narodila 9. března 1982 v Česku. Před nástupem do branže pracovala jako sekretářka, do porna vstoupila až kolem 24 let, v roce 2006. Od začátku byla typická „česká bruneta pro export“ – menší postava, výrazný obličej, hodně fotogenická a s tělem, které kamera prostě miluje.

Její kariéra byla od začátku čistě profesionální: žádné pasivní plácání na okraji, ale rovnou velká studia. Točila jak pro evropské, tak pro americké produkce. V Evropě hlavně pro Marc Dorcel, Private, 21Sextury, Mile High, DDF Network, Doghouse Digital nebo Eromaxx Films, v USA pro Evil Angel, Jules Jordan Video, Pink Visual, Combat Zone nebo Wicked Pictures.K tomu se objevovala na velkých webových sítích typu Brazzers, DDF či Euro Girls on Girls.

Její filmografie je obrovská: španělská Wikipedie a databáze uvádějí, že do roku 2015 měla za sebou víc než 450 filmů, včetně kompilací – ale i tak to znamená stovky natočených scén v relativně krátkém období necelých deseti let. Patří sem tituly jako All 4 One One 4 All, Burlesque, DP’s Favorite DPs, Femmes Fatales, Fuck My Big Ass! 3, Jade Sexy Secretary, Lesbian Nurses, Private Life of Cindy Dollar, Slippery and Wet nebo Revenge Cuckold 2.

Na rozdíl od spousty „rychlých“ holek z východní Evropy Cindy opravdu prorazila – a to i v oceněních. V roce 2012 byla nominovaná na AVN Awards jako Foreign Female Performer of the Year a zároveň za nejlepší scénu v zahraniční produkci za French Maid Service 2: Trainees. V roce 2013 měla další nominaci za scénu ve filmu Inglorious Bitches, plus nominaci na XBIZ za nejlepší scénu v parodii.To znamená, že nebyla jen tváří v katalogu, ale reálně ji vnímala i americká branže.

Stylově byla Cindy typická „hardcore“ performerka 2000s, ale s hodně „mainstreamovým“ vzhledem – čili fungovala jak ve výrazně tvrdších scénách, tak v lehčích glamour / soft projektech, které sázely hlavně na tělo a vizuál. Casting pro ni byl jednoduchý: když chtěli producenti výraznou brunetu, která unese náročnou scénu a vypadá dobře na plakátu i v detailu, Cindy byla jasná volba.

Co se týče osobního života: ví se hlavně to, že před pornem měla normální zaměstnání, do branže šla vědomě kvůli penězům a možnosti cestovat, a že po několika letech intenzivního natáčení odešla. Španělská Wikipedie ji uvádí jako „retirada“, tedy bývalou herečku, a uzavírá, že se stáhla v roce 2015. Co dělá přesně dnes, už veřejné zdroje neřeší – žádné seriózní informace o současném civilním povolání nejsou.

1Kelly Trump – německá královna devadesátek

Kelly Trump (nar. 1970 v Augsburgu) byla jedna z nejvýraznějších a nejtvrdších značek německého erotického průmyslu devadesátých let. Byl to ten typ herečky, který nezaměníš: blondýna s ostrým make-upem, tělem jako vyřezaným pro kameru a energií, která měla víc společného s punkovou estetikou než s uhlazeným glamour. Německá scéna 90s byla živelná, rychlá, agresivně stylizovaná – a Kelly byla její nejviditelnější tváří.

Do branže vstoupila v polovině devadesátek a okamžitě se dostala k velkým produkcím jako Magmafilm, Videorama, DBM Video a také k americkým studiím, která tehdy začala do Evropy přicházet pro nové tváře. Kelly byla atraktivní hlavně tím, že nabízela přesný protiklad francouzské elegance: byla přímá, energická, dravá a měla přesně ten typ projevu, který pasoval k německé estetice – tvrdé, rychlé, ostře řezané scény.

Natočila přibližně 200 až 250 filmů, což je v rámci evropských hereček devadesátek vysoké číslo. To neznamená rychlou produkci bez kontroly kvality – u Kelly to znamenalo, že byla extrémně žádaná. Její jméno se objevovalo na stovkách obalů a německé VHS produkce té doby ji používaly jako hlavní lákadlo.

Mezi její nejznámější filmy patří tituly jako Kelly Trump Hardcore, Maximum Perversum (různé díly), Germany’s Next Topmodelle a produkce, ve kterých hrála hlavní role ve stylu „německé královny hardcoru“. V amerických projektech se objevovala ve filmech od Legend Video nebo Evil Angel, což v té době nebylo u evropských hereček tak běžné jako dnes.

Kelly byla navíc z těch mála pornohereček, které prorazily i do mainstreamové německé televize. Objevovala se v reality show, talk show, magazínech a interview. Její výrazná osobnost, přímočarost a sebevědomí z ní udělaly popkulturní figuru, ne jen herečku. Německý trh ji bral jako reprezentantku celého odvětví.

Její osobní život byl částečně medializovaný, protože Kelly byla v Německu veřejně známá. Řešily se její právní a daňové spory, což bylo svého času často probírané téma v bulváru. Naopak vztahy a partnerství nikdy otevřeně nekomentovala. Byla typ hvězdy, která si svůj soukromý život držela mimo objektivy, i když o ní noviny psaly pravidelně.

Na přelomu tisíciletí začala Kelly postupně z branže mizet. Nepotřebovala dramatické odchody ani návraty – prostě skončila. V pozdějších letech žila mimo erotický průmysl, nepokračovala v natáčení a nevrátila se ani na moderní platformy typu OnlyFans. Její jméno zůstalo spojené s určitou érou – devadesátkovým německým hardcorem, kde byla absolutní ikonou.

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno

two × 2 =