Will Smith má rád sci-fi a dobře ví proč. Prostě mu to v nich sluší. Po zániku Země mi v mnohém připomnělo Nevědomí, ve kterém pro změnu září Tom Cruise, ale Smith na rozdíl od svého kolegy dává víc prostoru svému synovi, než sobě. Oba tyto snímky se berou dost vážně, ale Nevědomí tím trpí o poznání míň, protože má dost vizuálního kouzla, aby jím vynahradil pokulhávající příběh. Po zániku Země bohužel kouzlo postrádá, protože je především drahou reklamou na klan Smithů. Režie se ujal M. Night Shyamalan, který už má nejspíš nejlepší režijní léta za sebou.
Tisíc let po opuštění zdevastované Země lidstvo žije v jiné galaxii na planetě, kde jsou podmínky k životu ideální až na přítomnost smrtících mimozemských nestvůr. S těmi lidé sváděli nerovný boj o přežití, dokud nepřišli bojovníci nového druhu, z nichž první byl Cypher (Will Smith). Jeho výhoda oproti ostatním lidem je ta, že tváří v tvář nestvůrám nemá strach. A ony právě podle strachu člověka vystopují a vidí ho. Člověk beze strachu je pro ně tudíž neviditelný, ale ne každý se dokáže natolik ovládnout, aby dokázal nemyslet na smrtelné nebezpečí. Cypherův syn Kitai se chce stát rangerem a také ovládnout strach jako jeho otec. Zatím se mu to nedaří a navíc otce a syna rozděluje smrt Kitaiovy sestry, kterou zabilo právě mimozemské monstrum a malý Kitai tomu jen přihlížel. Cypher tráví většinu času mimo domov a se synem se ani nesnaží sblížit. To se změní, když spolu při cestě na tréninkovou planetu ztroskotají na neobydlené Zemi. Planetě, kde se vyvinula zvířata k zabíjení. A navíc vesmírná loď převážela i jednoho netvora, který je pro Kitaie větším nebezpečím, než všichni ostatní tvorové na Zemi. Cypher je při havárii lodi těžce zraněn a zbytek posádky zahynulo, a tak je jedinou šancí na přežití otce a syna Kitai, který přistání přežil ve zdraví. Musí se za co nejkratší čas dostat ke druhé polovině lodi, která se utrhla 100 km od přední části, a ve které je zařízení, které přivolá pomoc z vesmíru.
Po zániku Země je vlastně taková videohra, ve které známe cíl, ale neznáme průběh. Překážky a nepřátelé, kteří stojí Kitaiovi v cestě, přicházejí dle očekávání a nikdy nejsou tak nebezpečné, aby hra skončila. I finále je celkem předvídatelné, opět není jasný jen průběh. Ale i ten by zkušení filmoví fanoušci lehce uhodli, protože příběh Po zániku Země ničím nepřekvapí. Snad jen plytkostí zvratů a jednoduchostí příběhu. Opravdu nejde o nic jiného, než za jak dlouho Cypher odpustí synovi, že se nepostavil netvorovi a nezachránil svou sestru. Když to přijde, nepřináší to divákovi, a očividně ani postavám, žádnou katarzi. Prostě na sebe jen vykřičí, co mají už dlouho na srdci, a to v tom nejméně originálním provedení. 

Je škoda, že se příběh musel přesunout výhradně na Zemi. Naše bývalá planeta není zdaleka tak nebezpečná a zajímavá, jak film ze začátku slibuje. Kitaie potká nebezpečí jen v podobě pár zvířat a nočních mrazů. Naopak nový domov lidí je mnohem zajímavější – například architektura, která kopíruje tvář planety, nebo vesmírná loď ve tvaru rejnoka, by si zasloužily víc pohledů.
Příběh pokulhává nejen kvůli své předvídatelnosti, ale i kvůli vyloženým hloupostem, které diváka nechtěně pobaví. Ať už je to dobrosrdečný orel, oblek reagující na pohyb vzdálených objektů (ale ne vody nebo rostlin) nebo nelogická informace, že se na Zemi všechno vyvinulo tak, aby to zabíjelo člověka (i když tam člověk už 1000 let nebyl), každý takový detail film shazuje. A to proto, že se Po zániku Země bere vážně. Kdyby šlo o nadsázku, mohla z toho být celkem příjemná podívaná. I takhle je to zajímavé na dívání, ale za 130 milionů dolarů se mohli tvůrci víc zamyslet, než něco do scénáře napsali.
Je vidět, že s technikou budoucnosti si docela vyhráli, ale i tento aspekt, pro žánr sci-fi naprosto zásadní, je trestuhodně nedotažený. Pro srovnání, ve filmu Nevědomí se nádherná vizuální stránka aspoň stala středobodem filmu a robotickým strážcům byl dán docela velký prostor. Tady sice vidíme ohromující prostředí nové planety i zajímavý interiér vesmírných lodí, ale nedozvíme se k tomu vůbec nic. Proč si s tím tedy tvůrci tak hráli, když je to vlastně pro příběh naprosto nepodstatné? Jen aby to dobře vypadalo? To jistě ne, vždyť si někdo očividně dost vyhrál i s jednotlivými komponenty vesmírné lodě, které vypadá, jako by byla postavená z přírodních materiálů. Ale celá práce zbytku štábu je zabitá, jakmile loď ztroskotá na Zemi. Což je dost paradox, protože to, na co film chce přilákat diváky – tedy Země budoucnosti – ničí potenciál mytologie, která by mohla mít mnohem větší hloubku než prostá honička po zemské divočině. V podobných filmech je funkce Země opravdu důležitá, ale tady je to jen místo, kde můžou být otec a syn o samotě. Divoká planeta stejně už vůbec nevypadá jako ta, na které žijeme. 

Bohužel ani ten hlavní motiv otec-syn není nijak originální. To si klidně mohli povídat v přítomnosti v New Yorku. Ani slibovaná akce není zdaleka tak ohromující, jak to vypadalo v traileru. Ostatně, co čekat, když puberťák bojuje s opicemi a podobnou havětí. Nejvíc zaujmou detaily jako víceúčelová zbraň a nenápadní nepřátelé jako pijavice. Nebýt nich, Po zániku Země by zapadlo ještě rychleji, než x-tý díl nějaké tuctové akční série.
Smith svého syna musí mít asi hodně rád, když si vydupal film, který si jeho syn „ukradne“ jen pro sebe. Není to moc těžké, když skoro nezmizí z plátna a ostatní postavy mají nulový prostor. Jaden je sympaticky vzdorovitý, dobře stavěný, mrštný a kamera ho má ráda. Hrát taky umí a dokonce vypadá ve své roli uvěřitelněji, než jeho otec. Smithovi staršímu totiž přehnaná snaha hrát na city nesedí. Smith a Smith je skvělá dvojka, jen kdyby si pro svůj „dospělý“ debut vybrali něco méně vážného. Nemůžou přece chtít Oscara za to, že otec a syn, kteří k sobě mají blízko, si zahráli otce a syna, kteří si k sobě teprve cestu hledají.
Po zániku Země jasně ukázalo, že když filmoví profíci dělají něco, co jim úplně nesedí, nemůže to dopadnout dobře. Shyamalan umí děsit minimalisticky, ale ve velkém se mu to nedaří. Will Smith šlápl svým pojetím téhle role vedle, ale lze mu to odpustit kvůli jeho synovi. Nebo ne? Není to přece jen trochu drahá snaha propašovat mladíka mezi zářivé hvězdy Hollywoodu?
Po zániku Země
After Earth
USA, 2013, 104 minut
Režie: M. Night Shyamalan
Hrají: Will Smith, Jaden Smith, David Denman, Zoë Kravitz, Sophie Okonedo, Lincoln Lewis, Kristofer Hivju, Darrell Foster, Chris Geere
Klára Scholzová












































ta kde sa stasuje debili