Recenze: El Gusto

Na letošním Festivalu arabských filmů v Berlíně se objevil snímek v irsko-francouzsko-alžírské koprodukci El Gusto. Svou světovou premiéru si už odbyl v lednu 2012 v Paříži, ale jeho svěžest a dynamická náplň je nadčasová. Je nepochybné, že obrazová a hudební složka díla bude pro kulturní a sociální antropology základem pro další studia a pro historiky zase budou nepopíratelným přínosem četná svědectví jeho aktérů.

 
O co se jedná? O hudebně dokumentární film. Žánr, který je zpracováván pro náročnější diváky, nemusí nutně nikoho nudit. Čas od času se objeví režisér s osobitým dílem, které se stane kasovním úspěchem. V roce 1999 tak vznikl nejprve koprodukční film Buena Vista Social Club v režii Wima Wenderse.
Oba filmy spojuje syžet a hudba. Hudba, která se hraje pro radost v ulicích starých čtvrtí, v zapadlých zákoutích, v odlehlých kavárnách, aby se pak přenesla na jeviště velkých koncertních sálů ve světových metropolích.

 
Německý režisér Wim Wenders (narozen 1945), známý filmy Paříž-Texas, Lisabonský příběh nebo Nebe nad Berlínem, se často ve své tvorbě uchyluje mimo rodnou vlast, aby překlenul pocit vykořeněnosti poválečné generace. V roce 1998 doprovázel na Kubu amerického instrumentalistu Rye Coodera. Oba měli v plánu zdokumentovat vznik úspěšné desky Buena Vista Social Club, oceněné Grammy. Ry Cooder, jenž se s Wendersem znal už z dřívější spolupráce, tam nahrál nové album s Ibrahimem Ferrerem. Hudbu ve stylu latino jazzu nebo guaracha, písní tanečního typu, jež má své kořeny v 18. století, dávající širokou možnost pro improvizaci. Nedílnou součástí guaracha je ironie a žert. Nebo Son Cubano, spojující prvky španělské a africké. S tím vším se seznámíme naprosto volně, hudba totiž skutečně spojuje lidi různých kultur a národností.

KOUKNI SE  Koukat či nekoukat na seriál Agentka (The Asset)?

 
Vedle Ferrera se na díle podíleli další na Kubě známí umělci jako Super Abuelost či Super Granddads. Vznikl tak film, která začal lákat romantiky a dobrodruhy, aby se vydali na „Ostrov svobody“ dokud tam ještě bude vládnout Fidel Castro. Wenders dokázal přesvědčit, že Havana je městem, kde slyšíte rytmus v každé ulici. Riziko kriminality vůbec nepřijde na mysl, chybí davy turistů, všechno je bezprostřední.

 
A stejně si užijete i putování starým Alžírem, kterému místní neřeknou jinak než Kasbah. Mimochodem tato čtvrť si říkala o zfilmování od počátku kinematografie. V roce 1937 zde vznikl romantický příběh Pépé le Moko s Jeanem Gabinem v titulní roli. Spleť uliček plné stínů uklidňuje v horkém africkém slunci. Bloudění se stává potěšením. Neslyšíme kromě křiku dětí žádnou muziku. Tu musíme teprve najít.

 
Safinez Bousbia, režisér, scénárista, producent a rodák z Alžíru (narozen v roce 1980), se před třinácti lety procházel kolem obchůdku se zrcadly. Vstoupil dovnitř a dal se do řeči s prodavačem. Družný hovor se stočil k hudbě zvané chaȃbi, jehož rytmy vyvěrají z arabsko-andaluských kořenů.

 
Mohamed Ferkioui, který se zrcadly obchodoval, stál kdysi u zrodu konzervatoře chaȃbi. V době, kdy Alžírsku vládli Francouzi, se dařilo hudbě i přátelství. Po druhé světové válce se na scéně objevila Fronta národního osvobození, která začala se zbraní v ruce prosazovat myšlenku nezávislosti. Pro mnohé z konzervatoře to bylo překvapením. Pod Francouzi se jim nežilo špatně, ale národní cítění přece jen u mnohých zvítězilo. Válka z let 1954 až 1962 zpřetrhala vazby nejen ke konzervatoři, ale i k lidem. Její členové dílem zůstali v Alžírsku, dílem odešli do Francie nebo do Španělska.

KOUKNI SE  Recenze: Seriál Landman je Sheridanova slabá variace na Yellowstone z ropných nalezišť

 
A tak se zrodil nápad na realizaci projektu, který všechny hudebníky přivede opět do Kasbahy a na konec na pódium opery v Alžíru a do divadla v Marseille. Stejně triumfální konec jako u Wenderse. V Buena Vista Social Club vidíme Ibrahima Ferrera před nadšeným publikem v New Yorku, v El Gusto, což je název souboru, stojí Mohamed Ferkioui před neméně frenetickým obecenstvem doma a ve Francii.

 
Vedle hudby nás oba filmy provází osudy jednotlivých postav, které mají co říct. Atmosféra míst a jejich obyvatel se nám stává blízkým, jako bychom zapomněli, že nejsme Kubánci nebo Arabové. Hudba je silnější než politicko-ekonomické sankce či válka. Divák a posluchač je naplněn prostým pocitem štěstí, jakoby procházel sám místy, kde znějí rytmy a všední starosti jsou přitom zapomenuty jako bezvýznamné absurdity. Přál bych to vám to zažít.

 
Daniel Herman

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno

one × four =