Pokud jsou údaje o počtech nacisty uloupených uměleckých děl během druhé světové války takové, jak se uvádí v nejnovějším filmu režiséra George Clooneyho, tak se nedivím, že Němci válku prohráli. Více jak 5 miliónu ukradených nejcennějších děl umělců jako Leonardo da Vinci, Michelangelo, Piccaso, to dá zabrat. Navíc jsou jedním z důkazů, že Hiter byl šílenec a k uspokojení jeho zvrácené osobnosti bylo vynaloženo více úsilí, než k dosažení vítězství čisté rasy. Uloupená díla měla být součástí plánovaného Führerova muzea v Rakouském městě Linz.
Loupež století, jejímž účelem bylo vytvořit největší, a nejspíš jedinou, sbírku umění na světě, se naštěstí podařilo zarazit. Přestože většina děl byla nalezena a vrácena, spousta z nich je dodnes nezvěstná. Některé podlehly zničení, jiné se nacházejí v soukromých sbírkách těch, kteří unikli spravedlnosti. Film Památkáři je o skupině amerických „vojáků“ jejichž úkolem je vypátrat a vrátit cenná mistrovská díla, která byla pro tento účel speciálně vytvořenými oddíly pro vůdce ukradena.
Příběh sám o sobě je dostatečně zajímavý a i herecké obsazení budí dojem, že by mohlo jít o zábavnou podívanou. Už jen to, že skupina Památkáři je tvořena postaršími architekty, historiky umění, sochaři a restaurátory. Oblíkněte je do uniforem, dejte jim samopaly a pošlete do výcvikového tábora a máte zaručenou komedii. Že je to prvoplánové? Ano, i mě to tak připadá, ale bylo by
to nejspíš lepší, než co si pro nás Clooney se svým týmem připravili. Výcvikovým táborem projdou takřka jedním záběrem. Pak je tahle povedená parta po dvojicích roztroušena po západní Evropě a na vlastní pěst pátrá především po Michelangelově Madoně z Brugg a Gentském oltáři od Huberta a Jana von Eycka.
Bohužel zábavě je konec dřív, než k ní stačí dojít. Možná je cynické očekávat komedii od filmu odehrávajícího se za druhé světové války, ale sakra: obsadit do role rekrutů Billa Murraye, Johna Goodmana a nevyužít jejich komický potenciál je skutečně hřích. Ale dobrá, člověk si na začátku ještě řekne, že si pro něj tvůrci připravili něco jiného, ale v tom je právě ten zakopaný pes. Samotní tvůrci si evidentně nebyli jisti, jestli chtějí točit komedii, válečné drama nebo historický velkofilm, a tak nechali vzniknout filmu, který není ani jedním. Pouze dalším americkým komplexem, že jejich vojáci nejsou jen ti, co mučí zajatce, znásilňují a upalují rodiny, ale právě ti jejich vojáci jsou těmi nespravedlivějšími. Znovu nám ukazují Rusy jako barbary, jejichž jediným zájmem je ukrást, co se dá, aby si tak vykompenzovali vysoké ztráty na životech a jen hrdí Američané položí životy za naši historii.
Tvůrci se neubránili vlasteneckým projevům cti a
odhodlání, opět vyvěsí svojí červenobílou vlajku s hvězdami, aby ukázali ten nejskvělejší a nejstatečnější národ ze všech. Ale je to má chyba, že jsem od Clooneyho čekal mnohem víc. Konec konců, taky je Američan a oni takoví asi opravdu jsou. Komu se to nelíbí, muže jít na Žabovřesky.
Uznávám, že je skutečně jen můj problém očekávat od amerického filmu z války něco jiného. Olověná vesta už tady byla a Kubrick je bohužel mrtvý, aby opět natočil něco, co bude kritické, zábavné i dech beroucí zároveň. Takže alespoň jsem se dozvěděl o plánu Hitlerova muzea, ověřil si, že Billy Murray je skvělý herec, John Goodman umí být roztomilý a Matt Damonovi víc sluší role tejného agenta, kde spíš využije svoji muskulaturu, než coby restaurátor obrazů. Dvakrát jsem se téměř zasmál a viděl jsem upoutávku na zajímavý film Grandhotel Budapešť. Nakonec to je na návštěvu amerického bijáku ve velkokině vlastně docela dost.
UP
Památkáři
The Monuments Men
Drama /Dobrodružný / Komedie / Válečný
USA, 2014, 119 min
Režie: George Clooney
Hrají: Matt Damon, George Clooney, Cate Blanchett, Bill Murray, John Goodman, Jean Dujardin, Hugh Bonneville, Bob Balaban, Sam Hazeldine, Justus von Dohnányi, Lee Asquith-Coe, Luc Feit, Dimitri Leonidas, Alexandre Desplat, Udo Kroschwald, Zahary Baharov, Serge Hazanavicius, Grant Heslov











































