S režisérem Barrym Sonnenfeldem o nových Mužích v černém

V příštích měsících nás v kinech čeká hned několik pokračování a blockbusterů. Jeden z nich jsou Muži v černém 3. Barry Sonnenfeld se vrací jako režisér filmu, který tentokrát zavede Willa Smithe jako Agenta J zpátky do minulosti, aby zachránil Tommyho Lee Jonese coby Agenta K. Dále z obsazení jmenujme Joshe Brolina, který ztělesní mladší verzi Jonesovy postavy. K práci na této sérii se vrátil i umělecký maskér Rick Baker.

Barry Sonnenfeld si ve svém rozvrhu, nabitém kvůli postprodukčním pracem, našel čas na telefonický rozhovor.

V první řadě vám musím poděkovat za čas, který jste si na mě udělal ve 22:45 v noci.

Barry Sonnenfeld: Není zač.

Jak probíhají poslední práce na filmu?

Sonnenfeld: Na konci postprodukce jste vždycky pod velkým tlakem, protože se toho musí spoustu stihnout. Ale tentokrát je to jiné. Dost se u toho pobavím, protože film převádíme do 3D. Všechno je podřízeno datu premiéry. Takže teď nám zbývá pár dní, než film bude hotový. Musí být hotový.

Jsem zvědavý na 3D efekt. Někteří filmaři zbožňují vystupovat s obrazem z plátna, někteří rádi přidávají hloubku. Na jaký druh 3D se můžou těšit diváci v Mužích v černém 3?

Sonnenfeld: Pro mě šlo o tu srandu předělat to, co je na plátně, na něco, co je před plátnem. Ne že by po divácích zrovna lítaly oštěpy. Ale 3D efekt se projeví i v detailech díky objektivům, které jsme používali – širokoúhlým. Díky nim jsem měl pocit, že zveme diváky dovnitř záběru.  Oproti jiným režisérům, kteří to vidí jinak, třeba Michael Bay nebo Michael Mann. Ti používají dlouhá skla a jsou s kamerou dál od herců. Já používám širokoúhlé objektivy a jsem u herců blízko. Takže pro můj styl vidění je 3D ideálním prostředkem. Vždycky jsem se snažil přenést diváky co nejvíc dovnitř obrazu, takže 3D je pro mě jen dalším krokem kupředu. Moc jsem si to užil a myslím, že to bude vypadat fantasticky.

Jakou kamerou jste natáčeli Muže v černém 3? Jako bývalý kameraman, co si myslíte o dnešním trendu digitalizace?

Sonnenfeld: No já preferuju film před digitálem. Rozhodl jsem se pro natáčení ve 2D a následnou konverzi právě proto, abychom mohli natáčet na film. Skvělé mimozemské masky Ricka Bakera tak vypadají mnohem líp. Kameramanem byl Bill Pope, který natočil 3 Matrix filmy a druhého a třetího Spidermana. On se rozhodl natáčet na Arriflex kameru. Ale já už se držím od kameramanského procesu dál, takže podrobnosti neznám. 

Budete v budoucnu zůstávat u filmu, nebo zkusíte digitál?

Sonnenfeld: Pořád si myslím, že film vypadá líp. Nové digitální kamery jsou skvělé, natáčejí vážně krásný obraz. Ale stejně mám radši film. Problém s digitálem je, že musíte mít celou partu techniků navíc, takže podle mě je to pomalejší práce, než s filmem. V časopisech píšou, jak je hrozné měnit film každých 11 minut, ale to zabere asi tak minutu a půl. Ale když je kameraman zavřený s techniky ve stanu, místo aby byl na place…No nevím. Nechci vypadat zaostale, ale stále se necítím na přechod na digitál.

V prvních Mužích v černém jste hrál mimozemšťana v televizi, v druhém jste si zahrál otce Neuralizéra. Jakou roli máte v Mužích v černém 3?

Sonnenfeld: Bude to znít ironicky, ale hraju muže, který skočí z budovy při krachu na burze v roce 1929.

To se mi líbí.

Sonnenfeld: Díky. Uvidíte mě páchat sebevraždu. Will Smith se musí vrátit do roku 1969, aby zachránil Agenta K, a musí kvůli tomu skočit z Chrysler Building, aby dosáhl potřebné rychlosti. A během cestování v čase mě v roce 1929 “potká”.

To, že musí dosáhnout určité rychlosti, je odkaz na Návrat do budoucnosti?

Sonnenfeld: Ne, na Návrat do budoucnosti odkaz nemáme, i když jsme ho předtím viděli asi tak dvacetkrát. Will Smith a já si myslíme, že je to nejlepší film o cestování v čase. Oni prostě nastavili pravidla. A my jsme se jich drželi, aby lidi neměli pocit, že podvádíme.

Jsem velký fanoušek vaší dřívější práce jako kameramana, například Misery nechce zemřít nebo Když Harry potkal Sally. Chybí vám to, nebo už jste někde jinde?

Sonnenfeld: Byla to část mého života, teď už jsem jinde. Užíval jsem si kameramanskou práci a měl jsem štěstí, že jsem mohl pracovat s bratry Coenovými na třech filmech a s Robem Reinerem na dvou. Pracoval jsem s Danny DeVitem. Ale práce režiséra je pro mě důležitější. Můžu používat svůj smysl pro humor a sledovat, jak se všichni smějí, aniž bych musel stát před publikem a vyprávět vtipy.

Měl jste někdy chuť režírovat a zároveň být kameramanem?

Sonnenfeld: Nemám zájem dělat obojí. Vím, že třeba Steven Soderbergh to dělá. Když jsem se stal režisérem, viděl jsem spoustu skvělých kameramanů, kteří začali režírovat, ale zároveň chtěli stále být hlavním kameramanem. Ale já jsem věděl, že pokud chci uspět jako režisér, musím se vzdát kameramanského postu. Pro první film, který jsem režíroval, Addamsovu rodinu, jsem si našel tak skvělého kameramana, že jsem ho nemusel kontrolovat. Nikdy jsem nechtěl dělat oboje. Obě ty profese jsou dost náročné, tak proč si je brát na triko obě?

Jak Muži v černém 3 vznikali? Byl to ten typ projektu, o kterém mluvíte několik let? 

Sonnenfeld: Bylo to vtipné, protože když jsme začali natáčet Muže v černém 2, Will už přišel s myšlenkou třetího dílu. Už tehdy mi řekl “Nebylo by skvělé, kdyby v Mužích v černém 3 postava Tommyho Lee Jonese zmizela v budoucnosti a já ho musel jít zachránit do minulosti? A odhalil bych věci, o kterých jsem nevěděl.” To tehdy řekl. Znělo to jako skvělý nápad. Takže jsme natočili druhý díl, každý si šel pracovat na něčem jiném, a po šesti sedmi letech producent Walter Parkes najal spisovatele Etana Cohena, který napsal Tropickou bouři. A vzniknul první scénář. Ale s tím jsem neměl nic společného. Až potom jsem o tom slyšel a zjistil jsem, že scénář je skvělý, a dostal jsem se k režisérské židli.

Často máte scénář, ale když se začne natáčet, plno věcí se změní. V jiných rozhovorech jste řekl, že i při natáčení Mužů v černém 3 se toho hodně změnilo. Jak moc jste se oddálili od původní myšlenky? 

Sonnenfeld: Na place se toho moc nezměnilo. Když natáčíte, scénu už musíte mít rozmyšlenou. Hodně se přepisovalo před natáčením, a taky v pauzách mezi natáčením. Ale při natáčení ne. Scénář měl celou dobu skoro stejnou zápletku, postavy byly stejné a cestování v čase taky. Měnili jsme jenom lokace jednotlivých scén, maličkosti. Někdy kvůli rozpočtu, někdy kvůli tomu, aby to líp fungovalo. Ale já pracuju tak, že mám předem rozhodnuté, jak to bude, nevymýšlím změny během natáčení.

Musím říct, že Josh Brolin vypadá v roli mladého Agenta K naprosto skvěle. Jak jste věděli, že mu role tak sedne? Měli jste jiné potenciální herce pro tuhle roli?

Sonnenfeld: Pro mě to byl vždycky Josh Brolin. Od té chvíle, co jsem si přečetl scénář, mě pro roli mladého Agenta K napadal jedině on. On i Tommy Lee Jones mají dost velkou hlavu. A jsou si taky docela podobní. Párkrát jsem Joshe potkal, takže jsem věděl, že je to ta správná volba. Skvělá věc je, že diváci nebudou mít pocit, že sledují dvě různé verze, ale prostě jednoho K. Jsou tak skvělí, že zapomenete na skoky v čase a užíváte si je jako jednu postavu. Tommy byl ten, kdo tu postavu vytvořil, a to, že Josh ji dokázal převzít, je pro mě největší úspěch Mužů v černém 3.

Jak probíhala první chvíle, kdy Josh zahrál mladého Agenta K? Bylo vidět, že to je trefa do černého?

Sonnenfeld: Jo. První den natáčení s Joshem byl asi tři nebo čtyři týdny po začátku natáčení. V tu chvíli jsme už já s Willem Smithem věděli, že to bude fungovat, protože jsme s Joshem dělali zkoušky. Udělali jsme mu vlasy a make-up, a fungovalo to. Ale pro ostatní štáb to byl úžasný moment, protože už pár týdnů pracovali s Tommy Lee Jonesem a teď byli překvapení, že Will s Joshem tvoří úplně stejně skvělou dvojici.

Když máte tak úspěšnou sérii, studio samozřejmě chce udělat další film. Co byl poslední impulz, aby projekt dostal zelenou? Šlo především o účast Willa Smithe?

Sonnenfeld: Na to nemůžu odpovědět. Ne proto, že bych nechtěl, ale proto, že nevím. Tenhle film půjde do kin deset let po předchozím. Nevím. Já jsem mezitím dělal spoustu jiných věcí, natáčel filmy, televizní seriály, takže jsem nebyl do toho procestu úplně zapojen. Myslím, že studio nechtělo dělat trojku, dokud nebude mít unikátní příběh, něco nového. Šlo o to, přinést něco úplně jiného, ne jen další díl série.

Budete film promítat v IMAXu? Jste fanda toho formátu?

Sonnenfeld: Ano, jsem. Myslím, že IMAX Corporation se o filmy skvěle stará. Jak o zvuk, tak o projekci i propagaci. Sice se to bude promítat v  IMAX 3D, ale nepoužívali jsme IMAX kamery. Opět je to proto, že rád pracuju z klasickou technologií. Na větším formátu bychom museli úplně jinak pracovat s obrazem. Podle mě není nutné používat IMAX technologii při natáčení, ale následné promítání v IMAXU zbožňuju.

Jak dlouhý byl první sestřih, a jaké byly reakce při zkušebních projekcích?

Sonnenfeld: Já jsem atypický režisér, protože moje sestřihy jsou většinou kratší, než finální verze. Mám rád krátké filmy. Tenhle má nakonec 97 minut. Zatím můj nejdelší film Chyťte ho! 100 minut i s titulky. První verze, kterou sestřihám, má většinou o 10 minut míň. Všechno, co se mi úplně nezdá, ze svojí verze vyhodím. A studio potom většinou chce některé scény vrátit. Místo aby říkalo “Musíš 40 minut vyhodit”, říká  “Musíš 5 minut přidat.” Po skončení natáčení je film ještě dost špatný. Musí se sestřihat, dodělat efekty, přidat hudba. Potom se na to teprve dá dívat. Proto jsem na film i na sebe ve střižně dost přísný. Nejsem zastánce nechávání scén, které bylo těžké natočit, nebo kvůli kterým jste do natáčení šli, nebo protože jste s tím hercem chtěli vždycky pracovat…Pokud to filmu nepomáhá, musíte se toho zbavit. Ve filmu Chyťte ho! mám jednu nejoblíbenější a nejvtipnější scénu, ale do filmu jsme ji nedali, protože se nehodila do kontextu. Takže ode mě neuvidíte 2 a půl hodinový sestřih.

Budete mít tedy hodně vystřižených scén? Máte rád bonusy na DVD?

Sonnenfeld: Ani ne. Možná že ukazování vystřižených scén jako přidaná hodnota je fajn. Ale film by měl mít jenom jednu verzi. A ne speciální režisérské edice. Nevím, co všechno na DVD bude, ale sestřih bude stejný jako v kině. Zaprvé jsme zas tak moc scén nevystříhali a zadruhé by nebylo pěkné ukazovat nehotové scény na modrém pozadí, i když by to možná někde doplnilo dialog.

Když srovnáte všechny tři filmy, jak se práce na nich lišila?

Sonnenfeld: První byl jedinečný, protože to byl první ze série a my jsme museli ten svět vytvořit. Ve druhém jsme zjistili, že to první není úplně komedie, i když je to vtipné. A tak jsme se snažili to udělat víc komediální, než vyprávět velký příběh. A třetí film je zase spíš jako jednička, která je víc o emocích, postavách a vztazích.

Někteří filmaři mají svoji stálou skupinu diváků. Máte taky někoho takového? Komu ukazujete filmy jako první?

Sonnenfeld: Asi sobě a mé ženě, Sweetie. Pamatuju si, že první Muže v černém jsem pustil Ethanu Coenovi a všechny poznámky, které mi navrhl, jsem ignoroval, naštěstí. Třeba že bychom vyhodili test, kdy se Will snaží dostat do Mužů v černém, a ty vejčité židle. Takže věřím hlavně sobě a mé ženě.

Vždycky vám dobře radí?

Sonnenfeld: Vždycky.

Máte oblíbený film, režiséra, herce?

Sonnenfeld: Oblíbený film: Dr. Divnoláska od oblíbeného režiséra Stanleyho Kubricka. Mým oblíbeným hercem je Peter Sellers. Nechává diváky, aby si sami našli, co je vtipné. Pro mě je největším úspěchem, když diváci sami najdou to srandovní, co jsem třeba já neviděl. Druhým hercem, který je neuvěřitelně vtipný, přestože se o to nikdy prvotně nesnažil, je Cary Grant. Podle mě jsou Will Smith a Tommy Lee Jones hodně vtipní, protože nehrají komedii, ale prožívají to.

Párkrát jsem dělal rozhovor s Tommy Lee Jonesem a on je vždycky vážný. Jaký je na place? Je stejný, jako když jste s ním před lety začal pracovat?

Sonnenfeld: Strašně rád s ním pracuju. Podle mě a Willa je Tommy strašně vtipný. My tři se na place vždycky skvěle bavíme. I tentokrát jsme si to užili. Na něm je skvělé hlavně to, že je hrozně chytrý. Ale samozřejmě to funguje nejlíp v kombinaci s Willem, je to klasická komediální dvojice. Nejradši mám, když se diváci smějí reakci. Reakce je někdy lepší než akce.

 

Film Muži v černém 3 má českou premiéru 31.5.2012
Zdroj: www.collider.com
Klára Scholzová

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno

14 + eighteen =