Rozhovor s kameramanem dramatu Anna Karenina

Nejnovější adaptace Tolstého klasického románu Anna Karenina získala díky režii Joea Wrighta a kameře Seamuse McGarveyho zcela novou podobu. Už trailer je ohromující. Wright pravidelně do svých historických romancí obsazuje krásku Keiru Knightley a i tentokrát se nadaná herečka zdá být perfektní volbou pro hlavní roli. Kromě ní si v Anně Karenině zahráli Aaron Taylor-Johnson, Matthew Macfadyen, Kelly Macdonald, Domhnall Gleeson, Alicia Vikander a Olivia Williams.

 

Collider: Děláte rád rozhovory s novináři, nebo radši zůstáváte za kamerou?

McGarvey: Moje práce je za kamerou a nejsem zvyklý o tom mluvit. Ale je zajímavé pokoušet se slovně popsat vizuální práci. Pomáhá mi to vypilovat další projekty. Mám to rád. Zajímavé na tom je slyšet kritiku lidí. Potom vidím, že nepracuju pro nic za nic.

Předtím už jste s Joe Wrightem několikrát pracoval. Podle něj měl být film původně vypravěčsky tradiční, ale nakonec se rozhodl přijít s něčím inovativním. Jaké to bylo, když jste zjistil, že budete natáčet novým způsobem?

McGarvey: (Smích) No, překvapilo mě, že se najednou změnil přístup. Byl jsem z toho nadšený, protože znám Joea. Je to můj kamarád a znám jeho kreativní ambice. Věděl jsem, že rozpočet klesnul a Joe se snažil film zachránit tímhle zpracováním. Byla to skvělá příležitost natočit něco, co je paradoxně vypilovanější, v určitých směrech přesnější. Z filmařského hlediska jsem byl nadšený, protože jsem si mohl dovolit mnohem víc než v jiných filmech, obzvlášť co se týče světla a kompozice.

Vzhledem k vašemu stylu natáčení bych řekl, že je třeba toho co nejvíc udělat během příprav. Můžete mi prozradit, jak dlouho trvalo na natáčení se připravit?

McGarvey: Joe vždycky všechno kreslí na storyboardy, připravuje si každý záběr. I když točí něco velmi reálného, dělá si podrobné storyboardy. A v tomhle případě to všechno muselo být ještě podrobnější a bylo třeba, aby všechny aspekty natáčení byly perfektně sehrané. Bylo to jako hodinový strojek, jak to do sebe všechno zapadalo. Joe chtěl, aby na sebe scény přesně navazovaly, což se dá udělat pomocí kamery, světla i střihu. Ale pro mě byla přípravná fáze velmi krátká. Skončil jsem práci na Avengers v sobotu v noci v New Yorku a v pondělí ráno jsem stál na místě, kde se vybíraly lokace. To bylo jen 4 týdny předtím, než se začalo natáčet. Nemusíte všechno natočit během prvních pár dní. Je to plynulý proces.

Hodně kameramanů přechází na digitál. Jaký máte názor na rozdíl digitálu a filmu, a co jste si vybral pro Annu Kareninu?

McGarvey: Točili jsme na film, na anamorfické objektivy. To byla naprosto nezbytná volba. Už pro texturu filmu a atmosféru. Anamorfický formát mi dovolil objevovat prostor mezi lidmi, natáčet velké skupiny, dávat do jednoho záběru dva detaily, takže se s tím skvěle kompozičně pracuje. Ale co se týče materiálu, tak ta debata pořád trvá. Natáčel jsem na digitál jen Avengers a mám s tím skvělé zkušenosti, skvěle to fungovalo a dobře se s tím pracovalo. V téhle době máme my filmaři obrovské štěstí, protože si můžeme vybrat. Miluju film, ale digitál nabízí spoustu možností. Zvlášť ve městě a tam, kde je málo světla. To, co natočíme, odpovídá tomu, co vidíme na vlastní oči, a to je zajímavé.

Co byste řekl o šíleném úspěchů Avengers?

McGarvey: Pro mě to byla neobyčejná příležitost pracovat na filmu tohoto rozsahu. Bylo vzrušující učit se vizuální efekty v jejich nejskvělejší podobě. Každý měsíc se kvalita efektů zlepšuje. Měli jsme skvělý tým na počítačové efekty, který mě zaučil v oblasti, o které jsem nevěděl skoro nic. Takže to pro mě bylo skvělé studium. Věděl jsem, že je velká šance, že se z toho stane hit, ale byl jsem příjemně překvapen, když jsem zjistil, jak dobře si film vede u diváků. Pro Marvel je to úžasné. Je to ideální studio pro spolupráci; podporují filmaře a umělce. Takže mě práce na filmu moc bavila. Joss [Whedon] je jeden z nejpříjemnějších režiséru, se kterými jsem kdy dělal. 

Řekl jste, že efekty se zlepšují každý měsíc. Vzal jste si z natáčení Avengers nějakou inspiraci, kterou použijete v budoucnu? Narážím na Godzilla, o které jsem slyšel nějaké drby. Prý ji budete točit vy a jsem si jistý, že to bude film plný počítačových efektů budoucnosti.

McGarvey: Kamera je v Avengers výsledkem skvělé spolupráce. Obzvlášť finální bitva je hlavně o efektech. Ale já jsem musel úzce spolupracovat s šéfem týmu trikařů. To pro mě byla nová zkušenost, protože obyčejně mám dohled nad celým obrazovým zpracováním, nad všemi aspekty. Zapojil jsem se do úpravy obrazu, do svícení, úhlů kamery a pohybů kamery při počítačovém triku. Bylo to privilegium, že jsem se do toho mohl zapojit, protože normálně jsou trikaři pro určité scény taky kameramany. Takže je důležité, aby s vámi byli na stejné vlně. Díky Avengers jsem se naučil, že celý štáb usiluje o realističnost obrazu. To zvyšuje uvěřitelnost příběhu, ponoření diváků do děje. Potom se zdá, že efekty jsou reálným obrazem.

Godzilla už dokonce má datum premiéry. Zdá se, že budete natáčet příští rok. Máte už natáčecí plán?

McGarvey: Jo, myslím, že začínáme v březnu. Od března do července, myslím.

Už je rozhodnuto, jakou kamerou budete natáčet?

McGarvey: Ještě ne. Bohužel vám nesmím nic prozradit. Máme lokace, ale to nesmím říct. Ale vizuální styl jsme ještě nedohodli. Vlastně budu dělat nějaké zkoušky příští týden.

 

Anna Karenina má premiéru 6. 12. 2012

Zdroj: www.collider.com

Klára Scholzová

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno

sixteen − eleven =