Recenze: Všechno bude nabízí emoci v jediném záběru

Nový český film Všechno bude uvedl na Mezinárodním filmovém festivalu Karlovy Vary jeho umělecký ředitel Karel Och. Jeho proslov navodil pocit, že divák uvidí film, který je nadějí české kinematografie. Tragikomické roadmovie dvou chlapců, kteří se v ukradeném autě snaží prožít dobrodružství, se skutečně místy podařilo připomenout atmosféru bezstarostného mládí a vymanit se tak z dokola opakujících se příběhů světa dospělých. K většímu úspěchu českého filmu Všechno bude ale příliš nepřispívá.

Roadmovie jak z učebnice

Všechno bude zpočátku umocňuje očekávání od nového českého filmu. Pomineme-li nedávného Tlumočníka, roadmovie není běžný žánr, který by se u nás točil. Navíc ústřední postavy naplňují vyváženou dvojici, která je pro roadmovie jedním z nejdůležitějších aspektů. Mára (Tomáš Mrvík) je typický sígr, kterému neodolatelná touha po průseru přímo číší z očí, zatímco Heduš (Jan František Uher) představuje tak trochu outsidera. Neohrabaný kluk, který víc než s kamarády tráví čas střílením z makety vojenské pušky po autech. Společně nabízejí dostatečný prostor pro nejednu komickou situaci. Bohužel tahle rukavice zůstává povětšinou ležet a s přibývajícími minutami se dostavují rozpaky, k čemu celý film spěje. Rozdílnost postav je zúžena na neustálé očekávání, kdy jim oběma stopařka, kterou po cestě nabrali, „dá.“ Zatímco Mára sám sebe vychvaluje jako zkušeného proutníka, Heduš je zoufalým panicem, kterému k sebeuspokojení nakonec stačí její svetr.

Povedené tragikomické scény typu, kdy umírajícího dědu nakládají na kolečko a vezou přes potok, kontrastují s nevěrohodnými situacemi. Těžko si představit, že by maketou pušky zastrašili chlapa, který se rozhodl mít sex s onou stopařkou, ač po tom ona evidentně netouží. Zklamání pak přináší čitelnost scénáře. Že naberou stopařku, přespí venku u táboráku, potkají pár prapodivných lidí, se dá očekávat u každé roadmovie. Osobitější charakter nezachrání ani druhá rovina filmu Všechno bude, která se odehrává na policejní stanici, kde je skrze výslech Máry celý příběh vyprávěn. Ani zde totiž nenajdeme jiné vyznění filmu, než nostalgickou vzpomínku na mladistvou svobodu.

KOUKNI SE  Recenze: Zelená kniha jako recept na Oscara

Paprsek naděje

Nejlepším na Všechno bude jsou oni dva neherci. Ani jeden z ústřední dvojice nemá předchozí zkušenosti, přesto jsou nejsilnějším článkem filmu a důstojnými partnery zkušeným kolegům. Bohužel ani to není bez poskvrny. Na vině je především scénář, který jim až příliš do úst vnucuje přisprostlý, rádoby moderní jazyk. V tuto chvíli by scénář zvládli napsat nejlépe právě hlavní protagonisti. Takhle je to jen nemotorná až trapná představa dospělých, jak mladí dnes mluví. Text mnohdy připomíná zápisník sexuálně frustrovaného puberťáka neschopného sdělit základní informaci. V tu chvíli se mohou snažit sebevíc, ale s neustálým „Ty vole, Máro“ a „Heduš, ty si fakt debil“ se toho moc hrát nedá.

Když policistka ke konci filmu dostane z Máry požadovanou informaci, uvědomil jsem si, že poprvé film nabídl emoci. Vztek a nenávist, kterou Tomáš Mrvík ze sebe vyzařuje, jsem cítil ještě dlouho. Tenhle jediný záběr komunikuje s divákem skutečným filmovým jazykem a nabízí mu, co by film dávat měl. Škoda, že se tohle nepodařilo na více místech. Kvalita českého filmu z dob nové vlny stále spí v temnotách, ale ve Všechno bude jsem alespoň jeden paprsek naděje zahlédl.

Všechno bude
Winter Flies
Road movie / Drama / Komedie