Recenze: Velká kniha o kávě

Kdo by neznal opojnou chuť, výraznou vůni a charakteristicky černou barvu jednoho z nejoblíbenějších nápojů na světě – kávy. Díky jejím výrazným povzbuzujícím účinkům se stává stále oblíbenější a lidé začínají postupně klást mnohem větší důraz na její kvalitu i zpracování. Velká kniha o kávě vás seznámí se všemi důležitými informacemi, které potřebujete o tomto zázračném nápoji znát. Publikaci vydalo nakladatelství Smart Press roku 2018.

Autorka Petra Davies Veselá rozdělila titul do pěti hlavních kapitol, ve kterých vás postupně seznámí s pěstováním kávy, pražením, její přípravou, kulturou tohoto nápoje i se spoustou úžasných receptů. Podrobně ukáže svým čtenářům, jakou cestu musí urazit každé kávové zrnko, než se v pořádku dostane až do vašeho oblíbeného hrníčku. Dále vás provede úžasným světem mnoha odrůd, fascinujícím zpracováním zrn i zázrakem pražení. Naučí své čtenáře, jak správně připravit tento kouzelný elixír doma i za pomoci profesionálních kávovarů. Poučí vás o všem, co by jste měli vědět ještě před tím něž kávu začnete připravovat i o správném způsobu jejího mletí. V neposlední řadě odhalí svým čtenářům kulturu pití kávy u nás i ve světě.

Velká kniha o kávě je rozšířeným vydání prvního zveřejněného výtisku jménem Kniha o kávě, kterou vydalo nakladatelství Smart Press roku 2011.

Publikace je psána lehkým a čtivým stylem. Velmi se mi líbilo jednoduché a uspořádané rozdělení jednotlivých kapitol i celého díla. Díky němu má čtenář možnost, kdykoli se vrátit k tomu, co si právě potřebuje znovu přečíst.

Velice mě zaujala pasáž knihy, kde autorka radí svým čtenářům, jak pěstovat doma kávovník – jako pokojovou rostlinu a na co si přitom dát pozor.

Osobně jsem velmi ocenila, autorčin popis všech procesů a prací, které čekají na každé kávové zrno. Bylo pro mě moc zajímavé uvědomit si kolik péče, úsilí a námahy se skrývá za jedním hrnkem dobré kávy.

Velkým překvapením pro mě osobně určitě bylo také zjištění kolik druhů, odrůd a typů kávy vůbec existuje.

Určitě bych také chtěla vyzdvihnout kapitoly zabývající se domácí přípravou kávy. Autorka zde perfektně a s velkou dávkou trpělivost vysvětluje, co všechno budete ke správné přípravě lahodné kávy potřebovat. Navíc zde uvádí i jednotlivé postupy, jak dobře nápoj připravit. Naleznete zde přípravu překapávané kávy podle metod V60, Kvalita wave, Chemex, French press, Moka konvičky a mnoha dalších. Představí vám také domácí poloautomatické, automatické i profesionální kávovary, u kterých vám poradí s jejich čištěním i nejčastějšími problémy. Nakonec vám odhalí tajemství espressa i cappuccina a naučí vás techniku latte art.

Na závěr publikace mě naprosto ohromilo několik receptů z kávy. Osobně mám nejraději Irskou kávu, Miramare a Affogato al caffè.

Za povšimnutí určitě stojí také překrásné fotografie Davida Židlického, které dílo skvěle dokreslují.

Knihu bych určitě doporučila všem milovníkům kávy, začínajícím baristům i úplným kávovým začátečníkům.

Knihu můžete zakoupit zde.

Autor: Zdeňka Kudová

10
recenze-velka-kniha-o-kaveKdo by neznal opojnou chuť, výraznou vůni a charakteristicky černou barvu jednoho z nejoblíbenějších nápojů na světě – kávy. Díky jejím výrazným povzbuzujícím účinkům se stává stále oblíbenější a lidé začínají postupně klást mnohem větší důraz na její kvalitu i zpracování. Velká kniha o...