Za Spotlight můžeme poděkovat dvěma lidem, od kterých bychom to dříve nečekali. Režiséři a scénáristé Josh Singer a Tom McCarthy příjemně překvapili nejen svým nápadem, ale převážně provedením. Před Spotlightem byli oba schováni ve filmové temnotě. Singer pracoval jako scénárista v seriálech Anatomie lži, Zákon a pořádek, Hranice nemožného a jeho jediným filmem byl doposud WikiLeaks z roku 2013, ve kterém jsme mohli spatřit Benedicta Cumberbatche, Davida Thewlise nebo Petera Capaldiho. Na druhé straně, McCarthy působil dlouhodobě jako herec v menších rolích a jako scénárista se pokusil přeměnit Adama Sandlera v dramatického herce ve filmu Cobbler a také byl jedním z mnoha scénáristů v pixarovém animáku Vzhůru do oblak. Můžu tak s jistotou předpokládat, že od nich nikdo neočekával film oceněný dvěma Oscary, za scénář a za nejlepší snímek roku 2015.
Spotlight je biografické novinářské drama založeno na týmu investigativních reportérů (tzv. Spotlight) z bostonské mediální špičky – Boston Globe. Po příchodu nového, prvního židovského editora, se rozhodnou zaměřit na nový příběh, týkající se znásilňování dětí katolickými knězi. Dotýkají se velice choulostivého tématu a ve svém okolí a při samotném vyšetřování narážejí na problémy. Získávají výpovědi obětí, právníků a nakonec se zkontaktují s bývalým knězem a zároveň psychiatrem, který tuto katastrofu nazve nejen fenoménem, ale dokonce psychickou poruchou („Církev po nás chce, abychom věřili tomu, že se jedná o ojedinělé případy, nicméně podle informací založených na mém výzkumu, bych to nazval psychiatrickým fenoménem„). Jako diváci zjišťujeme nejen jak obrovské a rozsáhlé církevní machinace jsou, ale i jak obrovskou moc církev doopravdy má. Příběh je tak dobře vyprávěn, že si občas myslíte, že sledujete dokument.
Spotlight je dokonalý hned v několika ohledech. Zakládá si na své dokonalé propracovanosti a autentičnosti. Vzhled novinářských kanceláří, postup investigativního vyšetřování a také samotná psychika novinářů. Ti nalézají v novém případu nadšení i obavy a s dalšími, nově nalezenými objevy dokonce strach. Spotlight je film založený na informacích, a tak všechny scény obsahující dialogy jsou čistě bez hudebního podkladu. Hudba přichází až v momentech, kdy se nám naskýtají pohledy na prázdné kanceláře, vyděšené obličeje novinářů či pouze na rozlehlé město Boston. Hned v několika scénách mě přímo ohromila kamera, která se pohybovala jako pronásledující člověk. O scénáři nejspíš ani nemá smysl polemizovat. Velké slovo určitě měly reálné předlohy postav, které ovlivnily nejen scénář, ale převážně herecké výkony. Největším mínusem filmu bude jeho jednotvárnost. Stále se jedná o to samé, nacházíme se ve stejném prostředí a herecké výkony se po celou dobu drží u země, jako by se jednalo o dokument.
Alexander Nardelli
