RECENZE: Říjnový seznam je detektivka v originálním balení

Říjnový seznam je název zatím poslední vydané knihy od Jefferyho Deavera. Tento autor se proslavil zejména díky své sérii s Lincolnem Rhymem. Již první díl Sběratelů kostí se stal kultovní záležitostí, rovněž díky svému filmovému zpracování. Tentokrát se ovšem budou muset čtenáři bez tohoto detektiva obejít. Ale všichni fanoušci úspěšného autora jistě vědí, že i přesto se mohou těšit na kvalitní a pořádně napínavou detektivku.

Tentokrát americký spisovatel thrillerů a detektivek napsal opravdu výjimečný a originální příběh. Rozhodl se postavit veškerá pravidla těchto žánrů na hlavu a vytvořit si svou vlastní strukturu.

Na samém začátku knihy si přečtete lehce nepochopitelnou 36. kapitolu. Jistě jste si všimli poměrně vysokého čísla. Opravdu jsem se nespletl. Dějová linka se totiž odehrává od konce až na úplný začátek. Na úvodních stránkách se dozvíte o vyvrcholení celého příběhu a postupně odkrýváte důležité souvislosti.

Hlavní postavě Gabriele McKenzieové byla unesena šestiletá dcera a její únosce požadoval vydání tajuplného Říjnového seznamu a půl milionu dolarů jako výkupné. Nyní čeká vystrašená matka na příchod policie nebo vyjednavačů, kteří jí přinesou zprávy o její dceři. Otevřou se dveře a …

895_rijnovy_seznamV tuto chvíli si dovolím skončit s popisem děje. Jedná se o úplný konec (v této knize začátek) této story. Poté již následuje příběh, který se odehrává zpět v čase od nedělního večera až k pátečnímu ránu. Opravdu velice zajímavá myšlenka. Jeffery Deaver samozřejmě není prvním, který jí použil. Před poměrně dlouhou dobou jsem viděl film s názvem Zvrácený, který vycházel z podobných základů. Na začátku jste viděli vraždu, zatčení vraha a oběť a následně rozkrývali vše před tímto skutkem. Ovšem ten film byl docela brak, takže mě příliš neuchvátil.

Ovšem Říjnový seznam to je jiný šálek čaje. Od začátku až do konce jste vysláni na nebezpečnou misi plnou napětí a očekávání, co předcházelo událostem na prvních stranách. Nejedná se o klasickou oddechovou literaturu. Troufám si tvrdit, že tentokrát si smlsnou spíše náročnější čtenáři. Holt vyšší level. Neustále musíte dávat pozor a sledovat všechny okolnosti. I malé drobnosti vám později pomohou v rozluštění celého děje. Občas se možná vrátíte i k předešlé kapitole, protože si prostě budete chtít připomenout předcházející události.

I kdyby měla kniha klasickou podobu, jistě by se jednalo o nadprůměrný thriller. Ale v tomto případě se můžete těšit na něco opravdu exkluzivního. Chvílemi se vám možná bude zdát, že některé kousky skládačky do sebe nezapadají. Ale to budete na omylu. Každý střípek událostí má své správné místo a později se vysvětlí.

Někteří se mohou obávat, že se jim nedostane klasického konečného zvratu. Přecijenom při tomto konceptu by bylo velice těžké ho vytvořit. Ale nezapomeňte, že Jeffery Deaver není žádný amatér. Po přečtení posledních dvou kapitol jsem zůstal sedět s vykulenýma očima a byl zcela překvapen a šokován. V podstatě vezmou celý děj, zmuchlají ho do kuličky a vyhodí do koše. Po přečtení můžete teoreticky začít znova, tentokrát od konce až na začátek. Pointu už sice budete znát, ale přesto to může být zajímavá četba. U které knihy tohle můžete říct.

Jeffery Deaver se tentokrát předvedl v tom nejlepším světle a dovolím si tvrdit, že po desítkách vydaných knih je tato jednou z jeho nejlepších. Minimálně nejoriginálnějších určitě. Rozhodně není určena pro sváteční čtenáře, kteří se teď rozhodli začít se čtením nebo si ukrátit chvilku na dovolené. Děj vyžaduje veškerou vaši pozornost a určitě se hodí i malá praxe v oboru čtení detektivek. Pospojovat si některé části nemusí být pro každého úplně jednoduché. Někteří to budou chtít vzdát ji v průběhu čtení. Ale jestliže vydržíte až do samého konce, čeká na váš výjimečný čtenářský zážitek.

Právě tímto směrem by se měli zejména protřelí autoři ubírat. Nenechat se ukolébat svou prozatímní úspěšností, ale přijít s něčím originálnějším. V dnešní velké konkurenci na literárním poli je potřeba, aby překračovali své vysoko nastavené laťky. Jefferymu Deaverovi se to daří na výbornou. I díky tomu patří již mnoho let mezi špičku americké, ale i světové krimi.

Jeffery Deaver: Říjnový seznam, Domino, 2015, 360 stran.

LUKÁŠ LOUŽECKÝ

9
recenze-rijnovy-seznam-je-detektivka-v-originalnim-baleniI kdyby měla kniha klasickou podobu, jistě by se jednalo o nadprůměrný thriller. Ale v tomto případě se můžete těšit na něco opravdu exkluzivního.