Recenze: Nymfomanka I. – komedie pro ženy

Lars von Trier je asi největší filmový provokatér současnosti. Znovu dokazuje dávno známé, že provokace není jen způsob, jak nekompromisně vyjádřit názory, nebo se jen dobře pobavit, ale také tou nejlepší reklamou. Prohlásit se za nejlepšího režiséra, nechat se vyhodit z Cannes, to jsou nejlepší způsoby, jak propagovat nejnovější film. Nymfomanka už samotným názvem zaručuje jistou nymfomanka 03skandálnost. A když režisér nechal na veřejnost prosáknout informace, že by ve filmu mohli reálně souložit hvězdy současného stříbrného plátna, měl téměř zaručeno, že film navštíví i ti, kteří jsou jeho předchozí tvorbou neposkvrněni.

Ztopořený penis Shia LaBeoufa, pokud tedy neměl velmi povedený záskok, budí možná podobné nadšení, jako ochlupený klín Sharon Stone před dvaadvaceti lety v Základním instinktu. Akorát že tehdy jste museli velmi zručně zastavit VHS přehrávač, abyste mohli polemizovat nad tím, jestli kalhotky skutečně má nebo ne. V Nymfomance je vše přiznané a navíc jde mnohem dál. Dovolím si tak tvrdit, že nejnovější film dánského režiséra se stane jeho komerčně nejúspěšnějším filmem. Ne nejlepším, ale určitě nejnavštěvovanějším.

Nymfomanka přichází do kin ve sestříhané verzi. Už to, že Trier souhlasil se zkrácenou verzí, dává tušit, že chce, aby film vidělo co nejvíce lidí. Navíc značná část diváků bude usilovně vyhledávat režisérský sestřih, protože se dá očekávat, co se do kina nepustilo. Jak nymfomanka slibovala, sex je zde zachycen velmi realisticky a místy se pohybuje na hraně pornografie. Ale nic víc, než jeden orální sex, od prvního dílu nečekejte. Ostatní erotické scény jsou sice velmi otevřené, ale nezobrazují už nic, co byste nemohli vidět v běžné produkci posledních dvou desetiletí.

Mnohem více slibují ukázky z druhého dílu, což zase vypadá na velmi povedený PR. Velmi naturalistické sexuální scény z Nymfomanky 2 běží v průběhu závěrečných titulků prvního dílu. Pokud byl někdo zklamán množstvím explicitních scén v první části, jistě navštíví druhý díl. A dá se také očekávat, že ho většina lidí bude chtít vidět v kině. Přeci jen sledovat porno tajně doma za záclonou, není v dnešním světě internetu nic výjimečného. Dávno jsou pryč doby kopírovaných VHSNymfomanka 01 kazet, které se pašovaly z ciziny a jejich majitel byl králem tajných promítání. Ale vidět pornografii v kině, to je i dnes něco, co zvedne od počítače nejednoho notorického „stahovače“ filmů z Ulozto.cz.

Ovšem nejen skandálnost ztvárněné erotiky je něco, proč Nymfomanku navštívit. Už jen jméno režiséra, jehož každý film vzbuzuje rozmanité reakce od intelektuálně nadšených až po kriticky nenávistné, zaručuje minimálně neobvyklou podívanou. Ani tentokrát Trier své fanoušky i odpůrce nezklame. Atmosféra vybudována nestatickou kamerou, zajímavé interiéry, výběr herců, specifický smysl pro humor.

Nymfomanka obsahuje veškeré atributy typické pro všechny Trierovy filmy. Za další můžete film sledovat jako trefný popis ženské sexuality. To neznamená, že by každá žena potřebovala sex desetkrát denně, ale vnímání sexuality je u obou pohlaví přeci jen odlišné, a to se Trierovy podařilo do filmu velmi dobře dostat, navíc s tou správnou nadsázkou. Nejlépe to poznáte v plném kině, kdy se v několika vtipných momentech smějí jen ženy.

Muži buď naprosto nerozumí této ženské stránce, anebo nemají ani trochu nadhled a nedokážou se zasmát vlastní sexualitě, která mnohdy dokáže být velmi zábavná. V neposlední řadě můžete Nymfomanku navštívit z pozice odpůrce zamilovaných filmů. Nymfomanka I. je mistrně natočený milostný blábol. Žena prochází trnitou cestou, aby poznala a v závěru našla skutečnou lásku. Jenže to by nesměl být Trier a druhý díl.

UP

Nymphomaniac: Volume 1
Drama / Komedie / Mysteriózní / Erotický / Povídkový
Dánsko / Německo / Francie / Belgie / Velká Británie, 2013, 122 min (Director’s cut: 150 min)
Režie: Lars von Trier
Hrají: Charlotte Gainsbourg, Shia LaBeouf, Stellan Skarsgård, Stacy Martin, Willem Dafoe, Jamie Bell, Connie Nielsen, Mia Goth, Sophie Kennedy Clark, Christian Slater, Uma Thurman, Udo Kier,Jesper Christensen, Jens Albinus, Caroline Goodall, Jean-Marc Barr, Kate Ashfield, Nicolas Bro,Saskia Reeves, Michael Pas, Felicity Gilbert

8
recenze-nymfomanka-i-komedie-zenyNymfomanka obsahuje veškeré atributy typické pro všechny Trierovy filmy. Za další můžete film sledovat jako trefný popis ženské sexuality.