Recenze: Musím to vědět

Vivian Millerová pracuje jako analytička CIA. Již několik let se snaží s týmem svých kolegů odhalit členy ruské spící buňky na území Spojených států. Poté co se jí podaří proniknout do počítače jednoho ruského špiona, narazí na složku tajných agentů. Pět na první pohled úplně obyčejných lidí.

Jen o pár kliknutí myší později se ale všechno, na čem Vivian kdy záleželo, ocitá v ohrožení – její práce, manžel, dokonce i její čtyři děti… Vivian slíbila, že bude chránit svoji vlast před všemi nepřáteli.Jenomže teď stojí před neřešitelnou volbou. Je rozpolcená mezi loajalitou a zradou, mezi láskou a podezřením. Komu lze věřit a může se vůbec rozhodnout správně? Během zlomku vteřiny je celý Vivianin život v troskách. Může přijít o manžela, práci i o svoje děti.Musím to vědět

Celý příběh je vystavěn na americko-ruských vztazích, tedy velmi aktuálním tématu. Vzhledem k tomu, že sama autorka pracovala stejně jako hlavní postava v CIA jako analytička zaměřená na kontrašpionáž, působí vše velmi věrohodně – ať už popis postupů při odhalování tajných agentů, vyhledávání kontaktů či obyčejné kontroly při vstupu do budovy. Z textu prostě cítíte, že autorka ví, o čem píše.Nečekejte však příběh plný krve a vražd, je to spíše o vztahu mezi manželi, o ztrátě důvěry. Přesto je kniha plná akce a napětí, sami nebudete vědět, čemu a hlavně komu věřit, scénáře se vám v hlavě budou střídat jako aprílové počasí.

Autorka vás neustále nutí přemýšlet, jak byste se vlastně zachovali vy sami. K Vivian si vytvoříte takový ten zvláštní vztah, kdy ji na jednu stranu odsoudíte za to, jak se zachovala, přestože ji z lidského hlediska chápete, na druhou stranu jí fandíte, aby se z té zašmodrchané situace dostala a zachránila, co se dá. A Matt? Tak o tomhle pánovi opravdu nebudete vědět, co si máte myslet. I přes Vivianino odhalení opravdu působí jako milující otec a manžel, takže jste stále na vážkách – je oběť, nebo dokonalý lhář? Přiznám se, že až do konce jsem netušila, jestli mu věřit, nebo ne. A můj názor na něj se měnil každou chvíli.albatros

I když se jedná o útlou knihu, je tam všeho tak akorát – napětí, akce, rodinných i pracovních vztahů. Vše je nám podáváno z pohledu samotné Vivian, která nám místy odhaluje střípky z minulosti, v nichž se snaží najít odpovědi a vysvětlení toho, co se teď vlastně s jejím životem děje a jak k tomu všemu vlastně mohlo dojít.

Pokud máte rádi knihy plné napětí a akce, ale na druhou stranu nevyhledáváte spoustu krve, věřte, že od této knihy dostane přesně to, co chcete. Nebudete se moci od příběhu odtrhnout a budete ho číst, dokud nebudete vědět, jak to celé dopadne. A když už máte pocit, že je vše vyřešeno, naprosto vás rozseká poslední věta a vy budete sedět a zírat. Protože takový závěr? Pane jo!

Při čtení jsem měla pocit, že autorka tento zajímavý námět nevyužila naplno. Ke čtenářskému štěstí mi chybělo přece jen trošku víc akce. I přesto se jí některé scény hodně povedly a napětí v nich by se dalo krájet.I když bych knihu Musím to vědět nezařadila mezi typické akční thrillery, měl příběh něco do sebe a našlo se i pár chvilek, u kterých jsem napětím zapomínala dýchat. Plusem je i počet stran a formát knížky. Není totiž problém sbalit si ji do kabelky a číst v podstatě kdekoliv.

Příběh byl skvělou ukázkou toho, jak je těžké získat zpět ztracenou důvěru a co vše je žena ochotná udělat, aby zachránila krachující vztah. Knihu si určitě užijí jak milovníci špionážních thrillerů tak ti, které baví spíš komorní „vztahovky“.

Simona Irlbeková

Musím to vědět, Karen Cleveland, Motto 2018

recenze-musim-to-vedetCo uděláte, když zjistíte, že všechno, čemu jste dosud věřili, byla lež? Špionážní thriller s autentickými metodami.