Recenze: Ladíme!

Mezi dvěma předvánočními velikány (Hobitem a Annou Kareninou) se do českých kin protlačila i jedna komedie. Byť si to roční období žádá, netýká se svátků ani zimních radovánek, ale veze se také na jednom aktuálním trendu: školních sborech. České publikum neznalé zájmových aktivit při amerických středních školách možná současný hit zase tolik nebere, leč za Atlantikem se takové Glee stalo hitem. A čím se má Ladíme! od všech ostatních hudebních snímků pro školou povinné lišit?

Na to je potřeba podívat se na samotný obsah. V první řadě nás tvůrci neposadili do škamen střední, ale sbor je jedním z školních kroužků na vysoké. A zpívat se nebude jen tak, ale a capella, tudíž ladime_filmjak je často zdůrazňováno, hudba bude tvořena pouze ústy. A tady velké rozdíly končí. Hlavní postavou Ladíme! je Becca (Anna Kendrick), nováček a silný introvert, která většinu času tráví se sluchátky na uších a přáním vzít z vysoké do zaječích a stát se DJkou. Splění snu má jednu podmínku: vzít vysokou na milost a vyzkoušet alespoň jednu školní aktivitu. A tou se stane sbor.

Ten má v současné době pár krůčků od absolutního rozkladu. Bardenské Belly, v minulosti nadpozemské pěnice, nahradila nesourodá skupina s takovými kvítky, jako je Tlustá Amy (Rebel Wilson), věčně šeptající Asiatka (Hana Mae Lee) nebo gamblerka od rány (Ester Dean). A tomu všemu kraluje perfekcionistka Aubrey (Anna Camp), která nekonvenční Beccu nemůže ani cítit. Zvlášť pokud je v sázce vítězství v celostátní soutěži vokálních skupin.

Ladíme! není co se týče předlohy pouze narychlo splácané dílko těžící z Glee či Muzikálu ze střední. Jeho knižní předloha vznikla už v roce 2008 (v originále Pitch Perfect). Jejím autorem je šéfredaktor pánského časopisu GQ Mickey Rapkin. Úspěch prvotiny nezajistil pouze vznik jeho další knihy Theater Geek, ale šanci vycítilo i studio Universal, které knihu svěřilo debutujícímu filmovému režisérovi. Jason Moore se do té doby podílel pouze na režii seriálů, jako byl např. Dawsonův svět nebo Bratři a sestry, nicméně na divadelních prknech nebyl žádný nováček. V roce 2003 byl za režii divadelního muzikálu Avenue Q nominován na cenu Tony. Pro hudební snímek tedy ideální volba.

Ladíme! vskutku hudebně učaruje. Výběr písní, zvuk, choreografie – všechno sedí perfektně, obzvlášť onen fakt, že hudba bude tvořena pouze ústy je docela osvěžující a i přes dlouhou stopáž nenudí. 49895-ladime-670x350Druhá podstatná složka: humor už tak jednoznačná není. Ladíme! se nebojí odvázat a sáhnout i po politicky nekorektním vtipu. V rovině dialogů to ve většině případů funguje (slovní ping pong skvěle předvádí i dvojice komentátorů John Michael Higgins a Elizabeth Banks). Jakmile ale dojde na humor situační, je to nevkusná, nezáživná a nudná katastrofa, která ještě pořád považuje za vrchol vtipu cokoliv, co obsahuje zvratky. A složka třetí: příběh. O nováčcích a outsiderech toho bylo natočeno už mnoho, a proto není divu, že se tvůrci rozhodli veškerý sentiment osekat. Což by určitě nebylo na škodu, pokud by se nerozhodli, že tím ochudí i samotný příběh. Ono naznačení problémů s tátou, vztahem nebo tichou Asiatkou může fungovat i bez doslovnosti, pokud ale nějaké to rozuzlení chybí úplně, ztrácí pak spousta slepých dějových linek smysl. A co hůř. Neprospěje to ani vztahu k postavám, které po dvou hodinách divákovi k srdci nijak zvlášť nepřilnou a působí spíš jako vzdálený známý, na kterého stačí jen mávnout přes ulici.

Přitom právě herecké obsazení patří k pozitivům filmu. Nadějným neznámým tvářím vévodí  Anna Kendrick, která na sebe upozorňuje nejen rolemi, ale také sbíráním cen a nominací včetně nominace na ceny nejvyšší: Tony (muzikál High Society) a Oscara (Lítám v tom). Většinu pozornosti na sebe ale strhne jiná dáma: Rebel Wilson. Plnoštíhlá Australanka nemusí být šálek čaje pro každého, v kariéře má ale vykročeno pravou. Jen za letošek si mimo role Tlusté Amy může na své konto připsat hned pět dalších filmů.

Sečteno a podtrženo: Ladíme! se snažilo nabídnout něco víc než jen prvoplánovou popcornovou zábavu pro amerických náct. Snaha vyhnout se klišé a zároveň bavit nevyšla. Během filmu zazní: Potížisty zbožňují, nás jenom tolerují. Pravda je tak nějak mezi. Ladíme! bavilo, ale žádné a ca-úžasné to taky nebylo.

Ladíme!

Pitch Perfect

USA, 2012, 112 min

Režie: Jason Moore

Hrají: Anna Kendrick, Rebel Wilson, Skylar Astin, Brittany Snow, Ben Platt, Anna Camp, Alexis Knapp, Ester Dean, Adam DeVine, Elizabeth Banks, Hana Mae Lee, John Michael Higgins, Freddie Stroma, Christopher Mintz-Plasse, Jackie Tuttle, Glen Warner, James Rawlings, Donald Faison, Utkarsh Ambudkar, Michael Viruet

Zuzana Hofmanová