Recenze: Jack Reacher: Nevracej se na DVD

Kdo z vás si pamatuje na kvalitní akční thriller podle bestselleru Lee Childa Jack Reacher: Poslední výstřel? Tom Cruise nás tehdy přesvědčil, že má na filmy opravdu čich. Většina filmů, ve kterých se objeví, je totiž velmi kvalitní. Nyní je v prodeji na DVD pokračování s názvem Jack Reacher: Nevracej se.

První adaptace knihy Lee Childa o bývalém vojenském vyšetřovateli, kterému se nechce úplně odejít do důchodu, byla opravdu kvalitní. Mnozí ji přirovnávali k Jasonu Bournovi. Režie se tehdy, v roce 2012, ujmul Christopher McQuirre. Ten zažil s hlavním hercem Tomem Cruisem spoustu úspěchů na poli akčních filmů. Na hraně zítřka či Mission Impossible 6 jsou toho jasnou ukázkou. Fanoušci Toma Cruise a akčních filmů očekávali, že druhý film bude opět sázkou na jistotu. Režie se ujmul Edward Zwick, který Cruise režíroval například ve fantastickém Posledním Samuraji.

V první řadě je nutno podotknout, že první díl byl točen naprosto jiným štábem než druhý. Naštěstí na sebe filmy přímo nenavazují. Rozhodně se nehodí filmy srovnávat. Avšak na začátek je možné říci, že jednička byla o třídu výše. To ale není důvod tento film opomenout, protože má své jisté kvality.

Rozjezd filmu může působit rozhodně trochu zmateně. První scény v nás mohou evokovat spíše romantické drama, než-li akční jízdu holywoodského charakteru. Jack spolupracuje s Majorem Turnerovou, která vede oddělení vojenské policie. Jako osamělý vlk chytá ty, na které je spravedlnost krátká, a předává je do ruk vojenské policie. S agentkou se v životě neviděl, ale rád by ji poznal. Proto se vydává do Washingtonu. Zde ovšem zjistí, že agentku zavřeli za špionáž a Jack se jí bude snažit zachránit.

Jack s agentkou Turnerovou prchají před vojenskou policií a pátrají po zrádcích uvnitř vojenské policie. První čtvrtina filmu má velmi pozvolné a někdy až nudné tempo. Pomalu začínají přicházet na kloub tomu, co se děje, a postupně článek po článku odkrývají tajemství nekalých praktik vrchních představitelů armádních a špionážních složek. Minimum akce je podpořeno tajemnou osobou dívky jménem Samantha. Hned na začátku filmu je totiž Reacher konfrontován s tím, že je otcem.

Tato příběhová linka není zrovna tím, co se dá na filmu vyzdvihnout, a konfrontace těchto dvou osob je mnohdy dosti umělá, rozbíjí jinde slušně se rozvíjející špionážní akční film. Na svět naštvaná dospívající dívka, která je zapletená pro ni neznámým člověkem do vražedného honu, není zrovna nic moc působivého. Ale rozhodně to není tolik otravné, aby bylo nutno film nějak extra shazovat.

Ale abych řekl pravdu, tak první polovina filmu mi trochu připadá jako televizní film z osmdesátých let. Pozvolná a někdy až nudná hra kočky s myší. Mají hledat pravdu o spiknutí. Ale ta je vlastně druhotná. Prim zde hrají někdy až mdlé dialogy mezi dospívající slečnou a dvěma špiony vojenské armády. Nevypadá to, že by jim měl dělat problém nájemný zabiják dýchající jim na záda. Původní knihy jsem nečetl. Jak hodně je obsah vložen do filmu, nedokáži říct. Film neměl extra nízký rozpočet a potenciál zde rozhodně byl. První polovina filmu je ale pro mě, jako fanouška akčních filmů a Toma Cruise, trochu zklamáním.

Upřímně ani druhá polovina filmu nemá takový spád. Rozhodně to není akční jízda, kterou jsme očekávali. Trojice postav působí spíše jako rodinka řešící morální problémy, která se schovává po hotelích a autobusech. Samotné vyšetřování špionáže vypadá jak ze seriálu CSI. To podtrhuje celkem unilý záporák. Ten je speciálním vojákem jedné nevládní organizace. Trochu mi připomíná chlápky, kteří se nechají za peníze fotit do reklam na spodní prádlo.

Závěrečná půlhodina, finální rozuzlení celého příběhu, to už je pěkná akční podívaná. Nechybí napětí, ani akční scény. Trochu mě je líto toho, že takový celkem kvalitní konec předchází mdlé bahno. Opravdu si osobně myslím, že od režiséra Zwicka se čekalo více. Je to pro mě jeden z nejslabších filmů s Tomem Cruisem. A špatných filmů s Cruisem opravdu moc není. Možná je to tím, že se filmování tohoto snímku ujmul kompletně jiný štáb. Nebo bylo těžké zadaptovat knižní předlohu.

Pro fanoušky akčních filmů asi zklamání. Pro obecně znalého konzumenta filmů asi odpočinková záležitost. Rozhodně se nejedná o odpad, ale kvalitní špionážní film, ke kterému byste se chtěli vracet, to taky není. Příběh, ať už je jakkoliv mdlý, má své světlé momenty. Je tam i pár odlehčených scén. Cruise má svůj drsný, nepřítomný výraz. Kdyby autoři lépe pracovali se scénami, ve kterých se objevuje vedlejší postava Samanthy, trochu je omezili a snažili se do filmu nacpat více napětí a akce, rozhodně by to nebylo na škodu. Jako béčkový „akční“ film ale obstojí. Ani postava agentky Turnerové v podání krásné Cobie Smulders není rozhodně k zahození.

DVD, které si můžete zakoupit zde, obsahuje řadu bonusového materiálu. Jako třeba pěkný rozhovor s Tomem Cruisem o roli ve filmu nebo detailní rvačku na střeše.

autor: Tomáš Smutník