Recenze: Illuminae – knižní vesmírný Star Trek

V předaleké galaxii na osamělé planetce na konci vesmíru nežil Anakin Skywalker, jako ve Star Wars, ale hackerka Kady Grantová a její přítel Ezra Mason. Na jejich planetu zaútočí nepřátelská korporace a způsobí smrt tisíců lidí. Píše se rok 2575. Tímto začne válka mezi dvěma megakorporacemi, které bojují o moc. Ale začněme pěkně od začátku.

Kerenze je vzdálená planeta, která je v podstatě jen obřím kusem kamene. Nelegálně se na ní těží vzácný prvek – hermium, a proto se jednoho dne stane terčem útoku. Zemřou tisíce nic netušících obyvatel Kerenzy. Přeživší jsou evakuováni na bojovou loď Alexandr a spolu s dalšími menšími plavidly se snaží dostat do bezpečí. Bohužel je pronásleduje nepřítel  odhodlaný nenechat naživu žádné svědky.

Jednou z přeživších je i hackerka Kady a její přítel Ezra. V den útoku se zrovna rozcházeli. Děsivé zážitky je ale znovu svedly k sobě. Jenže šťastný konec je zatím v nedohlednu. Na palubě zmutuje nebezpečný virus. Rychle se šíří, flotile hrozí zánik. Ještě k tomu se zbláznila jejich centrální umělá inteligence. Zkrátka je to pořádný průšvih. Kady Grantová se však nevzdává a chce získat odpovědi na své otázky, zatímco se Ezra učí pilotovat a připravuje se na nevyhnutelné druhé setkání s nepřítelem.

Illuminae, novinka z nakladatelství CooBoo, je kniha, která zaujme nejen svým námětem ale i provedením. Dvojice zkušených autorů, Amie Kaufman a Jay Kristoff, stvořila něco nevšedního. Kniha je totiž poskládaná z reportů, dokumentů a úryvků z chatu. Příběh tedy nevyprávějí přímo hlavní postavy, ale vše se čtenář dozví ze záznamů jejich komunikace. Podobně psaných knih mnoho nenajdete, a proto je tato neobvyklá forma vyprávění polovinou receptu na úspěch. Přidejte k tomu neméně zajímavé vizuální provedení s nákresy lodí, mapkami a máme tu knihu, kterou si rozhodně zapamatujete.

Pravda, chvíli trvá, než se začtete a zorientujete v příběhu. Zahltí vás mnoho jmen, pojmů i  technických detailů. Není lehké se v tom vyznat  také proto, že příběh je akční už od první strany. Se stylem psaní se musíte ztotožnit. Nemusíte však mít obavy,brzy už budete v příběhu jako doma.

Albatros Media

Hlavní postavy tu máme hned tři. Kady, obvykle s prsty přilepenými ke klávesnici, pilota Ezru a nesmíte zapomenout ani na umělou inteligenci SPIRO. Nejzajímavější z nich je právě SPIRO. Při některých pasážích o něm, budete mít mráz v zádech. Samozřejmostí je i jemná romantická linka, která však v knize nemá hlavní roli. Postupně houstne atmosféra. Vše směřuje k velkolepému a překvapivému finále. Pokud už při něm začnete lapat vzrušením po dechu, počkejte si teprve na posledních pár stran. Ty vám možná samým překvapením způsobí kolaps.

Illuminae vyniká svým dokonalým grafickým zpracováním, jedinečným stylem vyprávění i svým příběhem. Lze ji přirovnat ke Star Treku pro mladší čtenáře. Pokud máte rádi napětí, bojůvky a máte chuť na pár střetů vesmírných plavidel, je to kniha pro vás. Její originální zpracování může být bodem k dobru nebo naopak i záporem. Může se vám zdát, že se nedokážete dostatečně ponořit do příběhu a vcítit do postav. Podle toho, zda patříte mezi klasické čtenáře nebo ne, ji budete  považovat za geniální,  nebo raději dáte přednost běžně psaným knihám.

Amie Kaufman, Jay Kristoff : Illuminae, CooBoo, 2016, 608 stran.

Knihu můžete zakoupit ZDE.

úvodní foto: Pixabay.com