Recenze: Hunger Games: Síla vzdoru 1. část – Hry ztratily silnou hrdinku

Do kin přichází finále jedné oblíbené knižní a filmové série – Hunger Games. Ale má to háček – je to pouze první část. Co z toho může vzejít dobrého? V tomhle případě nic. Síla vzdoru 1. část popírá celý svůj titul. Žádné Hry se nekonají, hlad neuvidíte, sdělení filmu postrádá sílu a vzdor hlavní hrdinky se změnil v psychickou labilitu.

Zpočátku je těžké dostat se znovu do děje, naladit se na stejnou vlnu s filmem a vzpomenout si, jak se na konci minulého dílu Katniss cítila. Tvůrci se snaží dostat diváka do děje tím, že hned od začátku sdílíme s Katniss intimní chvíle jejího strachu a osamělosti. Kvůli době, která od premiéry posledního filmu uplynula (a také kvůli skvělým rolím, ve kterých se mezitím Jennifer Lawrence objevila), však nápor emocí vyznívá zpočátku rozpačitě, a tento handicap se jen velmi těžko překonává. 1272_6934

Ačkoliv film nabízí několik vizuálně přitažlivých scén z vnějšího světa, jeho většina se omezuje na to, co se děje uvnitř Katniss. A i přes nezpochybnitelný herecký talent Jennifer Lawrence to tentokrát není příliš přesvědčivé. Uvěřit, že miluje Peetu, bylo těžké pro ni samotnou, pro celý Panem i pro diváky po celý předešlý film. A pokud vám tahle dvojice pořád nesedí, teď už je pozdě na tom něco měnit – Katniss křičí ze spaní, zdá se jí o Peetovi a s Hurikánem už ji neváže nic než přátelství. Ať se nás o této lásce film snaží přesvědčit sebevíc, pořád to nějak nefunguje. Má to několik důvodů – špatný scénář, přehrávání, absolutně žádná chemie mezi dvěma hlavními postavami… Je to velká škoda, protože to v předchozím filmu už skoro začalo fungovat. Kdyby se lovestory úspěšně naplnila, završilo by to její vývoj – od pochybných začátků, přes vznikající lásku až po nemožnost být jeden bez druhého.

KOUKNI SE  Recenze: Mrzutý konec perfekcionistického seriálu Volejte Saulovi

Mnohem zajímavější, než vztah rozdělených milenců, je samotná revoluce a scény z jednotlivých krajů, kde se lidé bouří. Takové scény se však dají spočítat na prstech jedné ruky. Hunger Games: Síla vzdoru 1. část trpí především aktuálním trendem dělit jeden příběh na víc částí. Proto ve filmu musí být spoustu vaty, aby se stopáž vyšplhala na nezbytné 2 hodiny. Stejně jako prostřední díl Hobita je i Síla vzdoru 1. část pouze dovětkem k předchozímu a předehrou k budoucímu filmu. Sám o sobě tenhle film příliš nefunguje, což by měl – nehledě na to, že je součástí série. Síla vzdoru 1. část sice přináší nové lokace a nové postavy, nic však nemůže zakrýt prázdnotu obsahu – ani skvělé herecké obsazení, ani vizuální stránka. Ať mi nikdo netvrdí, že si tenhle příběh zaslouží vlastní film. Celá rozbíhající se revoluce by v rychlejším tempu s klidem zabrala nanejvýš 30 minut stopáže. Návrat známých postav ani nefungující lovestory mezi Katniss a Peetou nejsou omluvou pro samostatný film. Kromě Katniss a jejích výlevů totiž nikdo nedostane příliš prostoru, a to ani postavy, které by si to jistě zasloužily. 39934ts

Naopak spoustu prostoru dostává natáčení proklam – propagandistických videí s Katniss, které mají zažehnout jiskru revoluce. Na rozdíl od přehnaných módních kreací Kapitolu, které jsou logickou ukázkou jejich specifické kultury, je natáčení propagandy zbytečnou odbočkou. V tomto ohledu si Hunger Games podřezávají větev samy pod sebou, protože kladou větší důraz na vnější než na vnitřní stránku. Ačkoliv totiž všichni bojují nebo živoří v podzemí, nenajdete jedinou postavu, která by neměla perfektní, vyladěný účes. Kdykoliv a kamkoliv Katniss přijde, její vlasy jsou bezchybné a je vidět, že si tvůrci dali záležet, aby jí i ta hnusná kombinéza skvěle padla. V jedné scéně padne vtip na účet mejkapu, který je Katniss „nucena“ nosit, ale vyzní to směšně, když jsou všichni jako ze škatulky. Potom je těžké jim věřit neustálé strádání, utrpení a strach z budoucnosti. Kdyby se scénář víc věnoval vztahům a dodal postavám lidský rozměr, nebylo by třeba se schovávat pod styl, brutalitu a vizuální efekty.

KOUKNI SE  Recenze: Rozhodnutí nebo život aneb Vařte 84 minut

Co fungovalo ve dvojce, tady selhává na plné čáře – milostný trojúhelník kolem Katniss, její nespokojenost s úlohou celebrity, trauma z Her, nedostatek jídla, specifika jednotlivých krajů. Na ten titulní „hlad“ už tvůrci definitivně rezignovali, a jediní, kdo v krajích vypadají zuboženě, jsou černoši. Kraj dřevorubců je spíš reklama na Bauhaus. A ani Kapitol není, co býval. Velkolepé róby už se asi v předchozích dílech vyčerpaly, a tak specifickou totalitu Kapitolu prezentuje už jen otravný a neoriginální Snow a jeho uniformovaní mírotvůrci. Postavy možná v knize byly dobře napsané, ale tady jsou vytržené z kontextu a i po několika zhlédnutích prvních dvou dílů je těžké orientovat se ve jménech.2037998_hungergames-v1

Hunger Games: Síla vzdoru 1. část je pro mě velké zklamání a už ani nemám chuť zajímat se o poslední film. Katniss je při všech těch přehrávaných záchvatech už jen protivná holka, která se podle scénáře do někoho zamilovala. Chudák Peeta ve trojce opět ztratil všechny těžce vydobyté sympatie. A Hurikán se ani nesnaží bojovat o svoji lásku. Velkým problémem filmu je právě odklon hlavních a dobře známých postav od jejich původních charakterů. Série najednou postrádá silnou postavu, jakou Katniss vždy byla, protože se z ní stává už jen dobře oblečená loutka v rukách někoho, kdo je vlastně taky padouch. Nebo něco podobného se snaží film na konci říct. To je další věc, která naprosto nefunguje – ukončení filmu v rádoby nejnapínavějším momentu. Ve filmu je pár překvapivých chvil, ale ta finální mezi ně rozhodně nepatří. A to proto, že zcela zásadní vztah mezi Katniss a Peetou selhává.

KOUKNI SE  Recenze: Úsměv, ze kterého mrazí

Sečteno a podtrženo – Hladové Hry se posunuly kamsi, kde už nemají co nabídnout. Musely by shodit všechno své pozlátko, vyměnit režiséra a vrátit se k atmosféře druhého dílu. Ten zatím jako jediný z prozatímní trilogie stál za opakované zhlédnutí.

ZÁVĚR
4
Předchozí článekTIP na Vánoce: Trojlístek pohádek Kláry Smolíkové dětem zábavně přiblíží středověk