Recenze: Grindelwaldovy zločiny

S původním scénářem k filmu Fantastická zvířata: Grindelwaldovy zločiny se opět vracíme do milovaného magického světa Harryho Pottera. Ale o mnoho let dříve, než světlo světa spatřil brýlatý kouzelník. Do doby, kdy Brumbál byl mladý a kouzelnický i mudlovský svět sužoval zákeřný a krutý Grindelwald.

Fantastická zvířata: Grindelwaldovy zločiny (Zdroj ALbatrosmedia.cz)

Grindelwaldovy zločiny jsou druhým dílem plánované pětidílné série z historie kouzelníků. A zatímco první díl čtenářům odkryl plno zajímavostí a rozšířil známý kouzelnický svět o svět mimo Bradavice, druhý díl už tolik nových poznatků nepřináší. Vracíme se do doby pár měsíců po polapení Grindelwalda, kdy nad kouzelníky pořád visí stín strachu z tajemného a nebezpečného démona Obskura, který měl být údajně zničen.

Grindelwald se zase chystá páchat zlo

Asi není překvapením, že Grindelwaldovi se hravě povedlo uprchnout a záhadný Credence, nositel Obskura přežil svoji záhubu a ukrývá se v magické Paříži, kam se za ním vydává právě černokněžník Grindelwald. A spolu s ním řada bystrozorů z Británie a Ameriky, Mlok Scamander a jeho přátelé. Na scénu také přichází Albus Brumbál a seznámíme se také s Nicolasem Flamelem. A všichni se snaží najít Credence a zastavit chystané Grindelwaldovo spiknutí.

Kdo čeká, že zápletky se rozmotají, bude možná trochu zklamaný. Děj se spíše víc zasukuje, aniž by se výrazně posunul. Přece jen mají následovat další tři díly a velká bitva Brumbála s Grindelwaldem bude očekávaným finálem. A tak vlastně působí celý děj scénáře – jako trochu prázdná vycpávka, která jediné své zajímavosti čerpá v již známém příběhu Harryho Pottera. Děj příběhu působí malinko zmateně, a kdo si nepamatuje předchozí díl, bude mít trochu problém se zorientovat v tom, co je Obskurus a proč vlastně všichni hledají Credence. Na rozdíl od prvního dílu je Grindelwald víceméně hlavní postavou, ale vlastně je těžko soudit, proč je tak nebezpečný, proč po něm pasou ministerstva dvou kontinentů a co vůbec plánuje. Samotný Mlok Scamander a jeho fantastická zvířata jsou úplně odsunutá na druhou kolej a Mlokova role v celém příběhu je jaksi nejasná.

Grindelwaldovy zločiny (Zdroj Albatrosmedia.cz)

Příběh Fantastických zvířat sám o sobě za moc nestojí. Není ani moc zajímavý, ani dobře propracovaný a možná by mu daleko líp slušela románová forma. Ale! Ve své podstatě se jedná o prequell Harryho Pottera a na druhém dílu už to jde krásně vidět. Fanoušci zmiňované série si rozhodně přijdou na své. Vrátíme se do známých chodeb Bradavického hradu v době Brumbálových profesorských let a konečně se dozvíme o jeho tajném snu zobrazeném v zrcadle z Erisedu.

Napětí udržují taky náznaky o Brumbálovic rodinném tajemství a první seznámení s Nagini. Což jsou vlastně, řekněme si na rovinu, jedny z mála věcí, proč se těšit na zbývající pokračování.

Filmový příběh a nádherné vydání

Dalo by se říct, že celý příběh je chystaný pro temný a dramatický film, což jde vidět už na prvních stránkách, kde je až příliš zbytečně mrtvých. Slabší a ne úplně jasný příběh vyvažují odkazy na Harryho Pottera, po kterých baží každý pořádný fanoušek. A spoustu plusových bodů dostává vydání scénáře Grindelwaldových zločinů za nádherně zpracovaný design knihy. Nádherná obálka a propracovaný grafický vzhled knihy s drobnými ilustracemi bez diskuze řadí knížku mezi nejkrásnější vydání vůbec.

Martina Zoubková

Knihu Fantastická zvířata: Grindelwaldovy zločiny věnovalo Knihcentrum.cz

3