Druhý díl Fantastických zvířat s podtitulem Grindelwaldovy zločiny odstartoval v kinech 15. listopadu. Na snímek se čekalo celé dva roky. Nyní jsou milovníci Harry Potterské ságy na rozpacích. Zatímco mezi diváky snímek vyvolává kontroverzní ohlasy, zahraniční i tuzemští kritici se shodují, že se nejedná o žádný zázrak. Ve filmu je mnoho postav, nezáživné scény a téměř žádná akce. Co se naopak dá pochválit jsou filmové efekty.

Jak už titul napovídá, pokračování prequelové série Harryho Pottera je věnováno především postavě Gellerta Grindelwalda. Cílem tří protichůdných stran je postava Credence – jedna strana ho chce zničit (Ministerstvo kouzel), druhá ochránit (Brumbál prostřednictvím Mloka) a třetí zneužít (Grindelwald).

Film obsahuje několik nostalgických okamžiků a skrytých easter eggů. Retrospektivně se předvede mladý Mlok Scamander, jak čelí svému bubákovi při hodině obrany proti černé magii, kterou vede profesor Albus Brumbál (avšak v knize vyučuje přeměňování). Jedná se o podobnou scénu, kterou jsme měli šanci vidět v díle Vězeň z Azkabanu, kdy hodinu suploval profesor Lupin. Pozorní divák si jistě všimne i easter eggů jako jsou například alchymista Nicolas Flamel a jeho kámen mudrců, zrcadlo z Erisedu, hadí žena Nagini, kterou jsme zvyklí vídat po boku Pána zla. V tomto díle se nám představila ve své lidské i hadí podobě. Bylo zde zmíněno, že jednoho dne zcela ztratí svou lidskost a navždy zůstane v hadí kůži. Jak se dostala do služeb samotného Lorda Voldemorta prozatím není známo.

Samotný snímek byl spíše pro zasvěcené do předchozího dějství. Obtížně chápat ho mohou i děti. Bylo zde několik zavádějících scén, které nebyly pro děj podstatné a nikam nevedly (např. Yusuf Kama a chapadlo v jeho oku). Nebylo by na škodu, kdyby David Yates (režisér) Rowlingovou trochu usměrnil. Rowlingová také zásadně zasahuje do historie kouzelnického světa, což je spíše na škodu (hlavně finální scéna s Credencem). Dále se tu objevuje rovnou několik nejasností, jako například kdy a jak Grindelwald získal bezovou hůlku, kterou u sebe v prvním dílu neměl a po útěku z vězení ji má.  Nebo jak je možné, že Mlok po vyloučení z Bradavické školy čar a kouzel smí užívat hůlku, když podle předpisů by mu měla být zlomena.

Obsazení:

V hlavních rolích opět vystoupí Mlok Scamander (Eddie Redmayne), Jacob Kowalski (Dan Fogler)), Tina Goldsteinová (Katherine Waterston)Queenie Goldsteinová (Alison Sudol) a Credence Barebone (Ezra Miller) . Také se zde představí několik staro-nových postav jako Albus Brumbál (Jude Law)Theseus Scamander (Callum Turner),  mladší verze Grindelwalda (Jamie Campbell Bower),  mladší verze Brumbála (Toby Regbo), a další.

V roli antagonisty Gelerta Grindelwalda se již na konci prvního dílu odhalil Johnny Depp. Přestože někteří diváci s obsazením Deppa nesouhlasili, do role Grindelwalda se perfektně hodí.

Dále se zde objevují postavy známé již z Harryho Pottera. Jedná se o Nicolase Flamela a Nagini. Jejich osud se ve snímku nijak nerozvíjí. Dá se předpokládat, že o příběhu Nagini se dozvíme více v nadcházejících dílech.

Jaký je vlastně rozdíl mezi Gellertem Grindelwaldem a Lordem Voldemortem?

Oba prahnou po moci. Oba chtějí vládnout světu. Ani jednomu není cizí zabíjení lidí, kteří se jim postaví do cesty. V čem se ale tito dva záporáci liší? Sama J. K. Rowlingová řekla, že se svět kouzelníků odvíjí od historie nečarů. Není tak náhoda, že legendární souboj mezi Grindelwaldem a Brumbálem se udál roku 1945. Grindelwaldova povaha je totiž inspirovaná samotným Hitlerem. Získává následovníky pomocí své manipulace a šíří domněnku, že jedná ve jménu vyššího dobra. Na druhé straně Pán zla získává přívržence pomocí strachu. Což se později ukazuje jako špatný nástroj pro dosažení loajality.

Aneta Pfeiferová

7
recenze-fantasticka-zvirata-nebo-spise-jen-grindelwaldovy-zlocinyOcenit se dají filmové efekty, herecké výkony, nostalgické prvky a humorné pasáže. Vytknout se dá délka filmu (134 minut) bez větší akce a mnoho postav (člověku by se k filmu hodil vytištěný rodokmen). Bohužel, trailer odhalil to nejlepší z filmu.