Recenze: Elysium zůstává nedosažitelným cílem

Matt Damon udělá cokoliv, aby se definitivně vymanil ze škatulky upovídaných sympaťáků. A Neill Blomkamp dostal o hodně víc peněz, aby opět zasadil aktuální sociální problémy do drsné budoucnosti. Přidejte k tomu vizuálně ohromující nápad obydleného satelitu a vznikne Elysium, nevyrovnaná směs ruční kamery, brutálních soubojů, futuristických hraček a oťukávání palčivých témat. Blomkampův předchozí počin District 9 měl kouzlo nečekaného, což Elysium ztrácí, protože je to letní blockbuster s hvězdami 1. velikosti. Film troskotá na nepochopitelné rovnici – větší rozpočet rovná se hloupější a děravější scénář.

Nápad je nosný a originální – v příštím století bude Země špinavá, přelidněná a plná nemocí. A tak si ti nejbohatší postaví vlastní svět – ráj, který obíhá Zemi coby satelit a do kterého je vstup přísně zakázán pro obyčejné lidi. Na Elysiu neexistují nemoci, protože v každém domě je medi-kóje, zázračný přístroj, který za chvilku vyléčí každou nemoc i každé zranění. A tak si občané Elysia žijí svůj bezstarostný život plný večírků a koupání se v bazénu, zatímco obyvatelé Země živoří, bojují s nemocemi a snaží se získat letenku nahoru, aby se alespoň vyléčili v medi-kóji.original

Max (Matt Damon) vyrůstal jako sirotek a odmala snil o tom, že se jednou na Elysium podívá. Slíbil to své nejlepší kamarádce a dětské lásce Frey (Alice Braga), se kterou se ale v dospělosti už nevídá.

Po kriminální minulosti se Max snaží sekat dobrotu. Pracuje v továrně u pásu, ale robotičtí policisté ho často bezdůvodně napadají. Když mu jednou ráno roboti zlomí při prohlídce ruku, setkává se v nemocnici s Frey, která dělá zdravotní sestru. Následující den má Max v továrně nehodu, která mu navždy změní život. Ztrácí zábrany a mafiánský šéf a hacker Spider mu instaluje exoskelet, se kterým dokáže velké věci – třeba dostat se na Elysium. V cestě mu však stojí šéfka obrany na Elysiu  (Jodie Foster), která má na Zemi svého agenta Krugera, maniaka, který se vyžívá v násilí.

Příběh je mnohem komplikovanější, než to naznačil trailer a od začátku se ubírá nečekanými cestami, což je příjemné překvapení. Postavy spolu mají uvěřitelné vztahy a vedou uvěřitelné rozhovory a akce se rozjíždí tak rychle, že nezbývá čas na nějaké otázky. Postupně však příběh ztrácí na dynamice a skončí, aniž by přinesl nějaké východisko z problémů, které jsou na začátku prezentovány.

Vraťme se však na začátek. Největším lákadlem je Elysium a život na něm, což tvůrci dobře vědí. Je ale velká škoda, že místo popisu života v „ráji“ ukazují jen pár hezkých pohledů na Zemi z Elysia nebo ze Země na Elysium, ale víc se satelitem nezabývají. Místo toho máme možnost dosyta se vynadívat na krutý a špinavý život ve městě budoucnosti, které vypadá jako dnešní latinskoamerické slumy. Mluví se tam anglicko-španělsky, bydlí se v podomácku vyrobených chatrčích a roboti udržují pořádek. Hodně to připomíná District 9, ale taky mnoho jiných filmů. Takový pohled na budoucnost zkrátka nepřináší nic nového, protože špína, nemoci a zločin jsou běžné věci i v dnešní době.

To, co by diváka zajímalo, je nahoře, na Elysiu. Toužebně se tam dívají i postavy, ale stejně jako divák mají smůlu – Elysium je místo, kam se nikdy pořádně nepodívají. Je to vlastně jen taková hezká kulisa. Část děje se sice odehraje v řídícím středisku Elysia, ale ani tam to není nijak zajímavé. Potenciál slušně rozjetého děje mizí v akčních scénách a mocenské hře odpudivých figur. Elysium-1-1

Zcela bez vysvětlení zůstane technologie budoucnosti, například medi-kóje, kolem které se točí významná část děje. Zajímavé by jistě bylo i zjištění, jak se na Elysium lze dostat, jak vzniklo a kdo jsou jeho obyvatelé. Ale Blomkamp je muž z lidu a zajímají ho problémy na Zemi.

Bohužel, po téhle stránce nepřináší film opravdu nic nového, tím spíš ve srovnání s Districtem 9, který velmi trefně komentoval problém rasismu a apartheidu v Jižní Africe. Elysium se taky snaží komentovat společnost, ale dělá to tak obsáhle a nejasně, že se to míjí účinkem. Jistě bylo jeho záměrem ponechat Elysium jako cosi nedosažitelného, aby poukázal na lhostejnost bohatých vůči problémům chudých.

Kdyby zůstal u příběhu chlapce, který se snaží najít své místo v nepřátelském světě, jistě by to ony problémy popsalo víc než dobře. Příběh se však točí kolem lidí, kteří vůbec chudáci nejsou. Na jedné straně šéfka obrany a její agent disponující úchvatnými zbraněmi, na druhé straně hacker, který i z umírajícího muže udělá supervojáka. Do téhle rozmáchlé akce je přidaná zcela tuctová milostná zápletka s krásnou ženou (vždy dokonale upravenou, i když žije v odporném světě) a její roztomilou, umírající dcerkou. Ždímání emocí je zaručeno, což je další věc, kterou District 9 neměl zapotřebí, ale stejně fungoval.

Herci se se svými postavami vyrovnali s různou mírou přehrávání. Matt Damon je výborný, i když mu úloha siláka a drsňáka pořád moc nesedí. Jeho civilní stránka problémového kluka, který se opravdu snaží být lepší, je však v jeho podání skvělá. Navíc není výrazně vizuálně přitažlivý, což je pro příběh a atmosféru velkým přínosem. Je dobře, že byl do téhle role obsazen on a ne nějaký alfa samec typu Brad Pitt, který vypadá skvěle, i když bojuje se zombies.

Jodie Foster si svou roli záporačky velmi užívá, ale její postava nemá moc prostoru, takže je prostě jen zlá. Životnější a zajímavější je zlo ve formě agenta Krugera (k nepoznání změněný Sharlto Copley), který je díky svému divokému zjevu a irskému přízvuku opravdu odporný. Sledovat a poslouchat ho je velmi zábavné, stejně jako jeho dva tupé kumpány. Zajímavé jsou i postavy Maxova kamaráda Julia (Diego Luna) a šéfa továrny Carlylea (William Fichtner). O něco méně zajímavá je Frey (Alice Braga), která se svým smutným pohledem splňuje úlohu silné ženy a matky. Podivný výkon předvádí Wagner Moura coby hacker Spider.ELYSIUM_MaxVsKruger_InternetGreenband_44_Eng_EAGL_1920x1080

Efekty jsou bezchybné a Blomkamp umí pracovat i s málem. Když nebudete řešit, jak všechny ty věci fungují, po akční a vizuální stránce film nezklame.

Elysium je po skvělém a neobyčejném Districtu 9 zklamáním, což ale může znamenat, že se příště Blomkamp zaměří opět na nějaký menší projekt. V tom případě se máme na co těšit, protože nápadů a energie má očividně ještě dost.

Elysium
USA, 2013, 109 minut

Režie: Neill Blomkamp
Hrají: Matt Damon, Jodie Foster, William Fichtner, Alice Braga, Diego Luna, Michael Shanks, Carly Pope, Talisa Soto, Sharlto Copley, Wagner Moura, Faran Tahir, Ona Grauer, Terry Chen, Jose Pablo Cantillo, Catherine Lough Haggquist, Jared Keeso, Adrian Holmes, Michael Mando, Johnny Cicco, Claude Duhamel

6
recenze-elysium-zustava-nedosazitelnym-cilemEfekty jsou bezchybné a Blomkamp umí pracovat i s málem. Když nebudete řešit, jak všechny ty věci fungují, po akční a vizuální stránce film nezklame.