Recenze: Dlouhý krok do tmy, ze které se zrodí nový stát

Dlouhý krok do tmy je skvěle načasovaný historický román vydaný v roce, kdy si připomínáme sto let vzniku našeho státu. Jedinečnou formou přibližuje porodní bolesti, za kterých se rodila nová republika. Prostřednictvím vyšetřování případu vraždy mladé dívky můžeme sledovat všechny události, které doprovázely i smrt Rakouska- Uherska, na jehož hrobě mohly povstat národy a sebeurčit se pro další generace.

Název Dlouhý krok do tmy napovídá, že víc než o samotnou kriminální zápletku půjde o fatální krok mladého státu do neznáma. To, co je dnes ve školách učeno a oslavováno jako počátek první republiky, Československa a nová éra našeho národa, nebylo nikdy jednoznačně nalinkováno. Stejně jako k rozbití monarchie vedly mimochodem mnohé protichůdné názorové proudy, tak se i bývalé státy mocnářství ocitly najednou v chaosu. Jednotlivé proudy a snahy omílaly nacionalistické skupiny, které se neštítily skutečně ničeho. Anarchie, násilí a politikaření se stalo nástrojem v rukou těch, kdo cítili svou šanci urvat vše.

Těmito machinacemi a lidovými nepokoji ovládanými desinformacemi nejistotou musí projít i závodčí Kališ. Je oddaný svému povolání. A jako byl loajální vůči mocnářství, je připraven zodpovídat se i novým československým úřadům, ať už je zastává kdokoliv. Jeho jedinou snahou je najít vraha znásilněné a brutálně zabité dívky.

Maruška Farská se trochu nešťastně zapletla, a když nosila pod srdcem nový život, potkal ji tragický osud. Vylekaný amant, prvorepublikové četnictvo, trochu hysterická a hodně angažovaná andělíčkářka Malíková jsou figurky jako vystřižené z četnických humoresek. Už vzápětí se musí celý příběh potýkat s převažující a na síle nabírající politickou linkou. I čtenáři je jasné, že vražda musí stranou, jsou tu jiné zločinecké zájmy, které je potřeba utnout dřív, než bude pozdě.

Prvorepubliková detektivka jde o žebrácké holi, když je pachatel příliš brzy odhalen, stejně jako jeho nepříliš nápaditý motiv činu. Překvapení se nekoná. Ale o to tu ani nejde. Celá tragédie kolem Marušky Farské je jen živnou půdou, ze které vyroste politická aféra. Jedna z těch, kterých se tehdy mnozí neštítili. Surová, bez idey a bez skrupulí. Taková, na jakou se rádo zapomíná ve vzletných slovech při řečnění a kladení věnců k památníkům o výročích.

Hrubost a mrazivou tíhu faktů odlehčuje interakce mezi Kališem a Malíkovou. Četník hájící spravedlnost bez ohledu na její podobu a socialisticky ukřičená proletářka. Tahle dvojka je jako voda a oheň. Nebo spíš selský rozum a pěkně ostrá vyřídilka. I Robinson měl svého Pátka na opuštěném ostrově. Tak i Malíková zdatně sekunduje Kališovi, protože opuštěni zůstanou již záhy. Jsou jediní, kdo se snaží vypátrat vraha, zatímco kolem se valící moře národa se dává do pohybu ve vlnobití atakující břehy mrtvého mocnářství.

mystery press

Příběh je zasazen do skutečných lokací a vychází z historicky přesných faktů. Tím je přínosný a oslovuje čtenáře, který se dokáže ztotožnit s tehdejšími událostmi. Ačkoliv není kniha nestranná a jasně definuje zlé a dobré, může si čtenář velmi jasně udělat obrázek tehdejší doby. Pestrá paleta charakterů i jejich eroze pod tlakem společenských změn je autentická. Mnohé postavy nelze snadno zaškatulkovat a připomínají, že to, zda stojí na dobré nebo špatné straně, neurčuje jejich charakter, ale historie.

Myslím, že Dlouhý krok do tmy je unikátní sondou do několika dní, které byly zásadní pro vznik republiky. Připomíná, že tento dnes oslavovaný akt nebyl rozhodně procházkou růžovým sadem. A nikdy nebyl jednomyslně prosazován. Surovou podstatu a odvrácenou stranu zrodu našeho státu dostanete pod kůži prostřednictvím jinak celkem zábavné četnické humoresky.

Dlouhý krok do tmy, Tomáš Bandžuch, 2018 Mystery publishing

9
recenze-dlouhy-krok-do-tmy-ze-ktere-se-zrodi-novy-statU příležitosti sta let od založení Československa se spisovatel Tomáš Bandžuch prostřednictvím (nejen) detektivky Dlouhý krok do tmy vrátil do bouřlivých událostí roku 1918..