Recenze: Dítě ohně kazí rodinnou idylku děsivou minulostí

Spisovatel Sean Thomas přispěvovatel do časopisů a novin jako jsou Daily Mail, The Times nebo The Guardian má navíc vícero pseudonymů pod kterými vydává své knihy. Jméno Tom Knox využívá pro své dobrodružné thrillery a S. K. Tremayne začal využívat celkem nedávno pro své knihy elementárních dětí. V roce 2017 nás zavedl svým románem na ostrov Torran, kde bouře křižovala na obloze a svůj příběh nám vyprávěly Ledové sestry a nás jímala hrůza. Ale co nabízí Ohnivé dítě? Dítě ohně

Slyším, jak kladiva důlních panen rozbíjejí mrtvé.

Jak moc skeptická jsem byla u Ledových sester, které se sklonily spíše k žánrovému guláši, tak moc jsem nadšená z Ohnivého dítěte. Je vidět, že S. K. Tremayne konečně pořádně chytl psychothriller pod krkem a se svou múzou jej dobrousili k dokonalosti. Beru to tak, že Ledové sestry byla jen taková rozcvička před velkým finišem.

Ohnivé dítě nás zavede do světa dolů a jejich temných tajemstvích. Příběh se odehrává v Irsku v sídle Kerethen v Carnhallow v Irsku. Autor náš okouzlí svým popisem prostředí, kam čtenáře zavede a Carnhallow který je promítán v různých časových úsecích jen tak od knihy nepustí. Jen bravurně vyobrazeným prostředím to však nekončí. S. K. Tremayne skvěle zvládnul i postavy.

Příběh vypráví o vdovci Davidovi, který se po smrti své ženy přeci jen zamiluje do dívky, která je jejím naprostým opakem. Ale i díky tomu David věří v lepší zítřky. Dokonce se zdá že i jeho syn Jamie, který truchlil ještě více, je přítomností otcovi nové ženy Rachel více radostnější. Ale to co se zdá jako sen se proměňuje v noční můru. Rachel stále bojuje se stíny své minulosti a její nevlastní syn začíná propadat depresi a tvrdí, že jeho zesnulá matka se vrátila.

Thriller kombinuje vypravěčské pohledy a narazíme tedy na Ich osoby a Er osoby, které se nepravidelně střídají po kapitolách. Kapitoly jsou krátké a zároveň slouží jako počítadlo kolik dnů zbývá do Vánoc. Protože právě den vánoční je oním velkým vyvrcholením, ke kterému se čtenář nejprve velice uvolněně s poté netrpělivě ubírá. Postupně sledujeme klín, který se vráží do vztahů plné harmonie. Hned vidíme, jak je jednoduché zničit něco hezkého. Dítě ohně vsadilo na pocit ztráty racionálního myšlení a duchařinu. Atmosféra je skvěle vybudována a nechybí ani eskalace mezilidských vztahů. Díky tomu, že autor pečlivě vkládal dílky charakterů jednotlivých postav jsou aktéři Ohnivého dítěte velice reálný a uvěřitelný. Největším kladem knihy je však postava Rachel a špičkového zobrazení postupného šílenství. Vzdáleně mi to připomíná film Na pokraji šílenství inspirovaného Lovecraftovými Cthulu.

V shrnutí bych viděla u knihy hodně kladů. Jeden z těch větších je přebal knihy, který se nese ve stejným duchu jako Ledové sestry. Je faktem, že i celkově příběh vyznačuje podobné rysy, jako Sestry, ale na rozdíl od Shari Lapeny a jejích Manželů od vedle a Někdo cizí v domě, to S. K. Tremayne zvládnul a jeden nemá pocit, že čte to samé. Krom toho, se a autorem pokaždé dostaneme na taková místa, která jsou nádherná a zároveň nebezpečná a krutá. Postup příběhu byl skvěle zvládnut a oceňuji sice malé ale nepatrné odbočky od hlavní linie příběhu. Jednou se zase člověk necítí jako kůň s klapkami na očích. Autor dokázal vtáhnout do panství Carnhallow a jeho tajů.

albatros

Kniha má i své negativní stránky. Donekonečna opakované slovní spojení „macecha a nevlastní syn“ začíná být obdobně otravné jako reklama „ sto tabletů týdně… rozdáváme, rozdáváme sto tabletů týdně…“. Každému, kdo knihu čte je hned na první straně rozvržení vztahů. Rovnou se nám představí vdovec, nová manželka a onen nevlastní syn. Na závěr knihy je hned jasné proč to autor tolikrát zmiňoval, ale dovolím si tvrdit, že i bez toho by se příběh obešel. V celku to vypadá jako pomocná berliška spíše pro spisovatele, která byla zapomenuta a neodstraněna.

Podtrženo sečteno, je kniha velice milým překvapením tohoto roku a S. K. Tremayne zlepšuje svoje umění. Snad si udrží laťku a nebo v lepším případě ji posune více vzhůru.

Simona Irlbeková

7
recenze-dite-ohne-kazi-rodinnou-idylku-desivou-minulostiKdyž si Rachel vezme okouzlujícího Davida, zdá se, že všechno bude dokonalé. . Brzy se ale Jamieho chování změní a Rachelin dokonalý život začne mít trhliny. Jamie se chová podivně, tvrdí, že ho pronásleduje přízrak jeho zemřelé matky. Snaží se Jamie Rachel jen vyděsit, nebo je snad jeho trauma větší, než si myslela?