Automobiloví nadšenci, pozor! Je tady další díl zablácené série DiRT, tentokrát s číslovkou pět za názvem. Kam se celá série za ty roky posunula? Je to pořád taková zábava? Na tyto, i další otázky si odpovíme v následující recenzi.

Závodní tituly se jménem DiRT v názvu, duchovní nástupci legendární série Colin McRae Rally, jsou tady již od roku 2007. Za tu dobu ušla tahle série dlouhou cestu, která vedla od pseudorealistického modelu, až po skoro arkádové závodění. Tedy pokud vynecháme dvoudílnou odbočku Dirt Rally, která se vydala spíše opačnou cestou vedoucí naopak k co možná nejrealističtějšímu zážitku. V těchto dnech můžou všichni milovníci závodění na nezpevněných cestách, sněhu, blátě, ledu, písku a bůhví čeho ještě, pořádně jásat, vyšel totiž DiRT 5. My se v této recenzi podíváme nejnovějšímu počinu z dílen studia Codemasters pěkně na zoubek. Hru k recenzi nám poskytl herní obchod Comgad, tam si titul můžete samozřejmě pořídit i vy. Na závěr tohoto úvodního slova ještě dodám, že jsem testoval verzi pro Playstation 4. A nyní už pojďme na samotnou recenzi.

Nádhera s nepatrnými vadami

První věc, kterou hráči u hry většinou řeší, je grafika. Proto i já nejprve zhodnotím vizuální stránku nového DiRTu. Na první pohled vypadá novinka opravdu úchvatně, vše hraje barvami, někdy až moc, tratě vypadají uvěřitelně a propracovaně, zkrátka první zkušenost je velice pozitivní. Důležité je zmínit, že si v nastavení u PS4 verze můžete zvolit, zda půjde výkon do grafiky nebo do plynulosti hry. Rozdíly jsou nepatrné. Asi nejvíce je poznáte v detailech modelů vozidel a také trochu v okolních prvcích.

Tady se už dostáváme k druhému pohledu. Jak jsem řekl, na první pohled vypadá hra skvěle. Ona tak však vypadá i na ten druhý, nebo třetí, nebo i padesátý. Zkrátka skoro pořád. Sem tam si bohužel všimnete, že některé detaily nejsou tak propracované, hlavně auta vypadají z některých úhlů nehezky. Ale abych byl spravedlivý, musím říct, že tenhle recenzentský pohled na věc je přinejmenším hnidopišský, jako normální hráč bych byl s grafikou spokojený a těch pár malinkých nedostatků by mě asi nevyvedlo z míry. Taky je třeba říct, že hru hraji na standardním Playstationu 4. Troufnu si říct, že na PS4 Pro vypadá hra o něco lépe. A co teprve na nové generaci konzolí nebo na PC, tam bude hra vypadat přímo božsky.

A teď trochu podrobněji. Modely aut vypadají věrně, byť jak jsem už podotkl, trochu více toho detailu by jim neuškodilo. Přesto vypadají vcelku dobře. Tratě jsou na tom o něco lépe. Samotné prostředí působí docela pěkně, okolí vypadá živě a uvěřitelně, což je problém mnoha závodních her. Přímo trať vypadá fantasticky. Ať už jedete po blátě, písku nebo sněhu, vše vypadá realisticky. A ta rozmanitost. Odjel jsem několik desítek závodů a nic se neopakovalo. Připočítejte k tomu dynamické počasí a střídání denní doby. Je třeba tedy říct, že až na pár mírných nedostatků, vypadá DiRT 5 naprosto skvěle.

Co se týče zvukové části, tam není na co si stěžovat. Zvuky aut působí opravdově a jsou příjemné na poslech. Okolní ruchy jsou taky v pořádku. K hudbě můžu jen říct, že tam je. Slyšel jsem jen pár songů. Ač hudební nadšenec, ve hrách hudbu hned vypínám, tedy pokud nejde jen o nějaké ambientní ruchy.

Naprostá arkáda, která vám však nedá nic zadarmo

Pokud nepočítám dva díly DiRT Rally, které cílí spíše na fanoušky toho realističtějšího závodění, ostatní DiRT tituly jsou téměř čistá arkáda. Hra vás tedy nebude nutit pilovat vaše jezdecké dovednosti, přemýšlet nad každou zatáčkou, zkrátka nebudete muset být bývalý rallye závodník, abyste jsi hru naplno užili. Ano, teď pomrkávám na proslulé Richard Burns Rally. Jak už jsem psal, jízdní model je docela arkádový. Nemyslete si však, že hra vám dá něco zadarmo, že vám bude stačit držet plyn a zatáčet. To ani omylem.

Tenhle titul není žádný rallye simulátor, přesto od vás nějakou tu snahu očekávat bude. Velká část tratí je opravdu náročná a vyžaduje velkou dávku soustředění a alespoň minimální dovednost hrát závodní hry. Vše se samozřejmě odvíjí od zvolené obtížnosti, já volil zlatý střed. Přesto se mi však někdy zdálo, že závod je buď zbytečně lehký, nebo někdy zase neskutečně tuhý, ale těžko říct. Třeba jsem jen neměl den. Každopádně na těžší obtížnosti je hra o něco větší výzva, ale je určena spíše pro veterány série, takže jsem se jí vyhýbal, protože mám jen jedny nervy. Stejně tak nejlehčí úroveň nebyla nic pro mě. Ta je určena opravdu příležitostným hráčům, jelikož pokud máte už něco nahráno, budete vítězit s náskokem mnoha vteřin, a buďme upřímní, to je nuda.

Pokud zůstaneme u jízdního modelu, výrazně záleží na tom, s jakým typem vozu zrovna jedete. Hra nabízí hned několik třid a skupin závodních vozů, od malých bugin, přes speciály jezdící Dakar nebo na oválu, terénní prototypy, až po rallye speciály. Každé z typu aut se ovládá zcela jinak, každé disponuje jiným výkonem a jinými jízdními vlastnostmi. V tomto je hra opravdu rozmanitá. Řízení také ovlivňuje povrch tratě a do jisté míry i počasí. Opět zmíním, že počasí se ve hře mění dynamicky, což je paráda. Úplně jsem zíral, když při závodě na ledu začalo svítit slunce a trať se měnila v břečku, chování auta se taktéž změnilo. Příjemné taky nebylo končit závod za úplné tmy. Tohle by měly mít všechny závodní hry.

Cesta kolem světa

Když se ještě vrátíme k vozům, nabídka je opravdu pestrá. Naleznete zde vozy na rallye a rallykros, nechybí ani různé prototypy a buginy. Dokonce v nabídce najdete i naši pýchu, model Škoda Fabia R5, vůz který pravidelně vítězí jak na domácí, tak světové rallye scéně. V každé třídě máte ze startu k dispozici pouze jeden vůz, ostatní si už musíte koupit za vyhrané herní peníze. Jednotlivé vozy mají úplně primitivní statistiky, jež jsou odstupňovány podle kvality daného stroje. Herní peníze dostáváte za umístění, stejně jako zkušenostní body. Za plnění výzev zase dostáváte body reputace. Jako odměnu po závodě získáte i nové polepy na své vozidlo. Ve hře funguje i sponzoring, který získáváte za úspěchy v závodech.

Customizace vozidel je celkově v DiRT 5 dost tlačena. Ovšem za mě docela zbytečná činnost. Na co budu hodiny vymýšlet, jak dokonale sladit barvičky a nálepky na autě, když po pár metrech na zablácené trati vypadá vozidlo jako jezdící hrouda bláta?! Co mě trochu vadilo byl fyzikální model, který občas dělal naprosto nesmyslné věci. Například po nárazu do bariéry mi bugina začala dělat ve vzduchu piruety. Tohle bych čekal na PS2, ne u hry z roku 2020. Naštěstí se to stalo jen párkrát. Co stojí taky za zmínku, je destrukční model. Ten jako by tam někdy ani nebyl. Člověk narazí do skály a nic, potom mírný ťukanec a kapota jak po nárazu lokomotivy. Celkově mi vadilo i zasekávání o modely na trati. Dvakrát za jeden závod jsem se zasekl na stejném místě o neviditelný výstupek ve skále, moje nervy. To bych taky čekal spíše u starších titulů.

Ještě k závodům. Na výběr máte pouze kariéru, časovku, volnou jízdu a režim Playground. Osobně bych uvítal jeden, dva režimy navíc. V režimu kariéry na vás čeká dlouhá šňůra závodů, napříč kontinenty i skupinami vozů. Jednotlivé závody vás vezmou do nejrůznějších koutů světa. Zažijete pralesy v Číně, projedete se na zamrzlé řece pod Brooklynským mostem, budete se drásat vysoko do hor v Nepálu. Zkrátka je toho pravdu mnoho. A věřte, že se budete bavit více a více. Vlastně ona zábavnost je tím největším tahákem celé hry. V kombinaci s hezkým vizuálem dělá z nového DiRTu opravdu povedený titul. Asi největší problém však bude to, že oproti předchozím dílům nenastal téměř žádný posun. Na jednu stranu je to fajn, proč měnit to, co funguje. Ovšem znáte to, co se nevyvíjí, je mrtvé.

Postav si svoje hřiště

Součástí nového DiRTu je i režim Playground, nebo-li hřiště. V něm si můžete postavit vlastní trať, nebo vlastně takové hřiště plné překážek, skokánků a podobných vylomenin. Režim na první pohled působí dost složitě. Po pár minutách si na poněkud krkolomné ovládání zvyknete. Lepší, než tvořit své tratě, je zkoušet tratě ostatních hráčů. Zatím je obsah opravdu nicotný, ale věřím, že postupem času začne obsahu přibývat. Přiznám se, že jsem docela zvědavý, jak to do budoucna bude s multiplayerem ve spojení s tímto režimem.

Až na drobnosti je to paráda

Nový DiRT je bezesporu skvělá hra, která potěší především přístupným arkádovým modelem a nádhernou vizuální stránkou. Plusem je i široká paleta vozů, se kterými můžete brázdit obří nabídku závodů. Skvělé navržena je i většina tratí. Musím zmínit i nedostatky. Vozy by zasloužily detailnější zpracování, což myslím, že na nových konzolích bude vyřešeno. Taky mě občas zaskočil fyzikální model, kdy se auto po nárazu nesmyslně točilo ve vzduchu. Hra by si taky možná zasloužila více herních režimů. Kariéra a časovka je přece jenom trochu málo. Zaujal mě režim Playground, který by si však zasloužil trochu lepší interface a ovládání. Každopádně, sečteme-li pro a proti, pozitiva jasně převládají. Pokud hledáte závodní titul, který cílí na zábavnost a jednoduchost, a realističnost je až na druhé koleji, DiRT 5 je pro vás ideální volba. Jen je trochu škoda, že oproti minulému dílu je to jen minimální posun. Přesto já osobně v DiRTu pár desítek hodin určitě nechám a vůbec toho nebudu litovat.

DiRT 5 můžete zakoupit v herním obchodě COMGAD přímo zde.

Martin Kudělka

Grafika
7
Zvuky
7
Hratelnost
9
Ovládání
7
recenze-dirt-5-cestou-necestou-polem-nepolemVelmi povedená a hezky vypadající závodní hra, která vyniká naprosto úžasnou hratelností, širokou paletou vozů, neskutečným výběrem tratí a nevysychající studnicí zábavy. Celkový dojem kazí mírné nedostatky, jako je omezený počet herních režimů, občas zvláštně fungující fyzikální model a v některých případech nepříliš detailní zpracování modelů vozidel.