Recenze na DVD: Bere se city drásající Chatrč až příliš vážně?

Právě vychází na DVD a Blu-Ray filozofické drama Chatrč, které si můžete zakoupit v síti MagicBox zde

Nové drama Chatrč pochází z dílny britského režiséra Stuarta Hazeldina, který před několika lety debutoval úspěšným dramatem Zkouška. Film produkuje Gil Netter, který se podepsal pod filmy jako Telefonní budka, Zrození šampióna, Voda pro slony nebo Pí a jeho život. Hlavní role se zhostil Sam Worthington, který se proslavil hlavní rolí v Avatarovi od Jamese Camerona. Ve vedlejší roli se ve filmu objeví i oskarová herečka Octavia Spencer.

Chatrč je inspirována knižním best-sellerem Williama Younga. Příběh filozofického dramatu je inspirován křesťanskými myšlenkami a vypráví příběh Macka Phillipse (Sam Worthington), který vyrůstal v křesťanské rodině. Jeho otec měl problémy s pitím, a tak se Mack často stával obětí domácího násilí. Když vyroste, vezme si hluboce věřící ženu a spolu vychovávají tři děti. Jenže jednoho dne je jeho nejmladší dcera unesena a policie najde důkazy o tom, že byla pravděpodobně zavražděna v opuštěné chatrči. Macka tato zpráva zcela vykolejí z jeho morálních a duchovních hodnot a zcela zničený se uzavírá do svého světa. Zhoršují se vztahy s jeho rodinou, přáteli, sousedy, a také s Bohem. Jednoho dne se mu ve schránce objeví záhadný dopis, ve kterém ho někdo zve na víkend do chatrče. Když Mack dojede na místo setkání, zjišťuje, že onen dopis dostal od Boha a v chatrči se setkává s Bohem ve třech různých lidských osobách. Bůh Otec je příjemná a moudrá žena, která všechno zná. Syn Ježíš je mladý dobdrodruh a kutil, který je věrný přítel. A Duch svatý je mladá láskyplná žena, která se stará o to, aby lidské srdce bylo čisté.

To, jestli se vám film bude líbit, nebo ne, závisí na tom, jak moc wtf vám zní tento popis děje. Chatrč nabízí zcela odlišný pohled na křesťanství, než jaký známe z církví a toho, co si myslíme, že o křesťanství víme. Prezentuje nám křesťanského Boha jako osobního přítele, který se o každého člověka zajímá, chce s ním mít blízký vztah a dává mu svobodu se rozhodnout, jestli v něho bude věřit, nebo se vydá svou vlastní cestou. Tento pohled se více opírá o Bibli a další hluboká filozofická učení. Sice se celý film opírá o smutný a zajímavý příběh otce, který se vyrovnává se ztrátou své dcery, ale od Chatrče čekejte spíše hluboké úvahy nad životem, spoustu biblických myšlenek podaných netradičním způsobem a filozofické poetické přemýšlení. Chatrč je o morální, duševní a duchovní očistě muže, který všechno ztratil, a tak upíná svůj zrak k Bohu a doufá, že mu dá naději, kterou zoufale potřebuje.

Na začátku filmu jsem měl v ústech tvrzení jako „Tak tady nic nefunguje.“ „Chatrč se bere až příliš vážně a všechno přehání do extrémů.“ Kdykoliv je v Chatrči nějaký vyhraněný moment, režisér sáhne po tom nejdramatičtějším zpracování, jaké je možné. Když Mack poprvé přijde do chatrče, je odhodlaný zabít vraha své dcery, pak vztekle rozbíjí židle o stěny, pak je zase klidný a smutný a omlouvá se Bohu, a nakonec chce spáchat sebevraždu. Navíc do všeho vždy hraje jemná city drásající hudba a přišlo mi, že takovým přehnaným zpracováním film přichází o emoce v „syrovém stavu“. O cosi skutečně autentického.

Můj celkový zážitek z filmu se dá charakterizovat scénou, kdy Ježíš učí Macka, jak chodit po vodě. Mack nejdříve Ježíši nevěří a celý nápad mu přijde šílený. Ale jakmile se rozhodne udělat první krok, vše mu začne dávat smysl.

Ani já jsem napřed filmu moc nevěřil a přišel mi až moc šílený. Ale od momentu, kdy Mack přišel do chatrče, se film začne zabývat pouze čtyřmi postavami a spolu s Mackovým příběhem je do hloubky rozvíjí. A tehdy jsem si uvědomil, jak moc se mi Chatrč líbí. Písně vybrané do soundtracku mi přišly geniální, protože svou melancholickou náladou přesně vystihují stav Mackovy duše. Herci hrají naprosto perfektně. Asi proto, že do projektu šli kvůli tomu, že se jim líbil příběh a ne kvůli penězům. A příběh člověka, kterému duchovní očista otevře oči a zcela změní pohled na jeho život i životy lidí okolo něj, je fascinující tím, jak je komplexní. Mack nezačne brát svůj vztah s Bohem vážně ze dne na den. Řeší spoustu morálních dilemat a filozofických myšlenek, se kterými se může ztotožnit i divák, který si neprošel tím, co Mack. Myšlenkové pochody za filmem Chatrč jsou úžasně promyšlené a hluboké. Chatrč má jasné poselství – člověk byl podle Bible stvořen proto, aby měl s Bohem osobní vztah. Pokud je to pravda a můžu mít s Bohem vztah, může mi Bůh nabídnout svobodu od všeho, co tíží mou duši?

DVD s filmem Chatrč si můžete zakoupit v síti MagicBox zde.

Na trailer k snímku Chatrč se můžete podívat zde:

Pavel Melotík