Recenze: Černá díra vás vtáhne do temnoty

Na školním hřišti je po deseti letech vyzvednuta časová kapsle se vzkazy tehdejších školáků, kteří popisují, jak si představují budoucnost. Někteří sní o tom, že za deset let bude Island plný létajících aut a lidé bez nemocí. Jeden vzkaz je však zvláštní. Obsahuje seznam lidí, kteří v tomto roce zemřou.

Poté, co detektiv Huldar zpackal poslední případ, upadl na policejním oddělení v nemilost. Svěřují mu jen podřadné úkoly a jedním z nich je prověřit vzkaz z časové kapsle. Na první pohled vtip obyčejného školáka. Jenže vše brzy přeroste v děsivý hon na sadistického vraha. Ve vířivce u jednoho domu jsou nalezeny useknuté ruce. Poté zemře první člověk, jehož jméno je na seznamu. Mrtvých přibývá a je jasné, že na Islandu řádí vrah, který se neštítí žádného násilí. Navíc se vynořují podivné spojitosti se vzkazem z časové kapsle. Detektiv Huldar, který se zabýval zdánlivě nedůležitým případem, je najednou přímo v centru dění. Společně s psycholožkou Freyou budou mít opět plné ruce práce. Musí najít pojítko mezi mrtvými, vzkazem a vrahem. Podaří se jim to dříve, než zemřou všichni ze seznamu?

Yrsa Sigurđardóttir, islandská královna detektivek, se vrací s dalším dílem trilogie o detektivovi Huldarovi a psycholožce Freye. Pokud se vám líbil první díl s názvem DNA, těšte se na kvalitní nášup.  Yrsa vám znovu dokáže, že rozhodně patří k nejlepším autorům severské krimi. Její knihy jsou mistrovsky napsané. O tom se přesvědčíte už v mrazivém prologu.

Autorka je vynikající vypravěčkou a naservíruje vám jako na zlatém podnose vše, po čem čtenář severské krimi touží. Umí vybudovat temnou atmosféru, z které skutečně mrazí. Nejlépe to zatím předvedla v duchařském hororu Pamatuji si vás všechny. Ale i Černá díra je děsivá, plná zla a dávných křivd. Zápletka je tak zamotaná, že až do samotného konce nebudete nic tušit. A to je jedině dobře, protože pak přijde šokující finále.

Nesourodá dvojice Huldar a Freya opět bude bojovat o čas, životy i o lásku. Tentokrát to bude pěkně tuhý boj. Se vzájemnými city to vypadá bledě a stejně tak i s rozluštěním celého případu. Yrsa si se čtenáři pohrává, svádí je na scestí a dokonale jim mate hlavu. Kniha je tak nepředvídatelná, že si budete připadat jako na horské dráze se zavázanýma očima. Nikdy nevíte, jestli pojedete nahoru nebo dolů. Stejně jako tady nikdy nevíte, co bude následovat a jen vyburcovaní adrenalinem čekáte na další tah autorky. Kniha to však není pro všechny a už vůbec ne pro slabší  povahy. Sadistický vrah, useknuté končetiny, ponurý Island, vražda dítěte – to je kombinace, která může někomu rozhoupat žaludek.

Pokud vám však nevadí trocha krve a to, že uvidíte svět z té černější stránky, nechte se dobrovolně pohltit Černou dírou. Ta vás jednoduše vcucne dovnitř a její gravitace vás pustí až na samotném konci. Vyplivne vás mírně pocuchané a bez dechu.

Černá díra, Yrsa Sigurđardóttir, Metafora, 2018

KOUKNI SE  Recenze: Smrtící bílá - J. K. Rowling v nejlepší formě

úvodní foto:pixabay.com