RECENZE: Čáry máry na zdi aneb sprejerství Václava Čtvrtka

Možná se to zdá neuvěřitelné, ale ústředním tématem této knihy je panák načmáraný na zdi. Hlavní hrdina mu domaluje pouze pusu a dají se do řeči. „Dobrý večer, nezlobte se na mne. Vím, že tu nemám co dělat. Ale já musím být vždycky tam, kde mě někdo namaluje.“ Okamžitě vznikne zvláštní vztah. Vypravěč se snaží panákovi zpříjemnit jeho pobyt na našem světě a statečně plní všechny jeho požadavky, které se postupně stupňují.

I když letos uplyne už 40 let od úmrtí Václava Čtvrtka, vlastním jménem Václava Cafourka, pohádkové postavy, které vytvořil, žijí a budou žít dál. Možná ani nevíte, že právě on je autorem velké části našich milovaných večerníčkových postav. Zmíním například  Rumcajse, Vílu Amálku, Makovou panenku a Motýla Emanuela či Křemílka a Vochomůrku.

Knížku Čáry máry na zdi s ilustracemi Michala Sušiny vydalo letos nakladatelství Grada pod značkou Bambook. Opět zde máme nové vydání staršího, řekněme až klasického, příběhu, který by mělo znát každé české dítě. V dnešní době dětských knih prošpikovaných nespisovnými slovy a superlativy, čtenáře zdvořilá věta dostane do kolen. Panák v novém obydli – rozumějte na zdi domu, neteskní po internetovém připojení ani po občerstvení z fast foodu. Prostě jen řekne: „Kdyby tu někde byl aspoň hřebíček, na který bych si mohl pověsit klobouk.“ A hned je vám to jasné, že tohle bude dobré čtení.

carymary-na-zdi

Nebyl by to správný příběh, kdyby v něm chyběl nějaký ten antihrdina, takže se musíme potýkat s věčně mrzutým Dusbabou a uličníkem Standou. A samozřejmě se musí panáček zamilovat do panenky!

Namalovat si, co potřebujeme, asi by se na nám na tom světě dobře žilo. Ale zase být pořád jen na zdi, je poměrně omezující. Panáček se sice může přesunout na papír, ale každý ví, že po něm to dost klouže.

Nevím, kolik budoucích sprejerů tenhle příběh v dětství inspiroval, ale kromě čmárání po zdi je v něm hned několik zajímavých témat a myšlenek. Namátkou vyjmenuji například pobyt v omezeném prostoru, touhu po „domovině“, potřebu obklopovat se hezkým, nutnost společnosti, získávání věcí či uvědomování si hrozícího nebezpečí. Václav Čtvrtek dokázal vytvořit postavičky, které mají co říci i po letech a s tím čmáráním po zdech nebyl taky zdaleka tak mimo mísu.

Leona Šťávová

Čáry máry na zdi, Václav Čtvrtek, Grada, 2016

Kniha k zakoupení ZDE