Recenze: Bojovník je cestou do hlubin boxerovy duše

Může ještě někoho nadchnout nový film o boxování? Bojovník dokazuje, že ano.

Úspěšný boxer Billy Hope (Jake Gyllenhaal), který vyrostl v dětském domově a nikdy to neměl snadné, je na vrcholu své kariéry a se svou manželkou a dcerou si užívá život v luxusu. Po jednom obzvlášť náročném zápase ho manželka Maureen (Rachel McAdams) prosí, aby si dal na chvíli pauzu, protože Hope je známý tím, že se nechá vždy hrozně zřídit a odchází se zkrvaveným obličejem. Nový vyzyvatel však nenechává Hopea chladným a při jednom benefičním večírku mezi rivaly dojde ke rvačce s tragickými následky. Kdosi totiž vystřelí z pistole a kulka zasáhne Maureen. Bez ženy, která mu od dětství pomáhala stát se úspěšným a dobrým člověkem, je Hope ztracený a nedokáže vyhrát ani zápas, natož se postarat o svou malou dceru Leilu (Oona Laurence). Hope přijde doslova o všechno a musí znovu začít od nuly. Je to ale bojovník, který se jen tak nevzdá. (L-R) AMY MCADAMS and JAKE GYLLENHAAL star in SOUTHPAW

Režisér Antoine Fuqua se umí dostat pod kůži svým postavám i divákům a využívá k tomu především kameru. Kamera je přímým účastníkem života postav a jejich prožitků, díky tomu přímo cítíme bolest, strach, zoufalství nebo štěstí hlavního hrdiny. Především bolest a dřinu dokáže Fuqua ve svých filmech podat naprosto realisticky a sugestivně, takže se divák stává víc než jen divákem. A ocitnout se přímo v boxerském ringu je opravdu zážitek.

V boxerských filmech je často titulní sport stylizovaný, aby vypadal méně násilně, ale Bojovník ukazuje zápasy bez obalu a věnuje jim téměř polovinu stopáže. Nicméně i když box zrovna nemilujete, film vás strhne svou energií.

Je to hlavně díky představitelům hlavních postav, v první řadě září Jake Gyllenhaal, ale skvěle se do atmosféry příběhu hodí také vynikající Forest Whitaker coby trenér a malá Oona Laurence. Jake Gyllenhaal na sobě tvrdě zapracoval, takže mu věříte každé napnutí svalu a každou kapku potu i krve. Opět dokazuje, že je nejen dobrý herec, ale především taky velký bojovník. Pro svou roli krvácí a je tlukoucím srdcem tohoto filmu. Nepřehrává, naopak je spíš odevzdaný a příjemně civilní. Jak jeho postava říká, byla to hlavně Maureen, která v jeho životě dělala rozhodnutí. Po její smrti rezignuje na chvíli i na funkci otce, což zlomí srdce jeho roztomilé a krásné dcerce, kterou skvěle vystřihla nadějná Oona Laurence. Jakmile ale Hope vleze do ringu, žádná rána osudu ho nemůže zlomit. Je přímočarou postavou s nekomplikovaným charakterem. O to působivější jsou jeho emoce, když během pár dnů ztratí všechno, na co roky dřel. A musí se doprošovat o práci i místo na trénování.

Vedlejší postavy mají hodně málo prostoru, snad kromě trenéra, který je s tváří Foresta Whitakera klasickou žánrovou postavou mentora. Dva boxeři si k sobě složitě hledají cestu, ale ne zas tak složitě, jako v jiných boxerských filmech (kde na to postavy mají třeba i několik filmů). Příběh je zkrátka osekaný, jak to jen jde. Přímočará cesta z nuly na vrchol je předvídatelná, což ale neznamená, že není napínavá a dojemná. Hope je skutečný bojovník, kterému fandíte v každé situaci, a zároveň se bojíte, že snadno může skončit na šikmé ploše. 1437571988_southpaw-article

Malou, ale důležitou roli má Rachel McAdams, která se pro postavu krásné a oddané manželky skvěle hodí. I když na plátně stráví jen pár minut, její ztráta je velmi citelná. Mezi Hopem a Maureen to tak skvěle funguje a jiskří, že si jako divák přejete, aby se Maureen aspoň na chvíli vrátila, byť jen ve flash backu. Ale film nenabízí žádný zbytečný sentiment, a to ani ve vztahu otce a dcery. Ten projde uvěřitelným vývojem a přestože se dočkáme něčeho na způsob happy endu, je jasné, že v životě otce a dcery zůstane už navždy po matce obrovská díra.

Bojovník dokazuje, že film o boxu, byť nepřináší nic nového, může znovu bavit a překvapovat. Ale hlavně, že i jednoduchý příběh bez větších ambicí může diváka naprosto strhnout. Zásluhu na tom má především skvělá režie, oddané herecké výkony, kvalitní výprava a vynikají kamera i zvuk. Vše je podřízeno žánrovému zážitku. Bojovník je sázka na jistotu a pro Jakea Gyllenhaala dost možná zásadní film, stejně jako pro jeho fanoušky důvod k radosti. Tenhle herec si může být jistý, že na rozdíl od boxerských sponzorů a manažerů se jeho fanoušci nikdy nerozprchnou jako švábi.

8
recenze-bojovnik-je-cestou-do-boxerovy-duseMůže ještě někoho nadchnout nový film o boxování? Bojovník dokazuje, že ano.