Recenze: Barešův Projekt Kronos vás překvapí

„Harrisone! Myslíš, prosím tě, že bys mohl na malou chvíli už *** držet hubu?! Ty musíš bejt ten nejhorší *** vězeň, jakýho jsem tu kdy měl!“

Ne příliš vzdálená budoucnost, která nevěští nic dobrého. Skupina nejmocnějších, která se snaží zničit, co se dá, a parta mladých odvážlivců, kteří se jim v tom snaží zabránit, ať to stojí, co to stojí. Protože je vždycky pro co bojovat.

Budoucnost je na spadnutí

Jak už jistě víte z anotace, píše se rok 2052, svět byl nenávratně zničen třetí světovou válkou a jadernými útoky, jejichž zkázu přežilo pouze pár měst. Jedno z nich je Attiona City, hlavní dějiště našeho příběhu, a místo, kde mocnější a bohatší žijí v bezpečné části zvané Centrum, kdežto ti, kteří takové štěstí neměli, musí přežívat na místě nacházejícím se pod Plošinou, zvaném Downtown. Downtown je skrz naskrz temným místem, kde neuvidíte sluneční paprsky, kde vše ovládá drogová mafie a kde se nekontrolovatelně šíří biologická nákaza, na kterou neexistuje lék.

Příběh nám nabízí hned několik zajímavých postav. Jednou z nich je mladý chlapec Jason Blake – naprosto obyčejný kluk žijící v Downtownu, ovšem s nadpřirozenými schopnostmi, které využívá k potlačování zla. Na druhé straně, nad Plošinou, máme tři mladé a odvážné sirotky – Petera, Thomase a Nataly, kteří jsou součástí výcviku na agenty Institutu, jenž fakticky ovládá celý svět. K těmto třem hrdinům se přidává chlapec jménem Luco, tajemný, a ne příliš přátelský mladík bez oka, jehož minulost je velmi mlhavá. Svět potřebuje zachránit a našich pět hlavních postav jej určitě nenechá na holičkách.

Odrazový můstek pro českou sci-fi literaturu

Projekt Kronos je prvotinou českého autora Pavla Bareše, který byl na více než pěti stech stránkách schopen rozehrát partii, jaké nejsou autoři schopni ani po několika literárních počinech. Sci-fi kniha odehrávající se ve světě plném lží a intrik, ve světe, kde bohatství a sláva mají větší hodnotu než přátelství a loajalita, nám nabízí poutavý příběh o morálce, ve kterém se snadno najdeme i my sami.

Pavel Bareš vsadil na jistotu. V jeho Projektu Kronos totiž není primárním děj a příběh, ale naopak samotné postavy. Jejich myšlenky, vnitřní rozpory a odvaha z nich činí mladé hrdiny, kteří si zaslouží naše sympatie a podporu. Velmi zajímavým prvkem je také to, že některé postavy, ač se v knize vyskytují velmi sporadicky, se zdají být opravdu důležité. Nenechte se ale zmást – i přesto, že se kniha soustředí na detailní popisy postav, příběh je velmi poutavý a tempo svižné. Tomu také napomáhá velmi pěkně zpracovaná grafická stránka knihy. Každá kapitola se pyšní ilustrací a zároveň také různými novinovými výstřižky nebo dokumenty, které velmi pěkně dokreslují děj. Za samostatnou zmínku také stojí autorův velmi specifický humor, jenž potěší nejednoho čtenáře.

Nenechte se odradit

Jedná se nicméně o autorovu prvotinu, najde se tedy i pár nedostatků. Časové prolínání je občas zmatečné. Pro čtenáře je těžší zorientovat se a zjistit, v jaké části děje se zrovna nachází. Z grafické stránky musím také zmínit špatné oddělování různých dějových linek, a to v případech, kdy jedna linka končí na konci stránky a druhá začíná na stránce další. Orientace je pro čtenáře v některých částech složitější, tuto chybu ale nepřipisuji autorovi, spíše grafické stránce knihy.

Pavel Bareš sice na konci knihy poměrně zvolnil tempo, na druhou stranu jistě udělal radost velké spoustě čtenářů. Kniha totiž končí velmi otevřeně, zdá se tedy, že se v nejbližší době dočkáme jejího pokračování. A musím říct, že se na něj opravdu těším. Projekt Kronos je skvělá kniha jak pro mladé, tak i starší, kteří mají zálibu v budoucnosti a kteří se rádi vžívají do silných postav. Bareš nasadil laťku hodně vysoko a jsem zvědavá, jak bude příběh našich hrdinů pokračovat.

Tereza Nečasová

Knihu můžete zakoupit ZDE

7
recenze-baresuv-projekt-kronos-vas-prekvapiNe příliš vzdálená budoucnost, která nevěští nic dobrého. Skupina nejmocnějších, která se snaží zničit, co se dá, a parta mladých odvážlivců, kteří se jim v tom snaží zabránit, ať to stojí, co to stojí. Protože je vždycky pro co bojovat.