„Chci západnějším způsobem převyprávěný hollywoodský remake. Fakt, beze srandy. Kdesi hluboko uvnitř téhle zdlouhavé Kim Ki-nudy se skrývá fajn thriller. Vyhrabte ho z ní někdo“, napsal na ČSFD kdosi jako příspěvek k tomuto filmu. A proč začínám právě tímto příspěvkem? Protože mi pomohl uvědomit si, jak se na filmy dívám a jak se na filmy dívat chci, jelikož vím, jak blízko mám ke stejnému závěru, ale: jsem unavený z neustálého hollywoodského opravování neamerické kinematografie. Z toho, jak z nevšedního zážitku musí vytvořit kýč. Jemnost nahrazují brutalitou, nejen obrazovou, ale znásilňují i zvuk, střih, kameru, která musí být v neustálém pohybu, protože statický záběr rovná se nudný záběr. Stejně tak herci sebou trhají, nedokážou mluvit jako lidi, nedokážou hrát. Okolo neustále slýcháme, kolik který herec zhubl nebo přibral, jak se kvůli roli stal boxerem apod. Stále dokola opakující se historky, co kdo pro roli podstoupil, aby ji co nejlépe zprostředkoval divákovi. Také stále opakuji jednu historku, ale tady ji snad používám poprvé. Když se natáčel Maratónec (1976), Dustin Hoffman se údajně tak vehementně připravoval na svoji roli (prý pro ztvárnění topícího si nechal držet hlavu pod vodou tak dlouho, že ho museli téměř křísit), až se ho Laurence Olivier zeptal: „Nebylo by jednodušší to zahrát?“ Tolik k Hollywoodu a k té zdlouhavé nudě. Nakonec ani nemohu souhlasit, aby někdo z Piety vytahoval thriller. Tenhle film vnímám čistě jako drama, komorní příběh dvou lidí. Thriller by to mohl být zajímavý, ale Kim Ki-Duk měl asi jiný cíl, než jen pobavit masy.
Třicetiletý Gang-Do (Lee Jung-jin) se živí vymáháním dluhů. Než se zaplést s ním, přijde mi půjčka od Home Credit jako výhodná nabídka. Půjčíte si peníze na stroj, třeba takový soustruh, aby jste uživili sebe a svoji matku, nebo těhotnou přítelkyni, a součástí půjčky je zároveň pojistka. Když nesplatíte, stroj vám třeba uřízne ruce, nebo spadnete z opuštěné budovy, ne z takové výšky, aby jste se zabili, protože smrt komplikuje vyplacení pojistky, ale dost vysoko na to, aby jste
Hlavním tématem filmu je msta, která začíná právě pietou. Oplakáváním nejen mrtvého syna, ale také jeho znovuzrození poté, co Gang-Do ženu, které zatím nevěří, takřka znásilní a symbolicky se tak vrací tam, odkud vyšel. Oplakáváním ztraceného času a také samotné pomsty, protože msta nemůže být dobrá. Msta není řešením a mnohdy bývá krutější než samotný čin, ze kterého vychází. Zástupce Aerofilms, který předpremiéru filmu uváděl, prozradil pohnutky Kim Ki-Duka k natočení tohoto filmu. Prý ho napadl, když si uvědomil, že většina zlých věcí, co se mu v životě přihodila, byla ve spojitosti s penězi. Nemohu říci, že bych měl stejnou zkušenost, ale věřím způsobu, jakým Kim svůj nápad zrealizoval.
Pieta je velmi krutý film, ale přesto jsem si našel místa, kdy jsem se zasmál. Je pravda, že v plném sále kina Oko nás moc nebylo, co by se smát odvážili, ale já si nemyslím, že Kim Ki-Duk to celé bral tak smrtelně vážně. Zde je nejspíš ta hranice kulturních rozdílů, která nám brání přijmout způsob, jakým je příběh vyprávěn. Podmínky, v jakých jsme vyrostli, jazyk, kterým mluvíme, smyslem pro humor. Pro spoustu Evropanů budou vztahy matek a synů, jak jsou prezentovány zde,
Pieta není ani zdaleka nejlepší film, jaký jsem kdy viděl. Není ani nejlepší Asijský film. Přestože Lee Jung-jin hrál skvěle a jeho matku Jo Min-soo ještě o trochu lépe, asi je nikdy nezařadím mezi své nejoblíbenější herce. Pieta ale ve mně zanechala nesmazatelnou stopu, stejnou, jakou po sobě zanechává vozidlo v posledním záběru. A jelikož jsem nenašel jedinou připomínku, kterou bych filmu vytkl, nemohu a ani nechci dát jiné než plné hodnocení.
Pavel Urík
Pieta
Drama / Thriller
Jižní Korea, 2012, 104 min
Režie: Ki-duk Kim
Hrají: Jeong-jin Lee, Min-soo Jo, Eunjin Kang, Jae-rok Kim, Jin Yong-Ok