Českých filmů bylo v roce 2017 spousta. Některé byly u kritiků i diváků velmi úspěšné, jiné zase zklamaly na plné čáře. Pojďme si připomenout tři nejlepší české filmy roku 2017, které stojí za zhlédnutí.
3. Richard Müller: Nepoznaný
Film Richard Müller: Nepoznaný je dokument slovenského režiséra Mira Rema, který se proslavil svým nekompromisním dokumentárním stylem. Ve svých dokumentech se snaží být objektivní a vždy ukazuje kladnou i zápornou stránku dané věci. Miro Remo strávil tři roky se slovenským zpěvákem Richardem Müllerem a natočil přes 200 hodin materiálu. Dokument zachycuje nejen koncerty a tým okolo zpěváka, ale i jeho dosud nepoznanou stránku. Richard Müller se pustil do boje s neléčenou a konzumací drog akcelerovanou psychickou poruchou, maniodepresí. Dokument je intimním portrétem výrazné autorské osobnosti, která každodenně čelí množství osobních problémů i nonstop zájmu fanoušků i bulváru. Film byl nominován na Cenu české filmové kritiky za nejlepší dokumentární film roku spolu s dokumenty Červená a Sama.
2. Bába z ledu
Bába z ledu je nejnovějším snímkem režiséra a scénáristy Bohdana Slámy. Toho můžete znát jako režiséra filmů Štěstí, Venkovský učitel nebo seriálu Život a doba soudce A. K. Bába z ledu je film, který čeští kritici vysílají do boje na Oskara za nejlepší zahraniční film. Bába z ledu je také nominovaná na pět Cen české filmové kritiky.
Po setkání s otužilcem Broňou (Pavel Nový) začíná ovdovělá Hana (Zuzana Kronerová) pozvolna měnit svůj stereotypní život, který se doposud točil výhradně kolem jejích synů (Marek Daniel, Václav Neužil), snach (Petra Špalková, Tatiana Vilhelmová) a vnoučat. Zatímco šedesátnice Hana prožívá love story, tradiční víkendové obědy v rodinné vile ztrácejí na idyličnosti a postupně vyplouvá na povrch, že každý z hrdinů má nějaké tajemství. Příběh rozkrývající nelehké vztahy mezi třemi generacemi přináší naději, že život lze vzít do vlastních rukou v jakémkoli věku.
1. Křižáček
Křižáček je historická roadmovie režiséra a scénáristy Václava Kadrnky, který se proslavil režií filmu Osmdesát dopisů. Hlavní roli ve filmu Křižáček si zahrál Karel Roden. Křižáček také získal Křišťálový glóbus na festivalu v Karlových Varech a řadí se tak mezi hrstku filmů, které vyhrály hlavní cenu na tomto prestižním filmovém festivalu. Křižáček sází hlavně na symboliku a filozofické myšlenky ukryté v dlouhých uměleckých záběrech.
Malý chlapec ovlivněn legendami o dětských křížových výpravách utíká z domova a jeho otec, skutečný rytíř Bořek, se vydává na takřka marnou pouť za jeho nalezením. Dvojí putování ovšem nechce být lineárním dobrodružným vyprávěním, nýbrž se snaží pojmenovat univerzální a nadčasové problémy dospívání, vztahu k autoritám, úbytku životních sil i schopnosti přiznat si vlastní selhání.
Pavel Melotík