Remaků původních filmů existuje nepřeberné množství všech žánrů. Ale vytvořit remake tak, aby dosahoval kvalit originálu, to už je něco jiného a daleko náročnějšího. Jednoduše proto, že dvakrát vstoupit to téže řeky nelze. Ale občas se to zdárně podaří.
Funny Games USA (2007)/Funny Games (1997)
Původní snímek Funny Games z rakouské tvorby a americká verze filmu s
To, že Michael Haneke byl donucený natočit první film v Rakousku, vedlo k malému úspěchu s neznámými hereckými tvářemi a filmem kompletně v německém jazyce.
O 10 let později se ke svému kousku vrátil. Dostal možnost natáčet v USA. Této příležitosti se okamžitě chopil a začal s režií remaku s Timem Rothem a Naomi Watts v hlavních rolích.
Snímek Funny Games je jasným sarkastickým názvem filmuv ve kterém je rodina nucena dvěma vetřelci hrát krutou sadistickou hru. Film je to znepokojující a provokativní. A vždy když čekáte, že už se to pro nevinné členy rodiny vyvíjí slibně, Haneke přijde se zvratem, který zadupe jejich snažení do země.
V tomto případě platí, že američtí diváci mají odlišný názor než čeští a slovenští. Zatímco američané vyzdvihují remake nejen díky známějším hercům, my dáváme přednost originálu.
Sliz (1988)/Sliz (1 958)
Původní film Sliz z roku 1958 se divákům líbil. Jenže s odstupem času se všechno změnilo. Každý, kdo se dnes na stařičký sci-fi horor podívá, bude
Díky těmto faktům je na tom remake, který přišel do kin o celých třicet let později, mnohem lépe. Ve filmu najdete pár opravdu strašidelných, šokujících mo
V originále je Sliz z vesmíru. V remaku jde o nepovedený vědecký pokus, který se snaží armáda zamaskovat na úkor nevinných obětí. Také technické i digitální zpracování Slizu v kombinaci se dvěma záporáky dává remaku jasně navrch.
Podivní (2010)/Podivní (1973)
Film od nedávno zesnulého mistra hororů a thrillerů George A. Romera nasadil laťku docela vysoko. Tématicky a koncepčně jde o skvělou černobíl
Jak před dvěma lety na Filmovém festivalu v Karlových Varech sám Romero zmínil, film má poukázat na nezvládnutí prosté karantény, a poukazuje na to, kdo je nakonec více šílený. Buď vládní jednotky, které se snaží dostat všechny lidi do karantény za každou cenu, nebo vyděšení obyvatelé, kteří jim nevěří a chtějí se z města dostat pryč. Jenže v dnešní době už Podivní z roku 1973 vypadají velmi lacině se směšnými efekty a mizerným make-upem. Příběh je vyprávěný z několika pohledů. To není na škodu, ale v konečném součtu to
Remake Brecka Eisnera z roku 2010 vsadil na vyprávění z pohledu občanů, konkrétně z pohledu rodiny v čele s hercem Timothym Olyphantem. Moderní vizualizace snímku pomáhá zvýšit hlavní aspekty filmu, které fungovaly v původním počinu. Strach, nejistota, zmatenost a tajemno díky tomu provází celý film. Dodává Podivným punc nejistoty, která z filmu sálá, a to je dobře.
Ať vejde ten pravý (2010)/Ať vejde ten pravý (2008)
Těžko říct, jestli někdo vůbec chtěl, aby vznikl remake úspěšného švédského
V obou filmech sledujete mladého chlapce, který se seznámí s nově přistěhovanou dívkou. Postupně přijde na to, že tajemná dívka je upírka. Filmy jsou si velmi podobné a rozdíly mezi nimi jsou tak v detailech.
Oba filmy nabízejí trochu jiné pojetí téhož příběhu. Trochu jinou dramaturgii. Záleží na každém člověku, který výtvor mu sedne více. Diváci a kritici hlavně v Severní Americe (také podle názoru redaktora, od kterého čerpám) vyvyšují právě remake. Čeští a slovenští diváci naopak opětně upřednostňují původní titul před britsko-americkou verzí.
Moucha (1986)/Moucha (1958)
Cronenbergova Moucha vznikla již v roce 1986. Přesto ve skutečnosti jde o
Naproti tomu Moucha, která vtrhla do světa skoro o 30 let později pod režisérskou taktovkou Davida Cronenberga, působí správně nepříjemným způsobem do dnešních dní. Remake vyniká hereckým umem Jeffa Goldbluma, p
Zatímco k proměně herce v původním snímku dochází skokově, prakticky ze dne na den, v remaku je proměna člověka v mouchu vyobrazena smysluplněji, detailněji a mnohem bolestivěji. Moucha, která vychází z původního filmu, přináší poselství o tom nezahrávat si s tím, čemu nerozumíme mnohem efektivněji.
To (2017)/To (1990)
Oba filmy vychází ze stejného konceptu. A tím je klaun, který na sebe bere podobu toho, čeho se konkrétní dětské postavy nejvíce bojí. Nejčastější v
Původní počin není vůbec špatný. Fakt, že snímek vznikl jako televizní minisérie, má bohužel za následek nízký rozpočet. A ten je v některých scénách filmu znát. Hlavně ve finále, kde spatříte skutečnou podobu To. Obrovský brouk totiž vypadá těžkopádné a směšně, než aby děsil. Na druhou stranu ztvárnění klauna Pennywise Timem Currym je famózní a těžko překonatelné.
Lesní duch (2013)/Lesní duch (1981)
Lesní duch režiséra Sama Raimiho může být neúmyslně považovaný za jeden z nejvtipnějších hororových filmu vůbec. V průběhu let získala filmová série také díky seriálovým podobám nálepku hororové komedie. Hlavně díky tomu, že Raimi v dalších pokračováních nechal více vyniknout komediální stránku původního filmu. Také chování postav z originálu Lesního ducha z roku 1981 působí občas dost hloupě.
Na druhé straně remake je všechno. Jenom není vtipný. Lesní duch z roku 2013 je krvavý, zvrácený, plný znepokojivých obrazů od začátku do konce. Jako horor funguje remake mnohem lépe. Je děsivější, temnější, krvavější a méně vtipnější. Přesně takový měl být původní snímek, který nakonec vyznívá více jako hororová komedie.
Tak to vidí diváci za velkou louží. Diváci, kteří oba filmy viděli a ohodnotili na csfd.cz, podle finálních hodnocení upřednostňují originál před remakem. A to dokonce o celou třídu.
Věc (1982)/Věc (1951)
Stejně jako v případě Cronenbergovy Mouchy také u Věci od Johna Carpentera málokdo ví, že jde o remake. Carpenterova Věc, byť už z roku 1982, existovala ještě dlouho předtím. Úplně první a původní Věc (v originále The Thing From Another World) vznikla již v roce 1951.
Hlavním tahákem, který činí remake lepším než originál, je pojetí monstra, které mezi skupinou lidí řádí. Film s Kurtem Russellem má navrch díky stvoření, které je děsivě inteligentní a dokáže na sebe vzít podobu jakéhokoliv člověka. V originále má Věc podobu obyčejného snadno rozpoznatelného mimozemšťana. V černobílé podobě a ne nijak děsivě vyhlížející.
To, že stvoření dokáže dokonale imitovat člověka, dává filmu nový rozměr. Paranoiu. Postavy ve filmu si musí klást otázky: Kde je stvoření? Kdo j
Ondřej Blahut
www.whatculture.com, www.imdb.com, www.csfd.cz
