Recenze: Zkrat

Nový film Stevena Soderbergha, tvůrce, který pokaždé přijde s něčím naprosto jiným, se opět vymyká pravidlům žánru. Zvláštně pojatý akční thriller představuje drsnou ženskou hrdinku, kterou je nemožné jakkoliv zaškatulkovat.

Mallory Kane je drsná holka, která tráví veškerý svůj čas na tajných misích. Občas pro vládu, občas pro soukromníka, jezdí po světě a plní i ty nejšpinavější úkoly. Má víc odvahy, víc zkušeností a lepší bojové schopnosti než všichni její mužští kolegové. Jak už to tak však v téhle branži bývá, jednoho dne se její nekompromisní poctivost někomu znelíbí a proti Mallory se spikne celá skupina vysoce postavených politiků a mafiánů (či oboje v jednom). Vymyslí plán, jak zabít dvě mouchy jednou ranou – najmou Mallory na záchrannou akci disidenta, kterého potom odstraní a chtějí jeho smrt hodit na Mallory. Agentka jim však zhatí plány, když celý plán prokoukne a zabije muže, který měl zabít ji. Pár následujících dní je na útěku a nemůže věřit nikomu, než svému otci, což jenom utvrzuje její averzi vůči lidem, organizacím a vztahům. Své jméno už nejspíš neočistí, ale aspoň se pomstí i zdánlivě nedotknutelným grázlům, kteří se opovážili zahrávat si s nespoutanou ženskou silou.
Největší zbraň Mallory je její bojové umění. Jinak vlastně není nijak zvláštní. K úspěchu nepoužívá ženské zbraně, ale jen pěsti, nohy a pistoli. Muži jí podceňují, protože ji tak úplně nepovažují za ženu, ale ani za někoho, kdo se mužům v síle vyrovná.

KOUKNI SE  Koukat či nekoukat: Ripley

Na příběhu je originální právě přístup, s jakým k hlavní hrdince přistupují nepřátelé, kolegové, otec, i ona sama. Na romantiku, jiskření mezi pohlavími ani vtipy tady nenarazíte. Agentka se setkává jen se strohou kolegiální komunikací, případně s podceňováním. Vztahy mezi ní a kolegy jsou sice naťuknuty, ale jen jako minulé chyby či občasné zpestření práce. Mallory zkrátka není ani trochu typickou filmovou hrdinkou. Když už se hezky oblékne, cítí se nesvá a musí se hodně přemáhat, aby se chovala mile. A jakmile to jde, někoho odpráskne, popere se s policií, někomu znepříjemní den a zavolá tátovi, že je v průšvihu. Její charakteristika je trochu odbytá, minulost zbavená patosu a rodinných tragédií či čehokoliv, co by hrdince dodalo lidský rozměr a hloubku. Mallory je zkrátka neuchopitelná, ale v tom správném slova smyslu. Věříme jí, že je taková, jak se projevuje. Fandíme jí, protože prochází všemi bitkami a problémy se zvráceným uspokojením v násilí. Není nezranitelná a zdaleka není dokonalá. Zkrátka je dostatečně přitažlivou postavou, aby nás bavilo ji sledovat. Ale nic víc.  

Téměř až do konce jsem měla pocit, že na filmu není co hodnotit. Většinu času se totiž odehrávají honičky a bitky, a ty jsou bezchybně provedené. Příběh je nečekaně odsunutý na druhou kolej a když už se o nějaké zápletce hovoří, pak je to typicky komplikované a zamotané. Není těžké se rozhodnout mezi akcí a příběhem, protože první z jmenovaných je zábavné a prosté, a druhé jen těžko pochopitelné, obzvlášť v kontrastu s honičkami. Takže pokud se necháte strhnout tempem, který Mallory na začátku nasadí, zklamaní nebudete. O to víc vás však potom bude trápit otázka, proč tolik povyku kolem jedné drsné holky.

KOUKNI SE  Recenze: Oppenheimer je projekcí nedostatků i schopností režiséra Christophera Nolana

Nemůžu se ubránit pocitu, že Soderbergh se zamiloval do herečky Giny Carano a napsal pro ni film, ve kterém si bude moct pořádně zařádit a ukázat se. Všechno ostatní je vedlejší. Tuto teorii však narušuje fakt, že obsazení vedlejších rolí je hvězdné. Proč však neznámá hrdinka v průběhu filmu musí vlastníma rukama zabít tolik hollywoodských hvězd? Snažili se tvůrci přilákat do kin co nejvíc diváků? Proč by však v tom případě radši nenapsali nějaký klasický příběh, který bude nabízet víc odlehčené zábavy a inteligentních dialogů? Zkrat je podivnou hříčkou, něco mezi feministickým vyznáním, Dannyho parťáky  a Bournovým mýtem.
Ať už se při sledování zaměříte na cokoliv, stejně zážitek skončí někde na půl cesty. Mužské publikum asi úplně neskousne sledovat hodinu a půl, jak obyčejná ženská dává nakládačku každému, koho potká. A ženské publikum, ačkoliv bude nadšené neobvyklou akční hrdinkou, bude zmatené z příběhu a intrikování nevýrazných a nedotažených mužských postav. Ze Zkratu se jistojistě hit nestane, a to nejen proto, že podobný příběh už jsme viděli stokrát. Hlavně jde ale o principy, které si nemůže dovolit porušovat ani Steven Soderbergh. Nikdo totiž nechce sledovat Ewana McGregora s příšerným účesem, jak poníženě prosí o milost agentku, jejíž představitelka má hodně daleko do Angeliny Jolie. Když už neporazitelnou agentku, tak sexy dračici s ženskými zbraněmi i slabostmi. A když už drsnou hrdinku, tak radši s pohnutou minulostí a rovnocennými nepřáteli.

KOUKNI SE  Recenze: 4 řady seriálu YOU (TY) jsou u konce

 

Zkrat
Haywire
USA, 2011, 93 min
Režie: Steven Soderbergh
Hrají: Gina Carano, Michael Douglas, Michael Fassbender, Ewan McGregor, Channing Tatum, Bill Paxton, Antonio Banderas, Michael Angarano, Mathieu Kassovitz

Klára Scholzová

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno

5 × two =