Recenze: Warrior

Silná sonda do života obyčejných lidí, propojených rodinnými vazbami, klesajících pod ranami osudu. Emoce tryskající na míle daleko. A Batmanův osudový protivník v nejlepší životní formě. To vše najdete pod jednoduchým názvem Warrior. Pod pokličkou jednoho z nejlepších letošních filmů.

Dnešní divák si mnohokrát musí zvyknout na fakt, že když je váben na krásně vypadající dílo, při postupném rozbalování zjišťuje, že některé z věcí, na které se těšil, jsou jen působivě zabaleným pozlátkem, lákajícím oči i peněženky. V konečné fázi ale zbývá jen prázdné místo s nevyužitým potenciálem. Při promyšleném rozbalování filmu Warrior se ale divák dočká něčeho jiného. Jde o komorní počin, vystavěný na vnitřní síle, opravdové akci i temných emocích hlavních protagonistů. Atmosféricky dokonalý film, který se vám dostane pod kůži nenápadně, ale o to hlouběji.

Sportovní drama?

Režisér Gavin O’Connor nám servíruje příběh dysfunkční rodiny, jejíž členové bojují s dávnými ranami osudu odlišnými formami, které ale vedou ke stejnému cíli. Osudové pokrevní spojení dvou bojovníků jsme mohli sledovat v nedávném Fighterovi a Warrior se nese na podobných vlnách, tedy staví na první místo děj, atmosféru a motivační část bojů namísto tupé krvavé zábavy wrestlerských zápasů.

Celou psychologickou sondu do jednotlivých charakterů začínáme u nejstaršího člena rodiny. Bývalý boxer a mariňák Paddy Conlon (Nick Nolte) je zobrazován jako archetyp kdysi slavného sportovce a trenéra, který kariéře obětoval vše, co měl. Teď se z kontroverzního symbolu stává alkoholem rozpouštějící se osamělá lidská troska. Jeho stereotypní život náhle převrátí návrat ztraceného mladšího syna Tommyho (Tom Hardy), mariňáka a juniorského zápasníka ve smíšeném bojovém umění. Napětí komplikovaného vztahu starého učitele a tichého ztraceného syna je očividné od prvních chvil společného setkání.
Tento střet dvou vyprofilovaných osobností je umocněn soukromým dramatem z rodinné minulosti, jenž se před divákem pozvolna odvíjí. Dozvídáme se tak motivy jednání postav, podávané velmi subjektivně a nahlížené z různých úhlů pohledu, ale zároveň se režisér drží objektivního vyprávění a nerozlišuje charaktery postav do linií Dobra a Zla. Před diváka tak staví tři určité postavy, jejich jednání a pohnutky postupně rovnoměrně odkrývá způsobem, který vás naprosto pohltí.

KOUKNI SE  Recenze: Carol a konec světa v satirické animované minisérii

Třetí postavou je starší syn, žijící celkem poklidným životem manžela, otce a učitele fyziky. Také jeho svět je narušen, když mu banka oznámí, že nebude schopen dále splácet hypotéku a tím pádem mu hrozí vyvlastnění majetku. To je dostatečný důvod pro zoufalství u mladého člověka, a tak se starší Brendan Conlon (Joel Edgerton) rozhodne vzhledem ke své boxerské minulosti o přivýdělek. Tato potřeba není kvitována jeho manželkou Tess (‚Houseova‘ Jennifer Morrison), ale jako nutnost se ukáže v době, kdy je Brendan suspendován. Ve stejnou dobu se před oběma bratry otevře jedinečná životní šance – velkolepý turnaj ve smíšeném bojovém umění s příhodným názvem Sparta. Hlavní prémie pět milionů dolarů.

Thriller?

Někdo by mohl filmu s tímto tématem vytknout předvídatelnost děje, možná nízké procento motivu překvapení nebo neoriginální zápletku. Souhlasím. Na druhou stranu, ubírá předvídatelný děj na epičnosti a emocích například filmu jako je Titanic? Jistě, filmy podobného ražení nás provázejí již velmi dlouhou dobu. Stačí připomenout dnes již klasická díla jako Rocky, Zuřící býk nebo Těžká váha. V novější době se na jejich úspěch snaží navázat například Rourkeův surově pojatý Wrestler nebo právě nejnovější Fighter.

Hlavním rozdílem (a dalo by se říci také předností) Warriora je ale unikátní schopnost najít hranici mezi pozlátkově povrchním blockbusterem s laciným dějem na jedné straně a nenápadným, ale nesmlouvavě zasahujícím příběhem ‚obyčejných‘ lidí na straně druhé. Právě pocit zoufalství, tvrdá práce a vlastní síla dovádí oba znepřátelené bratry do klece, aby nemilosrdně mířenými údery naposledy přečistila jejich charakter.

KOUKNI SE  Recenze: Affleckův film Air: Zrození legendy skóruje trojnásobně

Režisér O’Connor staví na schopnosti poutavého vypravěče, který s citem sobě vlastním představí hlavní opěrné motivy filmu a pracuje s nimi. Oba bratry sledujeme po celou část filmu, jejich životní postoje se odráží od nevyřčené minulosti a střídavě jsou prezentovány až do rozhodující chvíle v kleci. Naturalistické uchopení emocionálních projevů hlavních postav prokresluje atmosféru souboje více než dokonale a vyzdvihuje na povrch mnoho dávno potlačovaných žádostí i nenaplněných snů obou mužů. Ukázkou řemeslné zručnosti může být způsob, jakým je divákovi prezentována etapa tréninku obou rivalů. Režisér se rozhodl pro více navzájem prolínajících se oken, na nichž sledujeme dva odlišné způsoby přípravy i boje samotného, které v konečné fázi opět sestaví dohromady.

Warrior!

Poutavá kamera vás dostane přímo do středu akčních scén v ringu, zároveň ale zpomaluje na správných místech, kdy je napětí vystupňováno do nadpozemských sfér, a tím je dán divákovi prostor k emocím. To vše do jedinečného diváckého zážitku umně zabaluje perfektní soundtrack, jehož mnohanásobné variace na Beethovenovu Ódu na radost dotváří velkolepost dramatických scén i emocionálně vypjatého setkání dvou odlišných bratrů, jejichž údery jsou vyústěním neuzavřené frustrace.

Pár slov na závěr

Syrové civilní drama ze života dysfunkční rodiny, propojené s naturalisticky ztvárněnou akcí. Snímek nepostrádá skvělé vypravěčské tempo, výjimečně zahrané hlavní role a strhující atmosféru. Celý příběh končí přesně tam, kde čekáte, ale způsob, kterým tam diváka dostane, působí jako dobře načasované technické KO – zatají se vám dech a nemáte slov.

KOUKNI SE  Recenze: Ještěr je skvělý atmosferický thriller s výsostným výkonem Benicia del Tora

Charlie Brown

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno

ten − 7 =