Recenze: Výměna

vymenaUž dlouho není Clint Eastwood jen drsňákem s dobrým srdcem z filmového plátna. Dramatem Výměna dokazuje, že se stává klasikem coby drsňák-režisér za kamerou. Opět si zvolil silný srdcervoucí dramatický příběh s ústřední silnou ženskou postavou v hlavní roli.

Film je natočený dle skutečných událostí, jenž se měly stát v třicátých letech dvacátého století v Los Angeles v USA. Hrdinkou je Christine Collins (Angelina Jolie). Jednou se vrátí z práce domů a svého devítiletého syna Waltera, kterého vychovává sama, jak jej doma ráno zanechala, už nenajde. Ve spolupráci s policií a dalšími státními orgány se jej snaží nalézt. Po půl roce policie nalezne chlapce, který odpovídá popisu ztraceného syna a naservíruje jej zoufalé matce. Ta však chlapce odmítá s tím, že to její syn není. To se ale nehodí do krámu místní policii, která očividně zametá kupící se problémy ve vlastních řadách pod koberec a není schopna se k vlastním chybám přiznat.
Pomoc podvedené a zmatené matce nabídne místní presbyteriánský pastor a společenský aktivista (Jon Malchovic), jenž je tvrdým a hlasitým kritikem praktik zkorumpované losangelské policie.

Tak jako v předchozím filmu režiséra Clinta Eastwooda s názvem Million dollar baby máme tu čest poznat silnou a charismatickou ženu, jenž čelí nepřízni osudu i příkoří okolí . I zde nacházíme v boji osamělou hrdinku, která bojuje proti nespravedlnosti systému s buldočí trpělivostí.

Eastwood nechává své hrdiny trpět, aby psychickým utrpením a zjevnou nespravedlností přinutil trpět diváka, jemuž nezbývá než doufat a vyčkávat v katarzi v příběhu. V umění zatopit svému hrdinovi a dohnat jej do krizových situací až na okraj možného utrpení se Eastwood pomalu přibližuje takovému odborníkovi v tomto oboru, jako je Lars von Trier (Prolomit vlny, Tanec v temnotách, Dogville). Eastwood si nedělá servítky v zobrazování obnaženého (nepřímo zobrazovaného) brutálního násilí a umírání. Citové vydírání je osvědčenou technikou filmového režiséra. Proto tvůrce nechává diváka útrpně sledovat zoufalství opuštěné matky, které vezmou to nejdražší na světě, z toho důvodu obdržíme vstupenku do první řady na popravu odsouzeného a jsme svědky jeho stoupání 13 schodů k popravčí smyčce. A co potom, když vidíme někoho neprávem přikurtovaného za mřížemi v blázinci?

KOUKNI SE  Recenze: Oppenheimer je projekcí nedostatků i schopností režiséra Christophera Nolana

Kdo viděl režisérovu Tajemnou řeku, vzpomene si na ten drásavý pocit, kdy divák vidí a ví více než ubohá filmová postava. To chce divákovu zásadní otrlost!

Angelina Jolie musí se svou postavou projít peklem a my jí to s tím jejím subtilním uplakaným obličejíčkem s výrazně rudou rtěnkou na výrazných smyslných rtech uvěříme i bez výrazného osobitého hereckého projevu, dokonale skrytého pod její smyslnou křehkost.

Silný zážitek trochu přidušuje poslední půlhodinka, jenž je spíš epickým dovětkem s doslovným dokončením všech linií příběhu a mocným nafukováním lidské naděje.
Propletením dramatu ženy s kriminální zápletkou a bojem proti systému dosáhl eastwood
zdá se mistrné režisérské zručnosti: Předkládá hodnověrný příběh podle skutečných událostí, smysl pro detail a psychologii postav, emotivní patos ohlodaný na dřeň divákovy zvrhlé fantazie. Turbulence úzkosti tlačí diváky do sedadel. Nevím, zda považovat za úspěch, že vás budou provázet ještě několik týdnů po zhlédnutí filmu vzpomínky na praktiky dětského řezníka…

Výměna
Changeling
USA 2008, 140 minut
Premiéra v ČR 8.1.2009
Režie: Clint Eastwood
Scénář: J. Michael Straczynski
Hrají: Angelina Jolie, John Malkovich, Jeffrey donovan, Colm Feore, Denis O´Hare

Kubin

PŘEHLED RECENZE
Hodnocení
8
vymenaEastwood nechává své hrdiny trpět, aby psychickým utrpením a zjevnou nespravedlností přinutil trpět diváka, jemuž nezbývá než doufat a vyčkávat v katarzi v příběhu.

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno

fourteen − eleven =