SYSTEM SHOCK – Je libo návrat legendy?

System-Shock

Bioshock. Snad každý hráč PC her tuto hru zná nebo o ní alespoň slyšel. Málokdo ale ví, že jejím duchovním předchůdcem je hra System Shock a tyto hry spolu nesdílí jen podobné jméno. Nedávno bylo oznámeno, že se chystá remake prvního dílu System Shock a že se dokonce chystá i třetí pokračování. Pojďme se tedy na tuto značku podívat trochu blíže.

SYSTEM SHOCK - Je libo návrat legendy?
SYSTEM SHOCK – Je libo návrat legendy?

Big Shock, Bioshock, System Shock – nehodící se škrtněte

Hra System Shock v době svého vzniku v podstatě definovala žánr FPS. Vyšla v roce 1994 a navázala na úspěch Wolfensteina a Dooma od firmy Id Software. Stojí za ní dnes již neexistující firma Looking Glass Studios, která dala světu první dva díly stealthové pecky Thief.

O čem vlastně System Shock pojednává, tážete se? Inu, jak už bylo řečeno, jedná se o střílečku z první osoby, kterou lze žánrově označit jako scifi horor s cyberpunkovými prvky. Ujímáte se role hackera v roce 2072 (za koho taky jiného byste mohli v cyberpunkovém světě hrát, že?), který se nabourá do systému jisté megakorporace. Představte si třeba společnost Weyland-Yutani z Vetřelce, takže žádní dobráci.

Hackerovým a tedy i vaším cílem je vesmírná stanice CITADEL, o které se chcete něco dozvědět. Jenže aby to nebylo tak jednoduché, je tady SHODAN, supersystém který řídí život stanice a od vašeho odhalení i váš největší nepřítel. A GLaDOS z Portalu je oproti SHODANu jen roztomiloučké Tamagoči. Vás jako hackera obviní z nedovoleného odcizení tajných souborů, ale nabídnou vám spasení. Vybaví vás kybernetickým implantátem a šupky dupky do hibernačního spánku.

KOUKNI SE  Diablo 4 je ve službě Steam na týden zdarma

Toto je jen úvod celé hry.Na začátku, kdy vás do toho tvůrci hodí, jako jehovistu do svěcené vody, vám hra opravdu připomene Vetřelce. Probouzíte se z hibernace a ocitáte se na základně CITADEL, jenže všichni její „obyvatelé“ jsou jaksi trochu rigor mortis. Netrvá to dlouho a narazíte na starou známou, která to všechno spískala. Napovím, její jméno se rýmuje se slovem SLOGAN.

SYSTEM SHOCK - Je libo návrat legendy?
SYSTEM SHOCK – Je libo návrat legendy?

Éra předělávek pokračuje

Pokud jsem vás na hru navnadil, ale nepatříte mezi oldschool hráče, co si rádi zapnou třeba Prince z Persie (myslím toho původního), tak si počkejte do poloviny příštího roku. Chystá se totiž moderní remake, který má na starosti studio Night Dive. Studio se zabývá hlavně předělávkami starých her. To aby z nich něco měli i moderní hráči. Jen si myslím, že ty hry už nemají takové kouzlo, ale třeba taková předělávka Turoka mi přišla celkem povedená.

Firma již před rokem vypustila krátkou ochutnávku, která se dá lehce dohledat na Youtube a vypadá to zatím naprosto parádně. Hra byla financována prostřednictvím Kickstarteru a byl o ní enormní zájem. Cílem totiž bylo vybrat 900 000 USD, celková částka však byla 1 350 000 USD. Remake by měl vyjít na všechny hlavní herní platformy – PC, XONE, PS4, Linux a MacOS.

Co se mi ale nejvíc líbilo a plně s tím souhlasím, že studio odstoupilo od původně užívaného enginu Unity a hru vytvoří pomocí Unreal Engine 4. Unity Engine už totiž mnohokrát dokázal potopit ambiciózní projekty (viz v poslední době nedařící se Assassins Creed). Nezbývá než čekat a třást se nedočkavostí.

KOUKNI SE  Assassin's Creed Mirage: Ukázky ze hry (walkthrough)
SYSTEM SHOCK - Je libo návrat legendy?
SYSTEM SHOCK – Je libo návrat legendy?

Tři, tři tři, tak si ji… aneb třetí pokračování na dohled?

O pokračování se spekulovalo již od roku 2006 (tedy sedm let od vydání druhého dílu). O práva ke značce se dlouhá léta přela některá známá studia v čele s Electronic Arts. Až roku 2015 je získalo studio Night Dive, které ihned začalo uvažovat o pokračování. Práva poskytla Paulu Neurathovi, tedy tvůrci původní hry a jeho nové firmě OtherSide Entertainment.

I když třetí díl ještě dlouho neuvidíme, prosáklo několik informací ze zákulisí. Například Terri Brosius si zopakuje hlas SHODAN, který je naprosto geniální a zasloužil by si minimálně Oscara. Několik ukázek se dá dohledat na Youtube. O koncepty a skici se postará Robb Waters, který taktéž pracoval na prvním díle.

Příběh by měl pokračovat hned tam, kde skončil ten druhý (nic neprozradím, dohledejte si). Taktéž by se měli vrátit dva protagonisté, tedy hacker a voják a co je hlavní – vrátí se SHODAN! Ta vás na hlavních stránkách hry hned mile přivítá: „Myslíš, že jsem na tebe zapomněla, hmyze!“

Takže zbývá se jen těšit a doufat, že se legenda vrátí opravdu legendárně.

 

Milan „Lordan“ Karnolt

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno

twenty + 8 =