Recenze: Ztracen v džungli je průměrným survivalem podle skutečných událostí

Ztracen v džungli je film natočený podle skutečných událostí, které se přihodily izraelskému mladíkovi v roce 1981 v bolivijské džungli. Letos je to už druhý film dle skutečné předlohy na téma přežití v nehostinné džungli, hrdina filmu Ztracené město Z však své výpravy podnikal na začátku dvacátého století a s jasně vytyčeným cílem. V tehdejší době byla území na hranicích Peru a Bolívie také daleko panenštějším místem, než v roce 1981.

Dobrodružství  Yossiho Ghinsberga v podání Daniela Radcliffea začíná nevinně: Mladík odmítne otcovy peníze na studium a přes jeho nesouhlas opouští svou zem s touhou po objevování přírodních krás a domorodých kmenů v Jižní Americe. V Bolívii se potká s dalšími mladými dobrodruhy, Švýcarem Marcusem a Kevinem, fotografem z USA. Zásadním zlomem se ukáže až setkání Yossiho se zkušeným a protřelým dobrodruhem Karlem z Rakouska, který Yossiho přesvědčí k výpravě za zlatem a nepoznanými indiánskými kmeny do srdce džungle. Yossi nakonec přesvědčí i své dva nové kamarády, aby se vydali společně pomocí velmi hrubé mapy do míst, kudy ještě v roce 1981 neproudily davy turistů.

Ztracen v džungli je typický survival film, v kterém nezkušený, mladý a ještě k tomu malý hrdina bojuje o holé přežití v nehostinné džungli s minimálním množstvím prostředků. Daniel Radcliffe, všem známá tvář z Harryho Pottera, je pro tuto roli navzdory všem škarohlídům, kteří ho nemohou nikde jinde než v Potterovi vystát, dobrou volbou. Svou drobnou postavou a chlapeckým kukučem vzbuzuje jeho potácení džunglí soucit. Navíc svou útrpnou roli nepřehrává, není to přehlídka patetických skřeků a výrazů jako u DiCapria v Revenantovi, jeho podání je sympaticky nenápadné a přirozené.

Příběh filmu se docela věrně drží skutečné předlohy- režisér filmu Greg McLean nevymýšlí srdceryvné a sentimentální scény, jen aby chytil za srdce diváka.  Drobná výhrada- proč baťoh ve filmu doputuje za Yossim po řece až o den později a on jej úplnou náhodou zahlédne a skočí pro něj? V dokumentu se Yossi s baťohem rovnou vyplaví na břeh.

Film má spád, neloudá se, ani nezadrhává. Jednotlivé scény posouvají příběh svižně dopředu a udržují diváka v napětí, i když samotný boj o přežití zabírá polovinu celkové stopáže filmu. Greg McLean režíroval oba díly hororu Wolf Creek, tady se ale moc lekacích a brutálních scén nedočkáme. Vrcholem budiž vytahování červa z čela a pohled na upečenou opici.

Přesevše popsané jde o průměrný snímek, který nijak nevybočuje z běžné filmové produkce a nezanechává příliš hlubokou stopu. Je to zručné zpracování dokumentu typu přežil jsem v džungli z National Geographic, filmu ale chybí něco navíc- scenérie jsou pohledné, ale nečekejte vizuální orgie s překvapivými prvky nebo momenty, které by vám utkvěly v paměti.

Yossi je sympaťák, ale není ničím mimořádný nebo jedinečný. Je to obyčejný kluk, který se souhrou náhod dostane do problémů a souhrou náhod se mu možná podaří z nich dostat (McGyverem určitě není). Duchovní přesah jeho halucinací, představ nebo vizí, které jej postupem času čím dál víc provází, je nulový.

Soucit, který k hlavnímu hrdinovi chováme, má své meze. Tvůrcům se nepodařilo přenést do filmu něco víc z jeho motivace a jedinečnosti, ani nás přikovat k sedadlům děsivými výjevy. Je to takový hezký film o přežití podle skutečných událostí, na který se rádi podíváte do konce, ale nemáte důvod jej vidět znovu.

Trailer na film:

Kubin

7
recenze-ztracen-v-dzungli-je-prumernym-survivalem-podle-skutecnych-udalostiSoucit, který k hlavnímu hrdinovi chováme, má své meze. Tvůrcům se nepodařilo přenést do filmu něco víc z jeho motivace a jedinečnosti, ani nás přikovat k sedadlům děsivými výjevy.